Games in Concert: The Score – 2024-12-16, Groningen

Er worden af en toe fantastische concerten met mediamuziek georganiseerd in Nederland. Als iemand die in het noorden woont, moet ik vaak een paar uur reizen naar de grotere steden in andere delen om ze bij te kunnen wonen. Daarom ben ik altijd blij als er veelbelovende concerten in mijn eigen woonplaats plaatsvinden, zoals het geval is met het Metropole Orkest dat Games in Concert: The Score in mijn lokale concertzaal kwam uitvoeren.

Zoals in eerdere verslagen te lezen is, is het Metropole Orkest geen traditioneel orkest. Het heeft veel van dezelfde instrumenten, zoals de gebruikelijke strijkers, maar ze richten zich meer op het spelen van jazz en popmuziek, met saxofoons, gitaar, basgitaar en een drumstel toegevoegd aan hun line-up van instrumenten. Hoewel ze een standaard koperblazerssectie hebben, blinken hun spelers uit in het gebruik van hun instrumenten op een meer gedurfde en jazzy manier. Ik was behoorlijk nieuwsgierig en enthousiast om te ervaren hoe deze vaardigheden zich zouden vertalen in het uitvoeren van gamemuziek. Een ander aspect dat me intrigeerde, was dat dit concert een interactief gedeelte zou bevatten. Deze avond zou het publiek betrokken worden bij het helpen van het orkest om de muziek te spelen en hun eigen soundtrack te creëren.

De avond begon sterk met een stuk uit Ratchet & Clank: Rift Apart, waardoor het publiek wist dat het Metropole Orkest met hun spetterende optreden klaar was voor een avond vol entertainment. Tijdens dit deel van de avond konden we luisteren naar een aantal bekende stukken van Inon Zur uit Starfield en Fallout 4, maar de grootste verrassing voor mij was de muziek uit Metro: Awakening door Ann-Kathrin Dern. Ik ben best gewend geraakt om tijdens deze concerten naar muziek te luisteren die al een paar jaar bestaat, maar deze fantastische muziek was nog maar net uitgekomen. Het was een van mijn hoogtepunten van de avond en zorgde ervoor dat ik de volgende dag de volledige soundtrack hiervan ging verkennen.

Vervolgens stond het interactieve gedeelte op het programma en om dit gedeelte te bespreken zal ik gaan afwijken van mijn standaard rapportage. Ik ga graag in detail wanneer er speciale gebeurtenissen tijdens concerten plaatsvinden, maar voor dit interactieve gedeelte zal ik dat niet gaan doen. Het is als het spelen van een game: Je wilt niet gespoild worden met hoe sommige delen van het spel gaan. De verrassing was wat dit deel van het concert namelijk zo fantastisch en uniek maakte. Dit interactieve deel bevatte een aantal leuke spelmechanismen die wij, als publiek, moesten inzetten om te interacteren met het orkest, het scherm en elkaar. We moesten het tegen elkaar opnemen tijdens het ene onderdeel en samenwerken tijdens een ander om het orkest te helpen het einde van hun stuk te halen. We gebruikten hiervoor een app die het Smartphone Orchestra had gemaakt. Als softwareontwikkelaar was ik onder de indruk van hoe innovatief en uniek de interactie met deze app was. Het was de eerste keer tijdens een concert dat ik het volume van mijn telefoon zo hard mogelijk moest zetten in plaats van in de stille modus. Na dit uitstekende interactieve gedeelte, dat ongeveer een half uur duurde, was het tijd voor een korte pauze.

De tweede helft begon met een knaller uit Undertale, wat weer een fantastisch stuk was om de vaardigheden van dit orkest te showen om gelijk de aandacht van het publiek te krijgen. Daarna volgden twee onbekende stukken uit de oude MMO Runescape en uit Outer Wilds. Na een heerlijk vrolijke versie van de muziek voor Tetris, was het tijd voor het Metropole Orkest om hun bigbandkunsten te laten horen met de muziek uit Cuphead. Het tweede stuk uit dat spel was vooral briljant omdat tijdens deze muziek voor een baas de presentator Maarten Heijmans en een willekeurig persoon uit het publiek deze baas probeerden te verslaan op het grote scherm.

De laatste paar stukken op het programma waren weer een uitstekende mix van muziek uit oude en nieuwe games, want hoewel World of Warcraft een vrij oud spel is, voerde het orkest in plaats daarvan de muziek uit van de nieuwste uitbreiding die afgelopen zomer was uitgekomen. Dat stuk werd gevolgd door een ander stuk uit een relatief nieuw spel: Assassin’s Creed: Mirage. De avond werd tot slot afgesloten met twee stukken uit de spellen Sackboy en Rayman Legends die wat ouder zijn.

Ik was erg onder de indruk van dit concert. Ik vond het interactieve gedeelte geweldig, wat je eigenlijk zelf zou moeten ervaren, maar ook de muziek uit bestaande games was ver boven mijn verwachtingen. Ik wist dat het Metropole Orkest de muziek uit games zoals Cuphead meesterlijk zou spelen, maar andere stukken, zoals de intiemere muziek uit Journey of Outer Wilds, werden ook uitstekend uitgevoerd.

Ik moet ook hun muziekkeuze toejuichen, met een fantastische mix van stukken die ideaal zijn voor de stijl van dit orkest, een aantal oude klassiekers en gloednieuwe stukken. De game-industrie is een zeer snelle business met games die komen en gaan en het feit dat deze nieuw uitgebrachte gamemuziek wordt uitgevoerd, houdt dit concert vermakelijk en relevant. Ik zag een programma van het concert van vorig jaar dat andere stukken bevatte die toentertijd relevant waren. Ik hoop dat ze deze trend zullen voortzetten en dat deze concerten concertzalen blijven vullen zoals tijdens dit concert het geval was. Ik heb een fantastische tijd gehad en ik heb me erg vermaakt en te oordelen naar het luide gejuich van het publiek tijdens en na het evenement, deden anderen dat ook. Ik kom in de toekomst graag nog eens terug naar een dergelijk concert om deze ervaring nog eens te mogen beleven.

Concertinformatie

Waar: Oosterpoort in Groningen
Wanneer: 16 december 2024
Orkest: Metropole Orkest onder leiding van Joeke Hoekstra
Presentatie: Maarten Heijmans

Programma

  • Mark Mothersbaugh & Wataru Hokoyama – “Rift Apart” uit Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Inon Zur – Thema uit Starfield
  • Anne-Kathrin Dern – “Kahn” uit Metro Awakening
  • Inon Zur – Thema uit Fallout 4
  • Austin Wintory – “Nascence” uit Journey
  • Tom Trapp & Eric Magnée – “The Score” uit Games in Concert: The Score

Pauze

  • Toby Fox – “Megalovania” uit Undertale
  • James Hannigan – “Main Theme” uit Runescape
  • Andrew Prahlow – “Timber Hearth” uit Outer Wilds
  • Traditional – “Korobeiniki” uit Tetris
  • Kris Maddigan – Cuphead
    • “All Bets Are Off”
    • “Floral Fury”
  • Kaliski, Lefkowitz, Burgess, Acree, Stafford, Arkenstone, Hayes – “The War Within” uit World of Warcraft: The War Within
  • Brendan Angelides – “Mirage Theme” uit Assassin’s Creed Mirage
  • Christophe Heral & Billy Martin – “Orchestral Chaos” uit Rayman Legends
  • Joe Twaites & Jay Waters – “A Big Adventure” uit Sackboy: A Big Adventure
  • Kris Maddigan – “Floral Fury” uit Cuphead (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *