Wonder Woman 1984 – Hans Zimmer

Het jaar 2020 is voor iedereen een heel raar jaar geweest en als een van de minder belangrijke gevolgen daarvan, heb ik pas aan het eind van dat jaar nieuwe muziek van Hans Zimmer kunnen horen. Natuurlijk had hij wel muziek geschreven, maar alle toonaangevende films met zijn muziek zijn vanwege corona tot 2021 uitgesteld. Dit geldt voor Dune, de nieuwe James Bond film No Time to Die en Top Gun: Maverick, maar niet voor Wonder Woman 1984, die wel in de bioscoop uitkwam – in landen waar het mocht – en daarnaast ook op de streamingdienst HBO Max.

De superheldin Wonder Woman is naast Batman en Superman een bekende verschijning in de superheldenverhalen uit het DC Universum en na decennia van live-action televisie en films weg te zijn geweest, maakte ze opnieuw haar opwachting in de film Batman v. Superman: Dawn of Justice in 2016, waarin ze werd gespeeld door Gal Gadot. Haar introductie als Wonder Woman in die film was vrij memorabel. Niet alleen was het gevecht een prachtige weergave van hoe sterk Wonder Woman is, maar ook de muziek die het vechten begeleidde, en daarna haar hoofdthema zou worden, was fantastisch. De filmmuziek voor Batman v. Superman is door Zimmer samen met Tom Holkenborg geschreven en de muziek uit deze scène te horen in “Is She With You” op dat soundtrack album. Het is een prachtig nummer met een pulserende basis van percussie, met daarboven een prachtige, agressieve, maar toch melodieuze solo van Tina Guo op haar elektrische cello gelegd.

Na deze succesvolle introductie moesten er natuurlijk stand-alone films gemaakt worden. De muziek voor de eerste, getiteld Wonder Woman, werd geschreven door Rupert Gregson-Williams, die het thema één keer gebruikte tijdens een cruciaal moment, maar de rest van de muziek was Gregson-Williams’ eigen originele werk. Met Hans Zimmer’s terugkomst voor het vervolg Wonder Woman 1984, verwachtte ik de terugkeer van het uitstekende cello-thema. De muziek voor de nieuwe film begint dan ook met dat cello-thema als punt van herkenning tijdens het afbeelden van de logo’s aan het begin van de film, wat te horen is in “Themyscira”. De basis van percussie van het thema begint eerst, waar Zimmer vervolgens het Wonder Woman thema overheen heeft gecomponeerd. In de kern is het originele Wonder Woman thema nog steeds te horen, maar Zimmer heeft het gebruikt als bouwsteen om, met behulp van een koor, er een geweldig nieuw orkeststuk van te maken, als vertegenwoordiging van Wonder Woman voor deze film.

Naast het hoofdthema zijn er nog meer thema’s te vinden. In “Black Gold” is het thema voor de hoofdtegenstander te horen. De melodie is echter helemaal niet duister maar juist elegant, gespeeld door een trompet. Na een tijdje wordt de muziek echter iets donkerder, met lage cellolijnen. “Wish We Had More Time” is een intens orkeststuk, met als thema de liefde tussen Diana Prince – Wonder Woman’s echte naam – en Steve, met lange emotionele lijnen uitgevoerd door de violen. Hoewel het thema al schitterend is in dit nummer, kun je er nog beter van genieten in het bonusnummer “Lost and Found”, waar het is verwerkt in een prachtige 12 minuten durende emotionele suite.

Zimmer componeerde ook een thema voor een zeer belangrijk voorwerp in de film, dat te horen is in “The Stone”, met voornamelijk synthesizerelementen om een mysterieuze uitstraling aan het voorwerp te geven. Er is ook een thema voor een andere vijand, dat te horen is in “Cheetah” en wat een combinatie is van sinistere orkest- en synthesizerklanken. Wat voor mij opvalt aan dit thema zijn de uitbarstingen door de hoorns, die zeer vergelijkbaar zijn met de melodie van het cello-thema, waardoor Wonder Woman en Cheetah muzikaal met elkaar verbonden worden.

Al deze thema’s vormen een basis voor de rest van de muziek die je op dit album kunt vinden. Het hoofdthema is vele malen te horen, maar de meest verbazingwekkende versie ervan is te waarderen in “Open Road”. In plaats van de agressieve cellolijnen van Guo wordt de melodie van het oorspronkelijke thema door het volledige orkest uitgevoerd, totdat het nieuwe Wonder Woman-thema als climax tot stand komt. Dit stuk is een geweldige showcase van hoe sterk en krachtig Wonder Woman is als ze aan het vechten is. In “Fireworks” kan je een opbeurende versie van het liefdesthema horen, terwijl in “Without Armor” en in “Already Gone” de emotionele versie terugkeert. In “Anything You Want” hoor je een donkere versie van het Black Gold thema en in “Truth” is hetzelfde thema in tegenstelling nogal traag en emotioneel, voordat het nummer en de film worden afgesloten met een heroïsche versie van het Wonder Woman thema.

Er zijn meer interessante nummers te vinden op dit album. “Radio Waves” is een van de nummers waar Zimmer’s schrijven echt in schittert. Het is een interessante mix van de verschillende thema’s die in de strijdmuziek zijn verwerkt, maar het stuk begint ook met een fantastische muzikale opbouw, een ander sterk punt van Zimmer. “1984” begint met een zeer verheffend stuk muziek, dat me doet denken aan een galopperend paard, voordat het overgaat in melodieuze strijdmuziek door het orkest, met onder andere The Stone en het Wonder Woman-thema erin verwerkt.

Toen ik de aankondiging hoorde dat Zimmer terug zou keren als componist voor Wonder Woman 1984, verwachtte ik filmmuziek met veel synths, omdat de film zich in de jaren ’80 afspeelt, maar in plaats daarvan heeft hij fantastische orkestrale filmmuziek geschreven, met veel thematische ideeën. De laatste jaren is zijn muzikale aanpak voor films meer naar atmosferische klanken en texturen gaan neigen, wat in het contrast staat met wat hij voor Wonder Woman 1984 heeft gecomponeerd. Met de muziek voor Wonder Woman 1984 ging Zimmer terug naar zijn muzikale stijl uit de jaren ’90 en begin 2000,  mijn favoriete periode van zijn muziek, waardoor ik erg blij ben met wat hij voor deze film heeft geschreven. Met deze uitstekende soundtrack in het achterhoofd ben ik erg nieuwsgierig naar de muziek voor Dune, No Time to Die en Top Gun: Maverick. Hopelijk is die muziek net zo geweldig.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Themyscira (3:51)
  2. Games (5:17)
  3. 1984 (7:04)
  4. Black Gold (4:55)
  5. Wish We Had More Time (2:54)
  6. The Stone (2:13)
  7. Cheetah (3:13)
  8. Fireworks (2:38)
  9. Anything You Want (4:45)
  10. Open Road (5:36)
  11. Without Armor (3:46)
  12. The White House (7:45)
  13. Already Gone (5:04)
  14. Radio Waves (8:02)
  15. Lord of Desire (2:44)
  16. The Beauty In What Is (3:48)
  17. Truth (4:45)
  18. Lost and Found (Bonus Track) (11:55)

Duur: 1 uur en 30 minuten
Watertower Music (2020)

Auteur

  • Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website als hobby werkt Anton fulltime in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *