Cruella – Nicholas Britell

Disney is altijd op zoek naar nieuwe ideeën en wanneer zij er één vinden dat vrij succesvol is, willen zij deze graag nog verder exploiteren. Een van hun meest succesvolle ideeën moeten wel de Disney prinsessen zijn met bijvoorbeeld Ariël, Jasmine en nog vele anderen. Onlangs probeerde Disney iets anders uit, wat blijkbaar ook een succes was, door films te maken die over de oorsprong van de beroemde Disney schurken gaan. De eerste was Maleficent, met Angelina Jolie die de iconische heks uit Disney’s Sleeping Beauty vertolkte. Dat was succesvol genoeg voor het vervolg Maleficent: Mistress of Evil en nu is het tijd om meer te weten te komen over de boosaardige modeontwerpster Cruella de Vil uit de 101 Dalmatians film uit de jaren ’60. Haar verhaal wordt verteld in de gloednieuwe film Cruella, die te zien is in de bioscopen of op Disney+ als je voor hun peperdure VIP-abonnement hebt betaald.

Het is altijd interessant om te zien wie de muziek voor een Disney-film schrijft en toen ik zag dat de opdracht aan Nicholas Britell was gegeven, was ik nogal geïntrigeerd. Britell is een componist waar ik al veel over gehoord heb, maar om de een of andere reden ben ik er nooit toe gekomen om naar zijn muziek te luisteren voor films zoals Moonlight en If Beale Street Could Talk, waar hij voor beide Oscarnominaties in de wacht sleepte. Na het beluisteren van een paar nummers uit Cruella, wist ik dat deze recensie heel interessant zou zijn om te doen.

Om de muziek en de thema’s uit te leggen, moeten we het eerst over het personage Cruella zelf hebben. Aangezien zij is geïntroduceerd in 101 Dalmatians, een boek uit 1956 dat in 1961 is bewerkt tot de beroemde Disney-animatie, is het niet echt een spoiler dat zij een schurk is. Maar omdat Disney Disney is, wilden ze Cruella – briljant gespeeld door Emma Stone – meer persoonlijkheid geven en daarnaast ook te laten zien dat er een reden is waarom ze slechte dingen doet en dat er toch iets goeds in haar schuilt. Net als Cruella’s haar is er een zwarte en een witte kant aan haar persoonlijkheid. De witte en goede kant wordt uitgebeeld door haar echte naam Estella. Zij is een persoonlijkheid die een goed mens probeert te zijn, wat weerspiegeld wordt in haar thema dat meteen aan het begin van de film wordt geïntroduceerd in “Cruella – Disney Castle Logo”. De melodie is een patroon van drie maal twee noten: een hoge, gevolgd door een lagere, voordat het patroon wordt herhaald, wordt er een muzikale lijn gebruikt als opvulling. Het nummer is verrassend genoeg niet orkestraal – wat ik voor een Disney film wel zou verwachten. De melodie maakt gebruik van belletje-achtige geluiden ondersteund door gitaren en wat strijkers. Het is een prachtig en elegant thema en zeer memorabel.

Het thema voor het alter-ego Cruella, de zwarte en duistere kant van het hoofdpersonage, is zoals verwacht donkerder en dreigender klinkend met een herhalend patroon van drie stijgende noten. Het is heel goed te horen in “The Necklace”, uitgevoerd op de piano met ondersteuning van gitaren en strijkers. De melodie van het thema is ook te horen in het liedje voor de film “Call me Cruella”, uitgevoerd door Florence + The Machine.

Nu de twee hoofdthema’s bekend zijn, is het tijd om naar “The Angle” te kijken, dat misschien wel het belangrijkste nummer van het album is. Het begint met een prachtige versie van het Cruella-thema op de piano voordat een gitaar meedoet om het Estella-thema perfect synchroon met het Cruella-thema mee te spelen, waardoor ze perfect in elkaar overvloeien en in elkaar passen. Dit soort muzikale trucs doen me altijd versteld staan. Het is een prachtige manier om het verhaal met muziek te vertellen: Estella en Cruella, hoewel verschillende personages, zijn toch dezelfde persoon.

Veel van de nummers op het album hebben een van de twee thema’s briljant geïntegreerd. Telkens als je de melodie van een thema hoort, klinkt het nooit hetzelfde en ik hou van het feit dat het meestal wordt gespeeld op een enkel instrument zoals de gitaar of de piano, in plaats van een onderdeel te zijn van een orkestraal stuk. Soms wijkt Britell nog verder af van de standaard orkestrale Disney-muziek door thema’s om te vormen naar een rockversie, zoals hij heeft gedaan voor beide thema’s in “Surveillance”.

Naast de thema’s voor Cruella en Estella is er één terugkerend thema dat genoemd moet worden en dat is de prachtige speelse muziek die te horen is in “The Baroness Needs Looks” en “I Think You’re Something”. In het eerste nummer wordt de jazzy melodie uitgevoerd op de piano en in het tweede wordt ze volledig uitgevoerd door verschillende stemmen, met de ondersteuning van een drumstel. Het is een vrolijke opzwepende melodie die het best gekoppeld kan worden aan de barones, die de tegenspeelster is in de film. Een andere prachtige versie van de melodie is te horen in “Oh, That’s a Hybrid” als ondergrond voor het Estella-thema, waarmee beide thema’s ook daar aan elkaar worden gekoppeld.

Er is één nummer op het album, dat voor zover ik kan horen geen verband houdt met een van de thema’s, en dat is “The Baroque Ball”. De muziek daarin is een prachtige wals met de meeste melodieën uitgevoerd door vrouwenstemmen, ondersteund door een paar gitaren, piano en een basgitaar en het is zeker een van de hoogtepunten op het album.

Na mijn eerste luistersessie was wat in me opkwam dat ik de muziek wel goed gedaan vond, maar te herhalend vond overkomen. Ik koppelde beide thema’s voor Estella en Cruella al aan elkaar als één geheel in mijn hoofd. Nadat ik grondiger naar de muziek had geluisterd en alle variaties en uitvoeringen van de thema’s had ontdekt, moest ik wel blijven luisteren en alle briljante kleine dingen horen die Nicholas Britell met de muziek heeft gedaan. Niet alleen is de filmmuziek uitstekend, maar ik hou ook van het feit dat het geschreven is voor een Disney productie. Het past perfect in de stijl van de film zelf en het laat zien dat je niet altijd een melodieuze orkestraal muziek nodig hebt om een sprookje te ondersteunen. Ik moet echt de andere soundtracks die Britell heeft geschreven eens gaan beluisteren. 

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Call me Cruella (Performed by Florence + The Machine) (2:07)
  2. Cruella – Disney Castle Logo (0:45)
  3. The Baroque Ball (2:01)
  4. The Most Dreadful Accident (1:18)
  5. The Drive to London (1:36)
  6. Red Hair Dye (0:24)
  7. The Baroness Needs Looks (1:08)
  8. I Think You’re Something (2:10)
  9. Everything’s Going So Well (0:41)
  10. The Necklace (1:33)
  11. The Angle (1:10)
  12. Surveillance (1:44)
  13. I Like to Make an Impact (1:52)
  14. Oh, That’s a Hybrid (1:43)
  15. Revenge / Let’s Begin (3:38)
  16. Putting the Dresses in the Safe (0:42)
  17. Get It Open / Moths (1:50)
  18. Oh, That’s Why You’re Peeved (2:47)
  19. The True Story of Cruella’s Birth (1:55)
  20. I’m Cruella (4:21)
  21. A Great Tribute / She’s Here (3:45)
  22. The Cliff (4:33)
  23. She Jumped! (0:50)
  24. Goodbye, Estella (1:51)
  25. Call me Cruella (Instrumental Version) (2:06)
  26. Orchestral Waltz (Bonus Track) (2:09)

Duur: 50 minuten
Walt Disney Records (2021)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *