Máxima: Season 1 – Fons Merkies en Laurens Goedhart

Omdat Nederland een relatief klein land is, wordt er maar weinig muziek voor media uitgebracht, en als dat dan al gebeurt, hoef je meestal geen volledige orkestrale soundtrack te verwachten. Omdat de budgetten krap zijn in dit landje, worden de meeste scores uitgevoerd door een handjevol instrumenten, met soms de toevoeging van een klein strijkersensemble voor extra emotionele ondersteuning. Een voorbeeld hiervan is de muziek voor de televisieserie Máxima, die momenteel op het streamingplatform Videoland wordt uitgezonden. De serie vertelt het verhaal van Máxima Zorreguieta, die als Argentijnse vrouw nu de huidige koningin van Nederland is. De serie wordt op internet de Nederlandse versie van de populaire Netflix-serie The Crown genoemd. Net als bij deze Netflix-serie is het belangrijk om je te realiseren dat het verhaal historische gebeurtenissen met fictie combineert.

De muziek voor deze serie is geschreven door het Nederlandse componistenduo Fons Merkies en Laurens Goedhart. Ik kan eigenlijk niet geloven dat het zo lang heeft geduurd om een score van hen te recenseren, want Fons Merkies heeft in zijn carrière meer dan 150 soundtracks geschreven. Goedhart, die als stagiaire bij Merkies is begonnen, heeft ook een solide carrière en in de laatste jaren heeft hij zich opgeworpen als een volwaardig co-componist van Merkies

De muziek van Máxima springt er voor mij uit door het slimme gebruik van Argentijnse invloeden en instrumenten, die schitterend geïntegreerd zijn in een mooie melodieuze score. Zelfs mensen die naar de serie kijken zonder enige kennis van filmmuziek zouden de accordeonklanken moeten kunnen oppikken, een essentieel instrument voor Máxima dat haar tot tranen bracht toen ze met Prins Willem-Alexander van Oranje trouwde, die nu de huidige koning van Nederland is. Andere Amerikaans-Latijnse invloeden zijn ook te horen, zoals ritmisch handgeklap en de Spaanse gitaar, met “Prince” en “Not a Big Thing” als grote voorbeelden. Al met al is de muziek voor Máxima simpelweg een fijne luisterervaring.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Not a big thing (01:18)
  2. Feria de Abril (01:45)
  3. First sparks (00:54)
  4. Supersonic Concorde (00:59)
  5. Now she knows (01:02)
  6. Prince (02:06)
  7. Visiting his parents (01:36)
  8. Time for some action (01:40)
  9. He’s never been so in love (01:10)
  10. Hit! (01:03)
  11. Nothing to hide (02:00)
  12. Checkpoint (01:06)
  13. Speculation (01:34)
  14. Etiquette (01:00)
  15. Ik mis je (01:51)
  16. History lessons (00:51)
  17. Chased (01:22)
  18. Learning, continued (00:50)
  19. Paternal connection (01:10)
  20. Thank you (00:55)
  21. Don’t come after me (01:12)
  22. Fifth floor (00:40)
  23. Catching fish (01:29)
  24. Icecream (02:11)
  25. Make some calls (00:45)
  26. Old friend (01:09)
  27. Ik hou van jou (02:37)
  28. Aanvallen (01:50)
  29. Wrong (02:14)
  30. He should have known (02:19)
  31. You can’t come (01:30)
  32. Smile (02:07)
  33. Een beetje dom (01:50)

Duur: 48 minuten

MillStreet Films BV (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *