Army of the Dead – Tom Holkenborg

Hier zijn we weer. Het is opnieuw tijd om een recensie te schrijven over een soundtrack van Tom Holkenborg, zoals ik onlangs al gedaan heb voor White Lines, The Snyder Cut en Godzilla vs. Kong. Deze keer zal ik zijn muziek voor Army of the Dead onder de loep nemen, de nieuwste film van regisseur Zack Snyder, met wie Holkenborg een hechte band heeft opgebouwd. Na slechts een week in de bioscoop te hebben gedraaid, verscheen de film op Netflix, zodat ik hem samen met andere Netflix-gebruikers thuis kon bekijken.

Army of the Dead is een zombiefilm over een groep mensen die een kluis willen kraken, met daarbij een dosis sarcasme en donkere humor. De film kan gezien worden als de spirituele voorganger van Snyders eerste grote film Dawn of the Dead. Wat ik interessant aan deze film vind, en dat geldt ook voor de muziek, is hoe anders hij is dan Holkenborg en Snyder’s laatste samenwerking: Justice League. Terwijl die film meer dan vier uur duurt, met zijn bombastische orkestrale soundtrack, is de muziek voor Army of the Dead precies het tegenovergestelde. Niet alleen is de soundtrack voor de twee uur durende film slechts 48 minuten, maar de muziekstijl is ook heel anders, zoals het best te horen is in “Scott and Kate.” Als je de lijst met nummers bekijkt, is het merendeel van de nummers opgedeeld in meerdere delen. Voor “Scott and Kate” is dat niet echt nodig, want alle drie de delen vloeien heel goed in elkaar over. Het is een combinatie van een eenvoudige melodie op de piano samen met zang van Holkenborg’s assistent Sara Barone. Zowel de stem als de piano worden in het stuk gemanipuleerd en in een loop gezet, waardoor het een droevige en rustige sfeer uitstraalt. In “Not Here” is dit thema een beetje anders, omdat het een orkestrale versie van de melodie is.

Veel nummers op het album zijn eigenlijk meer exercities in sound design. Een goed voorbeeld is te horen in “Toten Hosen”, dat meer weg heeft van een sfeernummer dan van iets melodisch. Hetzelfde geldt voor beide delen van “Battle Hallway”. In deel één hoor je heel goed de klanktextuur die Holkenborg heeft gecreëerd voor de grotere en slimmere zombies in de film. Het nummer “Swimming Pool” staat daar in schril contrast mee en de muziek laat de Junkie XL-kant van Holkenborg horen. Het is een dancenummer dat ik niet in de film kan terugvinden. Of ik heb het gemist tijdens mijn zoektocht, of het is zo ver op de achtergrond geplaatst dat ik het niet heb opgemerkt. Net als bij “Scott and Kate” bestaat het nummer “Zeus and Athena” uit meerdere delen, maar naar mijn mening kunnen ze als één geheel worden gezien. Het stelt de twee alfa-zombies voor en Holkenborg heeft hen een goddelijke status gegeven door een koor aan het stuk toe te voegen, waardoor de alfa’s hemels klinken in plaats van de monsters die ze zijn.

De film is zeker geen standaard overval- of zombiefilm en de filmmuziek weerspiegelt dat heel goed. De muziek die Holkenborg voor de film heeft geschreven, staat op zichzelf. Songs zijn ook erg belangrijk in de film en één daarvan, een nieuwe versie van “Viva Las Vegas”, is terug te vinden op het album, maar er is ook een wonderbaarlijk gebruik van Wagner’s Götterdämmerung tijdens een bepaalde scène. Liedjes die op sleutelmomenten worden gespeeld illustreren ook het feit dat de soundtrack zelf geen grote rol speelt in de film en op de achtergrond te horen is om textuur te geven aan alle bizarre dingen die gebeuren. Voor die specifieke taak is de muziek prima. De soundtrack is ook een interessant voorbeeld van de brede scala aan stijlen die Holkenborg in zijn carrière is gaan beheersen, want op het album hoor je sound design met veel effecten, een dancenummer, een emotioneel thema en een fantastische verwerking van de menselijke stem. Hoewel het geen soundtrack is die ik zonder de film zal beluisteren, denk ik wel dat dit soort soundtracks veel meer bij Holkenborg passen dan de orkestrale soundtracks.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Viva Las Vegas (From “Army Of The Dead” Soundtrack) (5:55)
  2. Scott and Kate Part 1 (5:24)
  3. Scott and Kate Part 2 (2:49)
  4. Scott and Kate Part 3 (4:42)
  5. Toten Hosen (3:56)
  6. Swimming Pool (1:05)
  7. Not Here (1:50)
  8. 3 Flares (4:42)
  9. Battle Hallway Part 1 (4:00)
  10. Battle Hallway Part 2 (6:41)
  11. Zeus and Athena Part 1 (3:17)
  12. Zeus and Athena Part 2 (4:14)

Duur: 48 minuten
Milan (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *