John Williams 90 jaar – 2022-03-09, Groningen

Hoewel het aantal coronabesmettingen in Nederland nog steeds hoog is, neemt het aantal mensen dat in het ziekenhuis moet worden opgenomen gelukkig af. Door deze relatief gunstige ontwikkeling is het land weer opengesteld, zodat ik zonder beperkingen weer concerten kan bezoeken. Het eerste filmmuziekconcert dat ik zonder coronaregels kon bijwonen beloofde een fantastisch concert te worden. Het orkest uit mijn woonplaats, Het Noord Nederlands Orkest (NNO), voerde begin februari, toen er nog steeds restricties waren, muziek van John Williams uit om zijn 90e verjaardag te vieren. Omdat het blijkbaar nogal een populair concert was en de zaal toen nog maar 75% capaciteit mocht hebben, was het snel uitverkocht en was ik te laat om nog een kaartje te kopen. Blijkbaar heeft het NNO mijn pleidooi gehoord door te besluiten om het concert een maand later nogmaals uit te voeren, maar nu met Dirk Brossé aan het roer. Ik heb deze dirigent al vaak gezien, waaronder bij het schitterende John Williams concert in Londen.

Het programma begon met “Olympic Fanfare and Theme”, wat weliswaar geen filmmuziek is, maar desalniettemin een schitterend stuk. Het is een uitstekend voorbeeld van Williams’ superieure composities, fraai uitgevoerd door de muzikanten. Net zoals Brossé in Londen deed, nam hij ook nu zelf de microfoon ter hand tussen sommige stukken, om daarmee het publiek te vermaken met korte anekdotes over zijn persoonlijke ervaring met John Williams.

De rest van het programma bestond uit hoogtepunten uit Williams’ omvangrijke filmmuziekcarrière, te beginnen met thema’s uit Angela’s Ashes. Ik ben niet zo bekend met de muziek uit deze film, maar de emotionele melodieën waren een genot om naar te luisteren. Hopelijk ga ik het vaker bij andere concerten horen. Na het bekende “Flying Theme” uit E.T., konden we naar een suite uit Far and Away luisteren, wat ik ook nog niet eerder op een concert had gehoord. Ik heb het stuk wel zelf een keer uitgevoerd en ik weet hoe moeilijk het snelle middendeel is. Het was daarom bijzonder mooi om te zien hoe het NNO in staat was om het fraai uit te voeren.

Met de laatste drie stukken van de eerste helft, muziek uit JAWS, Hook en Superman, was het publiek weer terug op bekend terrein. Vooral de mars uit Superman was een traktatie, met een perfecte balans tussen de krachtig klinkende kopersectie en de rustgevende klanken van de rest van het orkest.

Het is gerechtvaardigd om te zeggen dat je geen John Williams concert kan hebben zonder Star Wars, wat natuurlijk ook het geval was tijdens dit concert. We konden direct na de pauze genieten van een prachtige suite van “Main Title”, “Princess Leia’s Theme” en “Yoda’s Theme”. Na de heerlijke rustgevende melodieën van de laatste twee thema’s, konden we naar meer van die melodieën luisteren in “Sayuri’s Theme” uit Memoirs of a Geisha, waarin de cellosolo werd uitgevoerd op een hobo, wat het stuk echter niet minder mooi maakte.

Het officiële programma eindigde met uitstekende uitvoeringen van “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone en een suite uit Jurassic Park, maar we konden natuurlijk niet weggaan zonder enkele toegiften. Bij dit soort concerten is het altijd leuk om te raden welke toegiften gespeeld zullen worden en ik had beide goed geraden met “Raiders March” uit Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark en “Imperial March” uit Star Wars: The Empire Strikes Back.

Ik ga al vele jaren naar NNO film- en gamemuziekconcerten en ik heb ze in die periode echt zien groeien. Bij elk concert dat ik heb bijgewoond, werd de muziek interessanter en werd ze beter uitgevoerd. Met Brossé als dirigent wist ik dat de muziek naar een nog hoger niveau getild zou worden, want ik had hem al vaak aan het werk gezien. Ik denk dat hij een van de beste filmmuziekdirigenten ter wereld is, die een grondige kennis heeft van hoe filmmuziek van bladmuziek naar een geweldige luisterervaring moet worden vertaald. Wat ik ook zo leuk aan het concert vond, was dat het zo goed als uitverkocht was. Misschien kwam het door de eindfase in de pandemie, en wilden mensen gewoon weer eens naar een concert, maar ik ben er zeker van dat ze – net als ik – een geweldige avond hebben gehad. Hopelijk kunnen we nog vele concerten meemaken in deze hopelijk laatste fase van de coronacrisis. Ik ben er in ieder geval klaar voor om meer concertverslagen te schrijven over uitstekende concerten zoals deze.

Concertinformatie

Waar: Oosterpoort in Groningen
Wanneer: 9 maart 2022
Orkest: Noord Nederlands Orkest onder leiding van Dirk Brossé

Programma

  • “Olympic Fanfare and Theme”
  • Thema’s uit Angela’s Ashes
  • “Flying Theme” uit E.T.
  • Suite uit Far and Away
  • Thema uit Jaws
  • “The Flight to Neverland” uit Hook
  • Mars uit Superman

Pauze

  • Star Wars
    • Main Title
    • Princess Leia’s Theme
    • Yoda’s Theme
  • “Sayuri’s Theme” uit Memoirs of a Geisha
  • “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone
  • Suite uit Jurassic Park
  • “Raiders March” uit Indiana Jones: Raiders of the Lost Ark (toegift)
  • “Imperial March” uit Star Wars: The Empire Strikes Back (toegift)

Auteur

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.