Short Cuts 2020 – Diverse Artiesten

Er zijn soundtrack albums te vinden voor allerlei soorten muziek die voor media geschreven is. Het begon natuurlijk met filmmuziek, maar tegenwoordig zijn er ook veel albums te vinden met muziek voor televisie en computerspellen. Voor deze vormen van media is er vaak genoeg muziek om een interessante selectie voor een album te maken, maar voor korte films kan dit een probleem zijn, want zelfs als er van begin tot eind muziek is, is er niet genoeg materiaal om er een heel regulier album mee te vullen. Het platenlabel MovieScore Media heeft daar een prachtige oplossing voor gevonden door jaarlijks een compilatiealbum uit te brengen onder de titel Short Cuts, met daarop een selectie van muziek gecomponeerd voor korte films uit dat jaar. Toen ik de lijst met nieuwe nummers op hun nieuwste album, Short Cuts 2020, zag, viel het me op dat het veel muziek bevatte van componisten die ik ken, wat voor mij een goede reden is om elk nummer eens wat nader te bestuderen.

Het eerste en langste nummer op het album is “Cosmic Fling” van Jordan Seigel. Het begint opbeurend, met een fijne melodie uitgevoerd door een fluiter, ondersteund door enkele strijkers en een akoestische gitaar. Het gaat over in een prachtige wals uitgevoerd op een piano, ondersteund door snelle noten van een dwarsfluit. De rest van de suite is een voortzetting van deze melodieën, wat resulteert in een vrolijk begin van het album. Het volgende nummer is “The Cloudmaker,” dat geschreven is door mijn goede vriend Matthijs Kieboom. Ik ken zijn muziek en het verbaast me niet dat hij in een wonderschoon orkestraal stuk heeft geschreven, ondersteund door akoestische gitaren en met mooie lange lijnen uitgevoerd door de strijkers.

Toen ik naar “Camaleón” van Christopher Slaski luisterde, kon ik daarin zeker de invloeden van Ennio Morricone horen, aangezien de muziek gelijkenissen vertoont met zijn materiaal uit de jaren ’70. Het bevat een mooie solo voor een trompet, ondersteund door allerlei verschillende instrumenten zoals een fluit, fagot, piano, een vrouwenstem en basgitaar. De muziek in “Bound”, geschreven door Nicolas Repetto, is meer griezelig, omdat de strijkers mysterieus klinkende lijnen en patronen erin spelen. Het volgende nummer “Girl Tuesday” staat daar in schril contrast mee, want Laura Rossi schreef hier een elegant stuk voor, voornamelijk uitgevoerd op de piano met enkele extra instrumenten. “A Father’s Job” van Robin Hoffman is een van de kortere nummers op het album, met een fraai stuk uitgevoerd door een strijkersensemble, dat een heerlijke sfeer van rust creëert.

Ik had nog niet van Fil Eisler gehoord voordat ik mijn recensie schreef over zijn muziek uit Thunder Force, maar nu maak ik kennis met een ander muziekstuk van hem, namelijk het nummer “The Last Starship”. De muziek is bedoeld om een mysterieuze sfeer neer te zetten door middel van synth-elementen en een akoestische gitaar. In “Solution for Sadness” van Joan Vila ligt het hoofdaccent op de piano, met ondersteuning van strijkers en harp.Je kunt wat droefheid in de muziek horen, maar in sommige delen is het ook wat meer opbeurend.

Hoewel ik Joris Hermy kort heb kunnen spreken toen we naast elkaar zaten tijdens het James Newton Howard concert in Antwerpen, had ik zijn muziek nog nooit gehoord voordat ik naar “Le Petit Contrat” luisterde. Het is een fraai stuk met een mysterieus begin, tot het overgaat in een sneller middendeel waarna het eindigt met een solide muzikale conclusie. Een van de grotere namen op het album moet Joe Kraemer zijn, met Mission Impossible: Rogue Nation als zijn meest bekende soundtrack. Zijn bijdrage aan het album “Sclera Absentia” is gericht op het geven van context aan de beelden van de korte film met veel gespannen momenten. Op zichzelf is de muziek niet zo interessant om naar te luisteren.

In “The Beast” van Kevin Smithers hoor je een samenwerking tussen een volledig orkest, aangevuld met percussie, en enkele Spaanse gitaren, waardoor een goed evenwicht is gecreërd tussen epische orkestrale momenten en de romantische melodieën van die gitaren. “Boat Boy” is geschreven door Anthony Willis, wiens naam ik de laatste tijd regelmatig heb horen noemen als een uitstekend componist en ik kan horen waarom, want dit nummer is een prachtige samenwerking tussen een piano en strijkers, wat een schitterend en emotioneel klinkend nummer oplevert.

“Endless Beauty”, dat geschreven is door Christian Heschl, is een prachtig orkestraal stuk dat voortbouwt op een eenvoudige melodie. Het volgende nummer, Elia Cmiral‘s “Altered Mind of 20-20,” staat in schril contrast hiermee, omdat het statische en grillige patronen bevat, uitgevoerd door een strijkersensemble, maar niet echt melodieën. Het laatste nummer is “Javelina Run” van Steffen Schmidt, een pianowerk dat zeer sterk beïnvloed moet zijn door Joplin’s “The Entertainer” en een vrolijke afsluiter van dit verzamelalbum is.

Over het geheel genomen bevat het album een breed scala aan muziek en elk stuk is op zijn eigen manier zeer interessant om naar te luisteren. Ik ben heel blij dat MovieScore Media een platform biedt aan deze componisten om te schitteren met hun korte film composities. Ik vind soundtracks in het algemeen geweldig enaangezien ze geschreven kunnen worden voor allerlei soorten media, inclusief korte films, zijn deze Short Cuts albums fantastisch om enkele van deze hoogtepunten te ontdekken.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. “Cosmic Fling” – Jordan Seigel (8:47)
  2. “The Cloudmaker” – Matthijs Kieboom (4:06)
  3. “Camaleón” – Christopher Slaski (5:26)
  4. “Bound” – Nicolas Repetto (3:40)
  5. “Girl Tuesday” – Laura Rossi (5:17)
  6. “A Father’s Job” – Robin Hoffmann (2:44)
  7. “The Last Starship” – Fil Eisler (6:34)
  8. “Solution for Sadness” – Joan Vilà (4:27)
  9. “Le Petit Contrat” -Joris Hermy (3:23)
  10. “Sclera Absentia”- Joe Kraemer (6:03)
  11. “The Beast” – Kevin Smithers (2:48)
  12. “Boat Boy” – Anthony Willis (2:52)
  13. “Endless Beauty” – Christian Heschl (3:19)
  14. “Altered Mind of 20-20 – Elia Cmiral (8:06)
  15. “Javelina Run” – Steffen Schmidt (2:59)

Duur: 1 uur en 10 minuten
MovieScore Media (2021)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *