The Courier – Abel Korzeniowski

Een van de verbazingwekkende componisten die ik in de afgelopen tien jaar heb ontdekt, is de Poolse componist Abel Korzeniowski. De muziek die hij in het verleden heeft geschreven is een absoluut genot om naar te luisteren. Het is alleen jammer dat hij niet veel filmmuziek schrijft. De laatste film waarvoor hij de muziek heeft geschreven was The Nun, waarvoor ik een leit review heb geschreven- nog voordat ik leit reviews geïntroduceerd had – gewoon omdat ik niet zo goed tegen horrorfilms kan. Ik was van plan om ook een leit review te schrijven over zijn meest recente muziek voor de film The Courier, een historisch drama dat zich afspeelt tijdens de koude oorlog, met Benedict Cumberbatch in de hoofdrol. De reden hiervoor was dat ik ook deze film niet kan zien, aangezien de bioscopen in Nederland nog gesloten zijn. Maar toen drong het tot me door: hoewel ik zes uitstekende soundtracks van Korzeniowski bezit, heb ik nog nooit een van zijn films of televisieseries gezien. Blijkbaar vind ik zijn muziek op zichzelf al zo mooi dat ik de bijbehorende scènes niet eens nodig heb. Daarom heb ik besloten om deze soundtrack een fatsoenlijke recensie te geven.

Een van de redenen waarom ik Korzeniowski’s muziek zo goed vind, is dat hij graag pure orkestrale stukken schrijft met de nadruk op de piano en de strijkers. Van tijd tot tijd hoor je ook andere instrumenten, maar die zijn vooral aanwezig voor extra kleur. Elk nummer op dit album voldoet aan deze omschrijving en ik zal bij sommige van hen in meer detail treden. Het eerste nummer “Spies and Typewriters” is een perfect voorbeeld van wat je kunt verwachten van deze filmmuziek. Dit stuk begint met alleen de strijkers die met elkaar samenwerken, met wat percussie op de achtergrond, en halverwege wordt de piano geïntroduceerd. In “Iron Curtain” worden de strijkers gebruikt voor een donkerder klinkend stuk met lange lage lijnen.

“Prelude” is een stuk dat twee eeuwen geleden gecomponeerd had kunnen zijn. Het heeft de klank van een klassiek stuk van componisten uit die tijd, met de melodie gespeeld doorviolen en houtblazers, samen met tokkelende contrabassen ter ondersteuning. “It Has To Be You” is een verrukkelijke wals die ook in die tijd geschreven had kunnen zijn. Als tubaspeler heb ik een grote voorliefde voor de rol van mijn instrument in dit specifieke stuk, waardoor de wals nog vrolijker klinkt.

“Eyes of the State” is een mysterieus klinkend nummer, waarin de strijkers prachtig samenspelen. Na de twee gespannen klinkende nummers “Cigarettes” en “Cuban Missiles” kun je luisteren naar “One Last Trip to Moscow”, wat een vlot stuk met snelle patronen door de strijkers en piano is. Halverwege het nummer wordt het wat trager, met een uitstekende pianopartij in het midden, tot het tempo weer wordt opgevoerd door een drumstel met ondersteuning van de strijkers en de piano.

Voor zover ik na kan gaan, bevat de muziek geen thema’s, maar er zijn twee opeenvolgende nummers die dezelfde melodie, gespeeld op de piano, bevatten. Het is een mysterieus klinkende melodie met een prachtige flow, zoals te horen is in “Cold Soup”. In “Breakdown” is dezelfde melodie langzamer, waardoor het wat droeviger en donkerder klinkt. Het laatste nummer “Maybe We Are Only Two People” is een magnifieke afsluiting van de soundtrack. Het is een schitterend stuk waarin de strijkers en de piano samen melodische lijnen spelen, waardoor prachtige muziek in Korzeniowski’s unieke stijl ontstaat, waar ik zo van hou. 

Toen ik de aankondiging van een nieuwe soundtrack van Korzeniowski vernam, kreeg ik goede hoop op weer een geweldige compositie en ik werd op mijn wenken bediend. Zijn kenmerkende melodische stijl en keuze van instrumentatie passen perfect bij mijn smaak. Ik heb ook de indruk dat zijn muziek altijd het beste in de uitvoerende muzikanten naar boven brengt, waardoor de kwaliteit van de muziek naar een niveau wordt getild dat het hart raakt. Als je niet met Korzeniowski’s muziek bekend bent, kan ik zijn werk zeker aanbevelen. Het is jammer dat ik zijn muziek niet in de film zelf in werking kan zien. Hopelijk lukt me dat over een paar maanden alsnog.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Spies and Typewriters (2:23)
  2. Iron Curtain (2:22)
  3. First Contact (2:01)
  4. Greville (1:34)
  5. Secret Meeting (2:15)
  6. Prelude (1:30)
  7. It Has to Be You (3:06)
  8. Eyes of the State (2:07)
  9. Cigarettes (2:08)
  10. Cuban Missiles (1:05)
  11. One Last Trip to Moscow (4:02)
  12. I Have a Light Day (1:18)
  13. Trenchcoats vs. KGB (3:04)
  14. Arrested (2:25)
  15. Cold Soup (2:11)
  16. Breakdown (1:32)
  17. When You Come Home (1:04)
  18. Maybe We Are Only Two People (4:40)

Duur: 40 minutes
Lakeshore Records (2021)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *