The Witches – Alan Silvestri

Op het moment dat ik deze recensie schrijf, zijn filmreleases erg vreemd door corona. Terwijl in sommige landen de film The Witches in de bioscoop te zien is, is deze in andere landen alleen beschikbaar op streamingplatform HBO Max. De film zelf is ook niet helemaal traditioneel, want het is een remake van een film uit 1990, die op zijn beurt weer gebaseerd is op een boek van Roald Dahl. Wat wel gewoon is, is dat Alan Silvestri, die bekend staat om met regelmaat geweldige filmmuziek af te leveren, de muziek heeft geschreven.

The Witches is een film die een aantal verschillende filmgenres combineert. Je kunt het zien als een fantasiefilm, omdat het om heksen en pratende dieren gaat, maar er zijn ook horror elementen, met de heksen die er zelf behoorlijk eng uit zien en hun acties zijn ook kwaadaardig. Ik kan me voorstellen dat het schrijven van muziek voor zo’n film een uitdaging moet zijn, maar Silvestri heeft dat opgelost door datgene te doen waar hij het beste in is: het schrijven van traditionele orkestrale filmmuziek.

De basis van de muziek voor The Witches ligt in twee thema’s en het eerste thema, wat ook als het hoofdthema kan worden beschouwd, is bestemd voor de helden van dit verhaal. De melodie is na en mysterieuze opbouw voor het eerst te horen in “Witches Are Real” en wordt op een bepaalde manier gespeeld door de koperblazers, wat zeer herkenbaar is als Silvestri’s stijl. In “My First Witch” kun je het hoofdthema opnieuw horen, maar dan op een heel andere manier. Deze keer is de melodie emotioneler en wordt gespeeld door een enkele klarinet in plaats van een volledig orkest en vormt zo’n contrast met de koper versie, dat ik het bijna niet herkende als dezelfde melodie. Het op zoveel verschillende manieren kunnen gebruiken van dezelfde melodie om een verhaal te helpen vertellen is een van de sterkste aspecten van filmmuziek.

Het tweede thema voor deze film is voor de boosaardige heksen. Terwijl je een hint van het thema hoort in “What You Saw” en aan het einde van “Enter the Witches”, hoor je de volledige versie van de melodie voor het eerst aan het einde van “Grand High Witch”, waar het aanvangt met een patroon van belletjes voordat de themamelodie begint. Dit walsachtige thema doet me, elke keer als ik het hoor, denken aan stijldansen.

De twee thema’s zijn geïntegreerd in de hele soundtrack. “Pig Tails” is een goed voorbeeld van het gebruik van beide thema’s in actiemuziek. De muziek die je hoort in de actiescènes heeft in het algemeen een sterke focus op het koper, wat ik erg goed vind aan de muziek van Silvestri. Daarnaast doet mij deze actiemuziek ook erg denken aan de muziek die hij voor Back to the Future gecomponeerd heeft, met “A Narrow Escape” en “The Mission” als uitstekende voorbeelden.

De muziek voor de aftiteling is meestal een opeenvolging van aan elkaar geplakte soundtrackfragmenten of het bestaat uit een paar liedjes. Maar voor deze film heeft Silvestri een prachtige suite van zijn thema’s samengesteld in het laatste nummer “End Credits (The Witches)”, waarin hij de fantastische muziek die hij voor de film heeft geschreven nog eenmaal op de voorgrond zet.

Als je een fan bent van Silvestri’s muziekstijl, dan is deze soundtrack zeker de moeite waard. Naast de goed geschreven thema’s, is al de muziek die de scènes ondersteunt zeer melodieus en kan ze op zichzelf worden gewaardeerd. Silvestri heeft een muzikale stijl die ik gemakkelijk kan herkennen en je zou bijna zeggen dat veel van zijn filmmuziek hetzelfde klinkt. Op een bepaalde manier is dat ook zo, maar de integratie van de unieke thema’s voor elke film in de muziek maakt elke soundtrack uniek en de muziek voor The Witches past uitstekend in die categorie.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Witches Are Real (2:25)
  2. My First Witch (3:45)
  3. What You Saw (3:07)
  4. Chickenafied (2:45)
  5. Enter the Witches (3:57)
  6. Grand High Witch (3:21)
  7. Witches (3:31)
  8. Instant Mouse (4:07)
  9. A Narrow Escape (4:40)
  10. Fourth Floor (3:13)
  11. It Can Be Very Dangerous (3:11)
  12. The Potion (3:57)
  13. Let’s Make A Potion (3:58)
  14. The Mission (2:33)
  15. Soup Is On (2:45)
  16. Pigtails (3:29)
  17. A Stolen Key (3:27)
  18. Let Me Out (2:34)
  19. I Didn’t Hear A Thing (3:08)
  20. Pea Soup (2:23)
  21. End Credits (The Witches) (5:54)

Duur: 1 uur en 12 minuten
Watertower Music (2020)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *