Dune – Hans Zimmer

Traditioneel luister ik naar een soundtrackalbum voor ik een film in de bioscoop ga zien. Dit was ook het geval voor een recente blockbuster en de muziek hiervoor was gecomponeerd door niemand minder dan Hans Zimmer. Zijn muziek voor Wonder Woman 1984 was voor mij een verrassing en ik hoopte op hetzelfde effect met de muziek uit Dune. Helaas was die hoop tevergeefs, want de muziek is weer een voorbeeld van Zimmer’s liefde voor sound design. Nadat ik de film in de bioscoop had gezien, wist ik echter dat ik een recensie moest schrijven.

Ik wil over de muziek schrijven omdat naar mijn eerlijke mening Dune een van de beste films van de laatste jaren is. De cinematografie, de wereld, het acteerwerk, het verhaal, het was allemaal voortreffelijk, en de muziek was verrassend beter dan ik had verwacht, nu ik die deze naast de beelden heb kunnen ervaren.

De nadruk van de filmmuziek ligt nog steeds op sound design, zoals bijvoorbeeld te horen is in het eerste nummer “Dream of Arrakis,” maar in het tweede nummer “Herald of Change,” is het eerste thema te horen op een duduk. Dit thema vertegenwoordigt het hoofdpersonage Paul Atreides, die niet alleen de zoon van een machtige hertog is, maar ook over mentale krachten beschikt en door velen als een profeet wordt beschouwd. Het thema kan in zekere zin ook als hoofdthema worden gezien en keert in allerlei vormen in de muziek terug. De melodie is niet complex, maar laat het maar aan Zimmer over om er prachtige variaties op te maken op basis van de melodie uit dit thema. In “The One” hoor je een vleugje van het thema in een langzamer tempo, wat een verontrustende sfeer creëert. In “Leaving Caladan” wordt de melodie gespeeld op een elektrische gitaar, begeleid door andere grootse klanken die Zimmer graag mag gebruiken. In “Ripples of Sand” neemt een zangeres de melodie van het thema over en zingt deze op een ondergrond van allerlei elektronische geluiden. Het mag geen verrassing zijn dat het thema wordt gebruikt om het album af te sluiten in “My Road Leads into the Desert”.

Toen ik de muziek verder onderzocht, nadat ik de film had gezien, merkte ik meer thematische ideeën op. Er is interessant gebruik van de doedelzak voor het thema van Huis Atreides, dat halverwege “Armada” te horen is. De heksachtige vrouwen, de Bene Gesserit, worden weergegeven door gefluister en geschreeuw door een vrouwenkoor in het nummer “Bene Gesserit,” maar er zijn waarschijnlijk nog veel meer thematische ideeën te vinden.

Het laatste thema dat ik wil uitlichten, domineert de tweede helft van het album en ik zou dit het tragediethema willen noemen. Een versie hiervan wordt mooi gezongen door een mannenkoor in de tweede helft van “Blood for Blood”. In de nummers “The Fall” en “Holy War” wordt de melodie uitgevoerd door de lagere strijkers. Deze versies van het thema vormen een mooi contrast met de meer synthetische klanken van Zimmer die overal in deze muziek te horen zijn.

Deze film was duidelijk een passieproject voor Zimmer. Hij heeft al een ‘Sketchbook’-versie van de muziek uitgebracht naast het officiële soundtrack album en er is nog een ander Dune gerelateerd album met zijn muziek aangekondigd. Ik kan horen dat er veel nagedacht is over de muziek, vooral over hoe het moet klinken. Ik heb naar mijn eerlijke mening de beelden van de geweldige film nodig – in mijn hoofd of op een scherm – om de muziek die hij voor Dune heeft geschreven volledig te kunnen waarderen. Dit is vooral het geval voor de delen met prominent sound design. Binnen dit kader vind ik het wel een degelijke soundtrack en aangezien deze film officieel het eerste deel van twee is, ben ik heel benieuwd of het nog onaangekondigde tweede deel het eerste zal evenaren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Dream of Arrakis (3:08)
  2. Herald of the Change (5:01)
  3. Bene Gesserit (3:54)
  4. Gom Jabbar (2:00)
  5. The One (2:30)
  6. Leaving Caladan (1:55)
  7. Arrakeen (2:16)
  8. Ripples in the Sand (5:14)
  9. Visions of Chani (4:27)
  10. Night on Arrakis (5:03)
  11. Armada (5:09)
  12. Burning Palms (4:04)
  13. Stranded (0:58)
  14. Blood for Blood (2:29)
  15. The Fall (2:32)
  16. Holy War (4:20)
  17. Sanctuary (1:50)
  18. Premonition (3:30)
  19. Ornithopter (1:54)
  20. Sandstorm (2:35)
  21. Stillsuits (5:31)
  22. My Road Leads Into the Desert (3:52)

Total length: 1 hour and 14 minutes
WaterTower Music (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *