
Als er een nieuwe Marvel-film uitkomt, ben ik altijd geïnteresseerd in de muziek. Als ik het globaal analyseer, kan ik de muziek in twee hoofdcategorieën verdelen. De eerste categorie is een traditionele orkestrale score, zoals Alan Silvestri deed voor de Avengers-films of wat Laura Karpman schreef voor een van de meest recente toevoegingen aan de franchise met Captain America: Brave New World. De andere categorie is muziek uit Marvel-films die zich perfect lenen voor het maken van iets heel anders qua muziek. Buitengewone voorbeelden zijn Ant-Man, met een uitstekende heist-score van Christophe Beck en de perfecte filmmuziek voor Black Panther, die de orkestklanken mengt met hiphop en veel Afrikaanse elementen. De nieuwste aanwinst op het Marvel-universum is de film Thunderbolts*. Toen ik de trailers voor die film zag, merkte ik dat het geen traditionele Marvel superheldenfilm zou worden, wat voor mij bevestigd werd toen ik de aankondiging zag dat Son Lux verantwoordelijk was voor het schrijven van de muziek.
Son Lux is een driekoppige experimentele band bestaande uit Ryan Lott, Rafiq Bhatia en Ian Chang. Als band hebben ze niet veel ervaring met het componeren voor films, aangezien Lott de enige is die in zijn eentje meerdere soundtracks heeft geschreven. Hun eerste gezamenlijke bijdrage was echter een behoorlijke knaller, aangezien ze de muziek voor Everything Everywhere All at Once hebben geschreven, wat hen een Oscarnominatie opleverde. Thunderbolts* werd hun tweede film, en volgens hun interview voor Score: the podcast hebben ze er ongeveer twee jaar aan mogen werken, beginnend met het lezen van het script en het bezoeken van de set terwijl ze de muziek componeerden.
Je hoeft maar een paar minuten naar het album te luisteren om te horen dat de muziek geen traditionele soundtrack voor een actiefilm is. Zoals ik al verwachtte, is de muziek geen conventionele orkestmuziek, en hoewel je een aantal orkestrale elementen tegenkomt, is het zeker niet de primaire focus. In de muziek hoor je veel verschillende patronen en allerlei klanken. Als je een orkestraal geluid hoort, is dat meestal met minder instrumenten dan een volledig orkest, of de muziek is omgevormd door zware nabewerking.
Om een idee te krijgen van de muziek, raad ik je aan om naar het laatste nummer “Thunderbolts*” op het album te luisteren, wat een suite is die de muzikale ideeën bevat die je in de rest van de soundtrack kunt horen. Er zitten twee hoofdmelodieën in die vloeiend in elkaar overgaan. De eerste is een fraaie melodielijn van de strijkers, die weergeeft dat de anti-helden ook mensen zijn, en de tweede is meer een lage muzikale basis die hen als helden neerzet. Ik hoor er zelfs een hint naar het Avengers-thema in, dat ook een eigen plek krijgt als kleine verwijzing in “Welcome to the Watchtower”. Deze twee melodieën die Son Lux heeft gecreëerd zijn door de hele score terug te horen, waardoor het een anker is dat al deze nieuwe patronen en geluiden samenbindt. Ik vind het ook geweldig dat dit thema wordt gebruikt voor de Thunderbolts als groep, in plaats van elk lid zijn eigen herkenbare thema te geven.
Als ik de muziek voor Thunderbolts* in één woord moet omschrijven, zou ik zeggen dat de muziek ‘ongewoon’ is, wat perfect bij de film past omdat het geen traditionele Marvel-film is. Tijdens het kijken van de film bleef ik luisteren naar wat de muziek deed, en ik denk dat het goed past bij de stijl van deze film. Omdat het een heldenfilm is, zijn er veel actiescènes en ik vond het prettig wat Son Lux had gedaan met de muziek tijdens deze scènes, door de muziek interessant te houden in plaats van te gaan voor traditionele percussie ostinato’s zoals veel andere films doen, zoals bijvoorbeeld te horen is in “I’m Not Here for You” of “Penthouse Fight”. Met dat gezegd hebbende, hoewel ik denk dat de uitvoering van de muziek goed is gedaan, is het voor mij niet geschikt om opnieuw zonder de film te beluisteren, maar de muziek voor Thunderbolts* is desalniettemin een unieke en verfrissende toevoeging aan het Marvel-universum.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack Amazon of Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt
- There’s Something Wrong with Me (1:32)
- I Needed That Face (0:43)
- The Light Inside You Is Dim (1:22)
- Last Assignment (1:46)
- I’m Not Here for You (2:41)
- Countdown (2:22)
- Forest Memory (1:06)
- The Climb (1:46)
- Walker’s Memory (1:01)
- Preparing for Lethal (2:07)
- Every Man for Himself (1:00)
- Maybe We’ll All Get Out of Here Alive (2:00)
- First Flight (1:25)
- Limo Chase (2:04)
- It’s Bucky! (1:16)
- Welcome to the Watchtower (1:03)
- To Be Chosen (1:31)
- For the Glory (0:50)
- Left the Door Unlocked (0:57)
- Introducing Sentry (0:44)
- Unimpeachable (1:17)
- Penthouse Fight (1:22)
- It’s Not Robert You Need to Be Afraid Of (1:19)
- I Don’t See Your Mistakes (1:34)
- No Use Fighting (3:06)
- Yelena’s Choice (1:53)
- Searching for Bob (1:58)
- The Attic (1:23)
- Show Us the Worst (1:29)
- You Can’t Even Save Yourself (2:57)
- Not Alone (2:50)
- Thunderbolts* (3:27)
Duur: 54 minuten
Hollywood Records (2025)