Voor mijn volgende recensie in deze periode waarin we allemaal thuis moeten blijven en niet in staat zijn om de bioscoop te bezoeken, wil ik graag over een soundtrack schrijven die niet heel nieuw, maar nog steeds actueel is. Aan het eind van 2019 had ik simpelweg geen tijd om over de muziek uit de laatste Star Wars live-actie show The Mandalorian van de Oscar-winnende componist Ludwig Göransson te schrijven en dat wil ik bij deze alsnog doen. The Mandalorian is een televisieserie die uitsluitend op Disney+ wordt uitgezonden en vertelt het verhaal van een mysterieuze Mandaloriaanse krijger. Bij een serie in het Star Wars universum verwacht je een specifieke orkestrale soundtrack, zoals John Williams de afgelopen 40 jaar schreven heeft, maar met wat Göransson in het verleden heeft neergezet, kan je daar nooit helemaal zeker van zijn.
De manier van uitgeven van deze muziek was vrij ongebruikelijk. Nadat elke aflevering was uitgezonden, bracht Disney de muziek die voor die aflevering geschreven was digitaal uit. Het eerste seizoen bestaat uit 8 afleveringen, zogenaamde ‘chapters’, wat resulteerde in acht digitale albums. Voor deze recensie nemen we eerst The Mandalorian: Chapter 1 onder de loep, vertel ik nog kort wat over de andere zeven ‘chapters’ en sluit ik de recensie af met mijn conclusie over de muziek voor deze serie.
Chapter 1
De belangrijkste reden waarom ik deze serie albums wil bespreken zijn de hoofdthema’s, die te horen zijn in het laatste nummer van dit album met als titel “The Mandalorian”. Het eerste hoofdthema is aan het begin te horen met een eenvoudig muzikaal patroon uitgevoerd op een basblokfluit met veel bijgevoegde nagalm. Andere, hogere klinkende, blokfluiten doen later ook mee, wat resulteert in een mix van unieke en intrigerende klanken. Ik heb de indruk dat de eenvoudige blokfluitmuziek wordt gebruikt om de man onder de helm te weerspiegelen, die volgens de Mandaloriaanse regels in de serie deze niet in gezelschap af mag doen. Aangezien de andere personages hem graag “Mando” noemen, bestempel ik deze prachtige en intrigerende melodie als het Mando-thema. Meteen na de eerste seconde wist ik dat Göransson voor een totaal andere stijl ging dan de orkestrale stijl die Williams in de loop van de vele decennia heeft gebruikt en die andere componisten graag nabootsen in hun Star Wars-films, -computerspellen of televisieseries.
Na het prachtige begin met het Mando-thema in “The Mandalorian”, begint een als een hartslag klinkende puls tezamen met een soort elektrisch klinkend gehuil en een gitaar, als introductie voor het orkestrale middendeel dat bovenop deze puls wordt gespeelt. Het orkestrale gedeelte is prachtig en klinkt zeer heroïsch met de focus op de koperblazers. Dit deel vertegenwoordigt de krijgerslevensstijl van de Mandalorianen. Je hoort de heroïek, de volharding en de kracht in dit deel van het thema, dat ik vanaf nu het Mandalorianen thema zal noemen. Het Mando-thema komt ook kort terug in dit deel, totdat de koperblazers een soort fantastische overwinningsfanfare gaan spelen. De blokfluiten uit het Mando-thema sluiten het nummer af door samen met elektrische gitaren en andere instrumenten over de hartslagpuls heen te spelen.
De Mando en Mandalorianen thema’s vormen de basis voor de muziek in het eerste seizoen en dat zal waarschijnlijk ook voor de komende seizoenen het geval zijn. Het Mando-thema is bijvoorbeeld te horen in “Hey Mando!” en “Face to Face,” terwijl je in “Hammer Time” een prachtige versie hoort, gespeeld door het orkest op een uitstekende basis van slagwerk.
In “You Are A Mandalorian” hoort je niet alleen een volwaardige orkestrale versie van het Mandalorianen thema, maar is ook het Mando thema geïntegreerd, dat door de violen als een tegenmelodie wordt gespeeld, dit wekt de suggestie voor het publiek dat de man en de Mandaloriaanse krijger dezelfde persoon zijn. Het laatste nummer uit het eerste hoofdstuk dat ik wil noemen is “Bounty Droid”, dat begint met zware elektronica, percussie en een snelle hartslag, voordat het orkest er lange, krachtige akkoorden overheen begint te spelen en zo naar een geweldige orkestrale finale toewerkt.
Nummerlijst uit Chapter 1 met hoogtepunten
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- Hey Mando! (2:13)
- Face To Face (5:12)
- Back For Beskar (2:25)
- Hammertime (2:17)
- Blurg Attack (1:25)
- You Are A Mandalorian (3:55)
- Bounty Droid (3:02)
- The Asset (1:35)
- The Mandalorian (3:18)
Chapter 2-8
De muziek uit de andere ‘chapters’ is ook gebaseerd op de fantastische hoofdthema’s. Met hun hulp hoor je veel overeenkomsten in elk ‘chapter’ terug, maar elk van de ‘chapters’ heeft ook zijn eigen verhaal te vertellen. Elk introduceert nieuwe omgevingen en personages, die allemaal hun eigen muziek nodig hebben, waardoor elk album zich onderscheidt van de rest.
Als je in enkele hoogtepunten geïnteresseerd bent, zijn hier wat aanbevelingen. In Chapter 2 kun je bijvoorbeeld naar ” Jawas Attack” luisteren, dat is een leuk en melodieus klinkend stuk strijdmuziek dat gespeeld wordt terwijl Mando te maken heeft met deze beroemde (of beruchte) wezens uit het Star Wars universum. Naar mijn mening heeft de track “Training the Plebs” uit Chapter 4 een briljante titel, maar de muziek is ook plezierig om naar te luisteren. De houtblazers van het orkest mogen schitteren, voordat de orkestrale finale van dit nummer begint. In “Mando Says Goodbye” uit hetzelfde ‘chapter’ hoor je een mooie, emotionele en orkestrale versie van het Mandalorianen thema. De muziek in “The Gang” uit Chapter 6 viel mij ook meteen op. Op basis van een elektronisch patroon hoor je zeer interessant vioolspel. Het laatste nummer dat ik wil noemen is “The Mandalorian – Orchestral Version” uit Chapter 7 dat een andere verbazingwekkende vermenging van beide thema’s is, alleen door een orkest uitgevoerd zonder andere instrumenten.
Conclusie
Wat ik over de muziek gehoord had nadat The Mandalorian uitkwam, was dat veel mensen het leuk vonden, maar ook dat veel mensen het daarmee niet eens waren. De reden voor de afkeer is vooral dat het niet de traditionele orkestmuziek uit Star Wars is, maar meer de mysterieuze sfeermuziek uit een futuristische western. The Mandalorian is dat dan ook en voor mij past de muziek echt bij deze serie. Een van de uitdagingen voor deze serie was dat het gezicht van de hoofdpersonage niet zichtbaar is. Een gezicht kan heel goed emoties tonen en je kunt heel duidelijk zien of een persoon verdrietig of blij is. Met een helm op heb je die informatie niet en de muziek moet die leegte opvullen, wat Göransson perfect gedaan heeft.
Star Wars is een zeer rijke wereld met veel indrukwekkende verhalen die op veel verschillende manieren verteld kunnen worden, met daarbij allerlei verschillende muziekstijlen. Ik denk dat de toekomst voor de Star Wars-franchise er erg rooskleurig uitziet. Naast dat ik uitkijk naar de muziek van het volgende seizoen van The Mandalorian, ben ik ook erg benieuwd naar wat ons de komende jaren op muziekgebied te wachten staat met alle nieuwe Star Wars-films, televisieseries en videospellen die uit gaan komen. Ik verwacht veel frisse, gevarieerde en verbazingwekkende nieuwe soundtracks, zoals Ludwig Göransson heeft geschreven voor The Mandalorian.
Luisteren of kopen
Chapter 1: Amazon.com, Apple Music, Spotify en Streamingsoundtrack.com
Chapter 2: Amazon.com, Apple Music, Spotify en Streamingsoundtrack.com
Chapter 3: Amazon.com, Apple Music, Spotify en Streamingsoundtrack.com
Chapter 4: Amazon.com, Apple Music, Spotify en Streamingsoundtrack.com
Chapter 5: Amazon.com, Apple Music, Spotify en Streamingsoundtrack.com
Chapter 6: Amazon.com, Apple Music, Spotify en Streamingsoundtrack.com
Chapter 7: Amazon.com, Apple Music, Spotify en Streamingsoundtrack.com
Chapter 8: Amazon.com, Apple Music, Spotify en Streamingsoundtrack.com
Duur van alle albums: 3 uur en 15 minuten
Walt Disney Records (2019)