Het is de tweede keer dat ik het concert “De Avond van de Filmmuziek” in Amsterdam bijwoon. Het is het meest prestigieuze filmmuziekconcert dat we hier in Nederland hebben, gehouden in onze beroemdste locatie “Het Concertgebouw”. Vanwege de populariteit werd dit concert drie avonden gespeeld en wordt dit concert traditioneel op één avond opgenomen voor televisie. Aan de camera’s in de zaal te zien, was dat toevallig op onze avond. Naast de locatie is er niet veel veranderd sinds de vorige editie: het orkest van de avond was wederom Het Metropole Orkest, gedirigeerd door Vincent de Kort en de gastheren, Jan Versteegh en de Brit Dominic Seldis, waren ook weer van de partij.
De eerste helft begon met “Also sprach Zarathustra”, wat een traditioneel begin is voor een dergelijk concert. De zaal heeft een orgel, wat een geweldige toevoeging was aan dit stuk. Misschien hebben ze het stuk stiekem op een synthesizer gespeeld, maar ik heb er geen op het podium gezien. Naderhand konden we luisteren naar het stuk “Arrival of the Birds” dat in A Theory of Everything is gebruikt. Deze film bevat ook prachtige muziek gecomponeerd door de onlangs overleden componist Jóhann Jóhannsson, die ze helaas niet speelden. Ik begrijp dat het niet mogelijk is om zijn muziek op zo’n korte termijn te spelen, maar persoonlijk zou ik het op prijs gesteld hebben om hem toch even te noemen, wat helaas niet gebeurde. Pianist Iris de Hond kwam het podium op om twee stukken uit Intouchables te spelen, geschreven door Ludovico Einaudi, die prachtig werden uitgevoerd door De Hond en het volledige orkest. Dit klonk mooi, maar het alleenstaande pianostuk is gewoon al prachtig en heeft meer impact met de muziek die alleen uit de piano komt. Naast de bekende stukken uit Interstellar (natuurlijk met orgel), Forrest Gump en Up, speelde het orkest ook muziek uit de Nederlandse film Zwartboek en twee stukken uit Magnolia, waar zangeres Ellen ten Damme een mooie versie zong van “Wise Up”. Het orkest staat er bekend om lichte muziek kwalitatief goed te spelen en hun ondersteuning voor Ten Damme haar stem was gewoonweg prachtig. Naast De Hond en Ten Damme was ook het Nederlands Concertkoor bestaande uit ongeveer 80 personen uitgenodigd. Ze voerden twee stukken uit tijdens de eerste helft. Muziek in Het Concertgebouw wordt niet versterkt en zodra het koor “Navras” begon te zingen uit de film The Matrix Revolutions, verscheen er kippenvel over mijn lichaam. Het is zo’n krachtig stuk dat perfect werd uitgevoerd. Het tweede stuk, “Conquest of Paradise” uit 1492: Conquest of Paradise, was ook erg goed gedaan en kon mij ook kippenvel geven.
De tweede helft begon met gastheer Seldis aan het roer om twee jazz-stukken uit La-La Land te dirigeren. Het orkest heeft behoorlijk wat jazzmuzikanten in hun gelederen. De trompettist en de trombonespeler mochten blijven staan om het publiek te laten zien waartoe ze in staat waren. Deze helft van het concert bevatte muziek van recentere films, zoals The Imitation Game, Moonlight (met een vioolsolo gespeeld door Diamanda Dramm) en één van mijn favorieten van de avond: Spider-Man: Homecoming. Maar ze speelden ook muziek van oudere films zoals Revolutionary Road en natuurlijk Star Wars. Het koor mocht ook in deze helft zingen met muziek uit Elizabeth the Golden Age. Componist Craig Armstrong staat bekend om het schrijven van krachtige koorstukken en het koor met het orkest zorgde opnieuw voor kippenvel. Het koor mocht ook “O Fortuna” van Carmina Burana zingen, wat officieel geen filmmuziek is, maar dat is gemakkelijk te vergeven met zo’n fantastisch koor. Tot grote verbazing van het publiek begon gastheer Versteegh “City of Stars” uit La-La Land te zingen als eerste toegift tezamen met Ellen ten Damme. Traditioneel sloot het concert af met “Raiders March” uit Indiana Jones.
Het was de vijfde editie van “De Avond van de Filmmuziek” en het orkest, de gastartiesten en het koor waren geweldig. We kunnen trots zijn op het feit dat wij zulke muzikanten in Nederland hebben. Het concept van het programma is perfect voor het introduceren van filmmuziek aan een groot publiek. Het programma is licht en wordt vermakelijk neergezet door de twee gastheren. Voor elke film werden bijhorende scènes op een scherm getoond, zodat het publiek de muziek aan de beelden kon relateren. Het helpt ook om één van de beste orkesten van Nederland te hebben spelen, met een groot koor dat samen op de beste concertlocatie van ons land speelt. Luisteren naar filmmuziek zonder versterking is zo’n genot. Ik heb dit jaar echter wel muziek van Nederlandse componisten gemist. Vorig jaar hoorden wij muziek van Tom Holkenborg, Rogier van Otterloo en Merlijn Snitker maar dit jaar was er alleen muziek van Zwartboek, gecomponeerd door de Engelse Anne Dudley. We hebben behoorlijk wat succesvolle Nederlandse componisten en ik vond het geweldig dat de organisatie een deel van hun muziek onder de aandacht bracht op een dergelijk evenement. Ondanks dat de Nederlandse muziek ontbrak op deze avond, kon ik gelukkig wel genieten van geweldige uitvoeringen van onder andere Spider-Man: Homecoming, The Matrix Revolutions en andere fantastische stukken. Aan het einde van de avond kondigden ze aan dat volgend jaar er maar één concert zal zijn om hun vijf-jarig jubileum te vieren, maar dan in de Ziggo Dome. Dit betekent dat er veel meer mensen kunnen genieten van filmmuziek, wat natuurlijk geweldig is, maar dat betekent ook dat ze het magnifieke Concertgebouw verlaten voor een locatie waar muziek versterkt moet gaan worden. Laten we eens kijken wat volgend jaar brengt.
Concertinformatie
Waar en wanner: Amsterdam op 1 maart 2018
Orkest: Metropole Orkest onder leiding van Vincent de Kort
Koor: Nederlands Concertkoor onder leiding van Louis Buskens
Artiesten: Iris de Hond (piano), Ellen ten Damme (zangeres) en Diamanda Dramm (viool)
Gastheren: Jan Versteegh en Dominic Seldis
Programma
- “Also sprach Zarathustra”
- Richard Strauss
- “Arrival of the Birds” uit Theory of Everything
- The Cinematic Orchestra (arr. Kevin Halporn)
- “Carl Goes Up” en “Married Life” uit Up
- Michael Giacchino (arr. Reyer Zwart)
- “The Endless River” uit Zwartboek
- Anne Dudley (arr. Kevin Halporn)
- “Una Mattina” en “Fly” uit Intouchables
- Ludovici Einaudi (arr. Nicholas Urie)
- Suite uit Interstellar
- Hans Zimmer (arr. Stefan Behrisch)
- “Navras” uit The Matrix Revolutions
- Don Davis en Juno Reactor (arr. Vladimir Nikolov)
- Met Nederlands Concertkoor
- “Showtime” uit Magnolia
- Jon Brion (arr. Jochen Neuffer)
- “Wise Up” uit Magnolia
- Jon Brion en Aimee Man (arr. Tom Trapp)
- Zang: Ellen ten Damme
- Suite uit Forrest Gump
- Alan Silvestri (arr. Calvin Custer)
- “Conquest of Paradise” uit 1492: Conquest of Paradise”
- Vangelis (arr. Vladimir Nikolov)
- Met Nederlands Concertkoor
Pauze
- “Herman’s Habit” en “Planetarium” uit La La Land
- Justin Hurwitz (arr. Rob Horsting / Carlo van der Put)
- The Imitation Game
- Alexandre Desplat (arr. Stefan Behrisch)
- “Storm” uit Elizabeth The Golden Age
- Craig Armstrong en A.R. Rahman (arr. Vladimir Nikolov)
- Met Nederlands Concertkoor
- “End Titles” uit Revolutionary Road
- Thomas Newman (arr. Stefan Behrisch)
- Suite uit Spider-Man: Homecoming
- Michael Giacchino (arr. Jochen Neuffer)
- “The Middle of the World” uit Moonlight
- Nicholas Britell cover (arr. Stefan Behrisch)
- Viool: Diamanda Dramm
- “O Fortuna” uit Carmina Burana
- Carl Orff
- Met Nederlands Concertkoor
- Star Wars
- John Williams
- City of Stars” uit La La Land (toegift)
- Justin Hurwitz
- Zang: Jan Versteegh en Ellen ten Damme
- “Raider’s March” uit Indiana Jones (toegift)
- John Williams