De Gala van de Filmmuziek – 2024-01-12, Ede

Het Nederlands Filmorkest bestaat 25 jaar en schandalig genoeg heb ik daar 24 jaar van gemist, omdat ik pas vorig jaar voor het eerst een van hun concerten bijwoonde. Na toen een geweldige avond te hebben gehad, belandde ik recentelijk in de bioscoop in Ede om De Gala van de Filmmuziek bij te wonen, waarmee ik samen met hen hun 25e verjaardag ging vieren.

Ik wist dat me iets te wachten stond toen presentator Pieter van Es, een radiopersoonlijkheid en voormalig dirigent van het orkest, op het podium verscheen om de opzet van de avond uit te leggen. Het concert zou worden behandeld als een prijsuitreiking, waarbij awards werden uitgereikt aan de beste muziek in acht categorieën. De orkestleden hadden nominaties samengesteld en gestemd op muziek voor categorieën zoals ‘Beste Drama’, ‘Beste Avontuur’, enzovoort. Verschillende mensen werden op het podium gevraagd voor elk van deze awards. Deze mensen hadden elk een band met het orkest, zoals de oprichter, een huidig of oud lid, of trouwe bezoekers van hun concerten gedurende vele jaren en op een gegeven moment kwamen zelfs de Stormtroopers van de Dutch Garrison of the 501st Legion het podium op voor de categorie ‘Beste Sci-Fi’. Door deze mensen op het podium te vragen, was er een uitstekende gelegenheid om een indruk te krijgen van hoe het orkest zich in al die jaren ontwikkeld heeft. Je kon ook leuke verhalen horen over dirigenten die werden geknipt tijdens concerten in Italië.

Na de bekendmaking van elke winnaar speelde het orkest een suite van de muziek in combinatie met beelden op het scherm. Er waren een paar aspecten van deze suites die ik erg waardeerde. Ten eerste waren de winnaars van elke categorie heel verrassend. De winnaar was vaak niet de meest populaire, maar kwam uit een film waarvan ik de muziek ook graag zou willen horen. King Kong van James Newton Howard won bijvoorbeeld van Raiders of the Lost Ark, en Vertigo won van Jaws en Psycho. Ten tweede schuwde het orkest voor de muziek in die suites niet om de minder bekende muziek uit de film te spelen. Ik had de bekendere thema’s verwacht, waardoor het een verfrissende luisterervaring werd. Tot slot had het orkest tijdens die suites goed getimede momenten met specifieke scènes uit  de films op het scherm. Ik heb dit vaker gezien, maar dit waren big-budget concerten met technologie zoals click tracks voor de muzikanten. Het Filmorkest bereikte hetzelfde effect zonder dergelijke technologie, wat een hele prestatie is.

De concerten van het Nederlands Filmorkest bevatten altijd een specifiek thema, en toen het officiële programma was afgelopen, met ongelooflijke muziek die ik in lange tijd niet meer had gehoord, werden er mensen bedankt en bloemen uitgedeeld. Tijdens deze eindtoespraak werd het volgende concert aangekondigd met een nieuw thema, gericht op muziek uit Engeland, voor juni. Het was dus heel toepasselijk om “James Bond Theme” te horen als toegift van een fantastische avond.

Nadat ik vorig jaar hun concert had bijgewoond, wist ik dat ik ook deze keer een geweldige tijd zou hebben. Met een orkest als dit, met zoveel passie voor filmmuziek, kan er weinig misgaan. Waar veel traditionele orkesten gaan voor de meer conventionele muziek als het op filmmuziekconcerten aankomt, gaat het Nederlands Filmorkest, dat geen professioneel orkest is, net dat stapje verder, waardoor hun concerten zoveel beter zijn dan die van veel professionele tegenhangers, simpelweg vanwege hun originaliteit. Ik ben blij dat ze al 25 jaar bestaan en ik hoop dat daar 25 jaar, of meer, bij gaat komen.

Concertinformatie

Waar: Pathé – Ede, the Netherlands
Wanneer: 12 januari 2024
Orkest: Het Nederlands Filmorkest onder leiding van Sander Vredenborg
Artiesten: Gijs Leegwater (accordeon) en Valeska Poismans (zang)

Program

(Suites met muziek van de winnaars die vetgedrukt zijn werden uitgevoerd)

Beste Western:

  • The Good, the Bad and the Ugly – Ennio Morricone
  • The Magnificent Seven – Elmer Bernstein
  • High Noon – Dimitri Tiomkin

Beste Thriller

  • Vertigo – Bernard Herrmann
  • Psycho – Bernard Herrmann
  • Jaws – John Williams

Beste Avontuur

  • King Kong – James Newton Howard
  • Raiders of the Lost Ark – John Williams
  • The Adventures of Robin Hood – Erich Wolfgang Korngold

Beste Animatie

  • “The Sorcerer’s Apprentice” gebruikt in Fantasia – Paul Dukas
  • Beauty and the Beast – Alan Menken
  • Toy Story – Randy Newman

Beste Komedie

  • Le fabuleux destin d’Amélie Poulain – Yann Tiersen
  • Modern Times – Charlie Chaplin
  • An American in Paris – George Gershwin

Pauze

Best Drama

  • Dances with Wolves – John Barry
  • Citizen Kane – Bernard Herrmann
  • A Streetcar Named Desire – Alex North

Beste Sci Fi

  • Star Wars – John Williams
  • Interstellar – Hans Zimmer
  • Blade Runner – Vangelis

Beste Musical

  • The Sound of Music – Richard Rodgers en Oscar Hammerstein II
  • West Side Story – Leonard Bernstein
  • Jesus Christ Superstar – Andrew Lloyd Webber en Tim Rice

Toegift

  • “James Bond Theme” Monty Norman

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *