Ant-Man and The Wasp – Christophe Beck

Christophe Beck - Ant-Man and The WaspToen de eerste Ant-Man-film in de bioscoop draaide, was ik behoorlijk onder de indruk van de muziek, gecomponeerd door Christophe Beck. Muziek voor superheldenfilms, die deel uitmaken van het Marvel-universum, zijn meestal behoorlijk bombastisch en de muziek voor Ant-Man valt juist niet in die categorie. Ant-Man is namelijk geen gewone superheld: hij is een dief en de muziek weerspiegelt dat. Dit resulteert in een melodische soundtrack met leuke en vrolijke thema’s. Ik was heel blij toen ik hoorde dat Beck weer terugkwam als componist om het vervolg Ant-Man and The Wasp van muziek te voorzien. Dit betekent echter ook dat hij de plezierige muziek van de eerste film een stap hoger moet nemen en ik was daarom erg benieuwd of hij in staat was om dat voor elkaar te krijgen.

Eén van de hoogtepunten van de muziek uit de eerste film is het hoofdthema. Het is een zeer levendig thema, en dat komt vooral door het onregelmatige ritmisch patroon. Elke maat is verdeeld in vier tellen, waarbij de derde tel korter is. Als je een vrolijke melodie met wat slagwerk aan die mix toevoegt, heb je een perfecte formule voor een thema gecomponeerd door Beck. Omdat deze film een vervolg is, zijn er regelmatig variaties op dit thema te horen, zoals bijvoorbeeld in “World’s Greatest Grandma” of ”A Flock of Seagulls”. Omdat deze film ook over The Wasp gaat, heeft zij ook een geweldig thema nodig, en dit is al in het eerste nummer op het album al te vinden genaamd “It Ain’t Over Till the Wasp Lady Stings”. Ik ben blij om te zeggen dat ik dit nieuwe thema geweldig vind. Net als bij Ant-Man’s thema is er ook een onregelmatigheid in het ritme: het heeft twee tellen waarbij de tweede tel iets korter is dan de eerste, en dit thema klinkt nog grootser, met flitsend slagwerk, lange lijnen en veel muziek van de koperblazers. Het midden daarentegen is meer gevoelig en klinkt meer vrouwelijk voordat de grootse finale begint. Wat ik persoonlijk een geweldige aanvulling vind, is dat de melodie van het thema ook op een langzamere, meer emotionele manier kan worden gespeeld, zoals bijvoorbeeld te horen is in het begin van “Prologue” of in “Revivification”. Deze variant van het thema past heel goed bij wat er in de film gebeurt.

De slechterik kreeg ook een thema, zoals te horen is in “Ava’s Story”’. In tegenstelling tot de andere twee thema’s is het een eenvoudige en regelmatige melodie van noten die allemaal even lang zijn; resulterend in een thema dat volledig het tegenovergestelde is van de twee andere thema’s. Naast duisternis en spanning is er ook emotie te horen, die hierdoor meer diepte toevoegt aan het Ava-personage. Ten slotte is het laatste thema dat ik graag wil noemen ook één dat in de vorige film te horen was. Het werd gebruikt toen de moeder van Hope zichzelf opofferde. Omdat het een enorme factor is in deze film, is het ook op deze soundtrack te horen, zoals bijvoorbeeld in de tweede helft van “A Little Nudge”. De rest van de soundtrack gebruikt al deze thema’s en ritmes als basis voor een melodische en meestal vrolijke achtergrondmuziek voor wat er in de film gebeurt. Beck houdt daarnaast er ook van om elektronische muziek te integreren in de muziek: “I Shrink, Therefore I am,” “World’s Greatest Grandma” en “Anthropodie” zijn daar perfecte voorbeelden van.

Persoonlijk vind ik het geweldige filmmuziek. Ik heb een zwak voor muziek met fantastische thema’s die met alle achtergrondmuziek, inclusief de actiescènes, geïntegreerd zijn. Hoe de introductie van The Wasp in de film is uitgevoerd, samen met het thema, was gewoon perfect. De acties op het scherm, met haar elegant vechtstijl, terwijl haar muziek op de achtergrond speelde, was gewoon geweldig. Alle thema’s – oud en nieuw – komen regelmatig naar boven, maar geen van hen klinkt hetzelfde en is perfect aangepast om de bijbehorende scène, waarvoor het geschreven is, te ondersteunen, waardoor geweldige melodische filmmuziek wordt gecreëerd die de funfactor versterkt, die deze film probeert te bereiken. Ik kon geen saai moment vinden in deze soundtrack en het nieuwe thema voor The Wasp zal nog lang in mijn hoofd blijven rondspoken.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. It Ain’t Over Till the Wasp Lady Stings (2:34)
  2. Prologue (3:42)
  3. Ghost in the Machine (1:15)
  4. World’s Greatest Grandma (1:34)
  5. A Little Nudge (3:49)
  6. Feds (2:47)
  7. Ava’s Story (4:36)
  8. Wings & Blasters (1:55)
  9. Utmost Ghost (2:28)
  10. Tracker Swarm (1:27)
  11. Cautious as a Hurricane (2:47)
  12. Misdirection (2:38)
  13. Quantum Leap (2:53)
  14. I Shrink, Therefore I Am (1:57)
  15. Partners (1:52)
  16. Windshield Wipeout (1:37)
  17. Hot Wheels (1:38)
  18. Revivification (2:50)
  19. A Flock of Seagulls (1:07)
  20. San Francisco Giant (0:45)
  21. Ghost = Toast (2:54)
  22. Reduce Yourself (1:41)
  23. Quit Screwing Around (0:46)
  24. Anthropodie (4:16)
  25. Baba Yaga Lullaby (featuring David Dastmalchian) (0:25)

Totale lengte: 56 minuten
Marvel Music Inc. (2018)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

3 reacties

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *