Magic of the Movies: Deel 2 – 2018-09-22, Den Haag

Magic of the Movies is een zeer interessant project dat onlangs voor de tweede keer een serie van twee concerten organiseerde. The Magic Orchestra is een harmonieorkest, dat uit zeer getalenteerde amateurmuzikanten bestaat die samenkomen voor deze speciale gelegenheid. Ook is er bij elke editie een koor aanwezig onder de naam Magic Voices. In slechts vijf repetitiedagen (drie sessies voor de zomervakantie en twee erna) werkten zij aan een zeer interessant programma voor deze twee concerten, waarvan ik de tweede heb bijgewoond.

Bij het betreden van de prachtige oude concertzaal kon je het geluid van helikopters op de achtergrond horen. Toen het licht werd gedimd en dirigent Michiel de Boer – die ook de organisator van het evenement is – het podium betrad, dirigeerde hij gelijk Wagner’s “Ride of the Valkyries”, wat in Apocalypse Now wordt gebruikt en altijd een goed begin is van een filmmuziekconcert – ook al is het officiëel geen filmmuziek. Na een kort praatje van gastvrouw Martine Huijbregts, die erg effectief was in het vermelden van kleine feiten over elk stuk, begon het orkest een suite uit Troy te spelen. Het was een interessante kijk op de muziek uit deze film, waar heel de Magic Voices “Remember Me” zong in plaats van slechts één zanger. Muziek van Indiana Jones and the Temple of Doom stond ook op het programma: in plaats van de beroemde “Raider’s March” speelden ze “Parade of the Slave Children”, wat tot mijn verbazing zeer geschikt was voor een harmonieorkest: de instrumentatie deed het bijna net zo klinken als het origineel.

Het koor kreeg de kans om zijn volledige potentie te tonen tijdens “Agnus Dei” van Adagio for Strings gecomponeerd door Samuel Barber. De prachtige melodieën uit dit stuk werden ook gespeeld door verschillende instrumenten binnen het orkest. De suite van Independence Day die erna kwam vormde daarmee een groot contrast: het begon met een grote fanfare, met voornamelijk de koperblazers, die overging in het prachtige melodische middendeel en bombastisch eindigde. Dit stuk was voor mij persoonlijk een hoogtepunt van de avond. Met een koor op het podium moest “Non Nobis Domine” van Henry V uiteraard ook op het programma staan, dat ook samen met het orkest uitgevoerd werd. De eerste helft eindigde met een suite uit Ratatouille. Het was een vreugdevol stuk, waarin het koor en de muzikanten floten en het koor daarnaast ook op de muziek danste.

De tweede helft begon met “Adventures on Earth” uit E.T., wat voor een amateurorkest een moeilijke noot is om te kraken: de timing van elk instrument is luisters erg nauw en alle muzikanten moeten precies op tijd zijn om dit meesterwerk, gecomponeerd door John WIlliams, goed uit te voeren. Met slechts vijf repetities lukte het orkest dat heel aardig. Een ander hoogtepunt voor mij was “Hymn to Red October” uit Hunt for Red October. Ik ben dol op dit stuk en het was een fijne beleving om dit live te mogen horen. Het werd gedirigeerd door koormeester Marcella van der Heijde en terwijl het orkest en koor aan het spelen en het zingen waren, scheen er rood licht op het podium en verschenen er rode vlaggen van de Sovjet Unie vanuit het plafond, wat dit stuk nog specialer maakte. Van der Heijde bleef voor het orkest staan om “Now We Are Free” uit Gladiator uit te voeren. Het werd alleen door het koor uitgevoerd, dat de melodie neuriede terwijl de gastvrouw de tekst half zong and half uitriep. Voor “Misirlou” was helaas geen gitaar aanwezig, maar gelukkig waren de muzikanten van het orkest perfect in staat om de beroemde gitaarriff te vervangen. Het koor stond opnieuw achter het orkest aan het dansen en de trompetten waren in staat om een grommend geluid aan hun spel toe te voegen. “Skyfall” was nog een a capella-stuk uitgevoerd door het koor, wederom gedirigeerd door Van der Heijde, waar de koorleden de muziek neurieden terwijl een van de zangers de tekst geweldig zong. Het laatste stuk van het programma, genaamd “Paconchita”, was weer niet echt filmmuziek en is gecomponeerd door de Spaanse componist Oscar Navarro, die veel voor Spaanse films heeft geschreven. Dit stuk kan het best worden omschreven als een Spaans feestje, waarbij iedereen aan het dansen was, trompettisten die hun solo’s staand speelden en een geweldige drumsolo om het af te maken. Natuurlijk konden we niet naar huis zonder een toegift. Dit was “From Now On” uit  The The Greatest Showman, waarbij  Huijbregts en Van der Heijde aan de zijkant van het podium stonden te zingen en te dansen terwijl ze het publiek vermaakten. Het was een prachtige afsluiting van een zeer vermakelijke avond.

Dit concert was zeker heel anders dan wat ik gewend ben. De laatste tijd ben ik regelmatig bij professioneel georganiseerde filmmuziekshows geweest en dit concert was compleet anders en ik bedoel dat absoluut niet negatief. Naar mijn mening kan er op veel manieren van filmmuziek worden genoten. Ik speel zelf in een harmonieorkest en het is een geweldige ervaring om een heel concert met alleen filmmuziek te spelen. Niet elk groot dorp of stad heeft in Nederland een symfonieorkest, maar de meesten hebben wel een harmonie, een brassband of een fanfare. Daarom denk ik dat concerten zoals deze erg belangrijk zijn om filmmuziek te promoten en ik ben Michiel de Boer en zijn kleine team erg dankbaar voor hun tijd en moeite om filmmuziek te promoten bij een breder publiek en mensen te laten zien dat niet altijd een groot symfonieorkest met professionals nodig is om een zeer vermakelijke avond gevuld met filmmuziek te hebben. Toen ik de zaal uitliep, passeerde ik de de muzikanten die naar de kleedkamer gingen. Een van de koorleden keek me aan en vroeg: “Heb je genoten?” Waarop ik antwoordde “Jazeker!” En dat was de waarheid. Ik kijk uit naar deel 3, dat over twee jaar plaats zou moeten vinden.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Diligentia theater –  Den Haag op 22 september 2018
Orkest: Magic Orchestra onder leiding van Michiel de Boer
Koor: Magic Voices onder leiding van Marcella van der Heijde
Gastvrouw: Martine Huijbregts

Programma

  • Richard Wagner – “Ride of the Valkyries”
  • James Horner – Suite uit Troy
  • John Williams – “Parade of the Slave Children” uit Indiana Jones and the Temple of Doom
  • Samuel Barber – “Agnus Dei” uit Adagio for Strings
  • David Arnold – Suite uit Independence Day
  • Patrick Doyle – “Non Nobis Domine” uit Henry V
  • Michael Giacchino – Suite uit Ratatouille

Pauze

  • John Williams – “Adventures on Earth” uit E.T.
  • Basil Poledouris – “Hymn to Red October” uit Hunt for Red October
  • Hans Zimmer and Lisa Gerrard – “Now We Are Free” uit Gladiator
  • Dick Dale – “Misirlou”
  • Adele – “Skyfall”
  • Oscar Navarro – “Paconchita”
  • Benj Pasek and Justin Paul – “From Now On” uit The Greatest Showman (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *