Al sinds ik een klein jongetje was, volg ik de X-men. Ik begon met het kijken van de tekenfilms op de televisie en zag de eerste film in 2000. Ik heb alle X-men-films in de bioscoop gezien. Ik vind zelfs de halve remake die ze gedaan hebben, een paar jaar terug, fantastisch. Maar in al deze films was er één constante factor en dat is Hugh Jackman als Logan, ook wel bekend als Wolverine: een mutant die snel van zijn verwondingen kan herstellen en die metalen klauwen uit zijn handen kan laten komen. Na 17 jaar besloot Jackman dat het eindelijk tijd was om deze klauwen voorgoed in te trekken na het filmen van zijn laatste X-Men film, Logan.
Alle soundtracks van de X-Men-films zijn gecomponeerd door goede componisten. De eerste film is gedaan door Michael Kamen, die er helaas niet meer is, maar ook andere componisten zoals John Ottman en Henry Jackman hebben mooie muziek voor deze films geschreven. De muziek voor X-Men: The Last Stand, gecomponeerd door John Powell, is tot op de dag van vandaag nog steeds één van mijn favoriete soundtracks. Tot slot heeft de componist van Logan, Marco Beltrami, al eerder een X-Men-film gecomponeerd, namelijk The Wolverine. De X-Men-films staan bekend om hun actiescènes en de speciale effecten in soms grote gevechten. Logan is wat dat betreft een andere film: hij is erg duister, niet geschikt voor de jonge kijkers en richt zich volledig op de twee personages Logan en Charles Xavier – een zeer sterke mutant gespeeld door Patrick Stewart.
Omdat het geen typische X-Men film is, heeft het ook geen typische op actie gebaseerde soundtrack. Er is aan Beltrami gevraagd om muziek te schrijven die volledig om de sfeer gaat: het hoefde geen thematische muziek en melodieën te bevatten. Het eerste nummer “Main Titles” begint met een pianomelodie die verderop in het nummer wordt bijgestaan door de rest van een band bestaande uit gitaristen, een drummer en een mondharmonicaspeler. Het volgende nummer “Laura” is het volgende thema, wat een simpel motiefje is dat helaas overgaat in geluiden zonder enige melodie. Op het album staan een aantal van dit soort melodieloze nummers. De nummers zijn eigenlijk alleen bedoeld om de scènes te ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn “The Grim Reavers” en “Old Man Logan”.
Gelukkig komt de band af en toe ook in actie. Je kunt ze samen met de strijkers horen in “Alternate Route to Mexico”. Het volgende nummer is weer redelijk melodieloos, genaamd “That’s Not a Choo-Choo”. Het begint langzaam en zit vol spanning en bouwt op naar een heftig middendeel dat weer afzwakt naar een langzaam einde. Na het beluisteren van het volgende thema, wat de slechterik “X-24” representeert , krijgen we het vreemdste nummer van het album: “El Limo-Nator”, waar het orkest een serie snelle motiefjes neerzet waar een bizar pianothema overheen te horen is. Het is tegelijkertijd verwarrend en gaaf. De muziek laat goed zien hoe raar het in Logans hoofd kan spoken. Hierna krijgen wij als contrast een emotionele “Gabriella’s Video” met mooie lange lijnen en een elegante piano eroverheen gespeeld. Het pianothema uit “Main Titles” komt weer terug in het nummer “To the Cemetry”, deze keer zonder bandbegeleiding.
Na nog een paar melodieloze nummers krijgen we “Driving to Mexico”, met een mooi gitaar motief en het eerste pianothema dat het van de gitaar overneemt. “You Can’t Break the Mould” is een herhaling van het Laura thema, maar dit keer eindigt deze gewoon mooi, in plaats van over te gaan in melodieloos geluid. De volgende serie nummers gaan van een rustig gedeelte in de film naar de snellere vechtscènes, wat je goed kan horen in de muziek. Het duidelijkst kun je dit horen in “Forest Fight” waar het bizarre pianothema weer te horen is. Het vechten gaat verder in “Logan vs. X-24” en komt volledig tot stilstand in het emotionele “Don’t Be What They Made You”, waar we het eerste pianothema weer kunnen horen over lange noten heen.
Aan het einde van de soundtrack kunnen we nog een paar mooie nummers vinden. “Eternum – Laura’s Theme” is een volwassener versie van het Laura-thema waar je ook de band in kan horen. “Logan’s Limo” is een nummer waar de gitaristen van de band mooie melodieën spelen voordat de strijkers en andere instrumenten erbij komen. Het bizarre pianothema kunnen we wederom horen in “Loco Logan”. Het album begint met de band en eindigt er ook mee met het nummer “Logan Drives”. Een mooi nummer maar niet zo mooi als de “Main Titles”.
Om eerlijk te zijn heb ik gemengde gevoelens bij deze film. Ik kan zeker zeggen dat het een film van goede kwaliteit is. Alles was goed gedaan, de acteurs waren geweldig, de dialogen waren prima, en de animaties zagen er goed uit. Maar ik vond deze film persoonlijk niet goed. Logan en Charles zijn twee hele sterke mutanten en wat ze met deze personages hebben gedaan tijdens de film, daar was ik het helemaal niet mee eens. Ik heb eigenlijk ook dezelfde gemengde gevoelens over de muziek. Het is goede muziek die prima past bij deze film maar het grote deel van de muziek vind ik gewoon niet leuk. Ik mag graag naar filmmuziek luisteren zonder de film. De melodieën doen mij de beelden weer herleven in mijn hoofd. Maar de vaak melodieloze nummers van deze soundtrack zullen dat niet voor mij doen. Een paar nummers waar de band in speelden en het thema van Laura zullen mij nog wel even bijblijven, maar de rest zal ik heel snel vergeten.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op amazon.com, bol.com of iTunes
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
- Vraag een nummer aan van dit album op StreamingSoundtracks.com
Lijst van de nummers op de soundtrack
Vetgedrukt zijn de hoogtepunten.
- Main Titles
- Laura
- The Grim Reavers
- Old Man Logan
- Alternate Route to Mexico
- That’s Not a Choo-Choo
- X-24
- El Limo-nator
- Gabriella’s Video
- To the Cemetery
- Goodnight Moon
- Farm Aid
- Feral Tween
- Driving to Mexico
- You Can’t Break the Mould
- Up to Eden
- Beyond the Hills
- Into the Woods
- Forest Fight
- Logan vs. X-24
- Don’t Be What They Made You
- Eternum – Laura’s Theme
- Logan’s Limo
- Loco Logan
- Logan Drives
Totale lengte: 57 minuten
Lakeshore Records (2017)