Componist Rupert Gregson-Williams is niet nieuw in het superheldgenre uit het DC-universum. Nadat hij vorig jaar de muziek voor Wonder Woman had geschreven, kreeg hij ook de opdracht om de muziek voor Aquaman te componeren: een superheld wiens moeder afkomstig is uit de onderwaterwereld van Atlantis en daarnaast een menselijke vader heeft. Hierdoor is hij een man van beide werelden. Het eerste wat mij opviel tijdens het luisteren naar de filmmuziek was dat ook de muziek uit beide werelden komt, aangezien het een mix van orkestrale en elektronische muziek is.
“Arthur” is het belangrijkste nummer op het album omdat het Aquaman vertegenwoordigt. Het thema, uitgevoerd door elektronica, komt stilletjes vanuit het niets tot het orkest met luide trompetten mee gaat doen, waarna het nummer in een dansnummer verandert. Ik ben geen grote fan van dansmuziek, maar dit nummer, met de melodie van het Arthur-thema, blijft echt hangen en ik bleef meebewegen met de muziek terwijl ik ernaar luisterde. Ik hou van de manier waarop een geweldig heldenthema in de dansmuziek geïntegreerd is. Het is ook duidelijk dat dit nummer specifiek geschreven is als een losstaand stuk dat als basis dient voor de rest van de soundtrack. “Swimming Lessons” heeft het thema met grote orkestklanken, in “Suited and Booted” bevat het thema nog meer elektronica en in de versie, die aan het einde van “Map in a Bottle” te horen is, hoor je een meer gevoelige versie.
Naast het hoofdthema van Arthur is er nog een ander thema dat echt opvalt in deze filmmuziek, die ik het Moederthema noem. Het is voor het eerst te horen in “It Wasn’t Meant to Be”, waar je een zeer droevige melodie kunt horen, prachtig gespeeld op een duduk, maar je kunt ook dezelfde melodie in dit nummer op de piano en gespeeld door het volledige orkest horen. In “What Would Be Greater than a King?” keert het thema terug in zijn volle glorie. Het klinkt nog steeds een beetje triest, maar wanneer het wordt gespeeld door het volledige orkest gaat het over in grootse klanken. In “Reunited” is het thema anders: het is meer volwassen. Het verdriet in de melodie is verdwenen omdat het orkest en het koor het meer opbeurend weet te brengen en een duidelijke conclusie te horen is aan het einde van dit nummer. De manier waarop Gregson-Williams dit thema in de hele film gebruikt, is een goed voorbeeld van hoe een eenvoudig en anders uitgevoerde thema gebruikt kan worden voor het vertellen van verhalen.
Het derde thema vertegenwoordigt het kwaad dat in deze film voorkomt. Het is niet echt melodieus, maar meer een elektronisch en laag klinkend patroon. Je kunt naar een marsachtige versie van dit patroon luisteren in “Atlantean Soldiers”. In “The Ring of Fire” is het te horen als achtergrondmuziek. Dezelfde slechte geluiden zijn te horen in “The Black Manta”, waar ze worden gebruikt in een aflopend patroon van drie noten.
Naast de thema’s zijn er nog enkele nummers die ik wil benadrukken. Net als bij het liedje van Sigrid voor Justice League, heeft deze film ook een belangrijk lied, namelijk “Everything I need” van Skylar Grey. Je kunt zowel de film- als de radioversie op dit album vinden. De melodie van dit liedje komt echter het best naar voren in “Between Land and Sea”, waar Gregson-Williams de muziek in de filmmuziek geïntegreerd heeft. “Permission to Come Aboard” maakt gebruik van elektrische gitaren, die je verder niet zo veel op dit album hoort, maar je kunt ook een paar seconden kleine akoestische gitaren ervaren voordat het nummer eindigt met het kwaadaardige patroon. “Kingdom of Atlantis” is volledig elektronisch en de mooie melodieën in dit nummer klinken erg futuristisch. In tegenstelling tot “The Legend of Atlan”, dat dezelfde melodie bevat maar hier volledig orkestraal is. Tot slot gebruikt Gregson-Williams in “He Commands the Sea” het volledig orkest en koor, samen met heel veel elektronica voor een groots muzikaal werk die heel overwinnend klinkt.
Naast het nummer van Skylar Grey zijn twee andere muziekstukken te vinden, die niet door Gregson-Williams geschreven zijn. De eerste is “Ocean to Ocean” van Pitbull en Rhea, een rare mix van hiphop en het nummer “Africa” van Toto. De tweede is een hectisch en zenuwachtig en is meer geluidsontwerp dan muziek, genaamd “Trench Engaged – From Kingdom of the Trench” van Joseph Bisara.
Een ding wat mij opviel aan dit album, is het feit dat de muziek niet chronologisch is geordend – waardoor ik dan aanneem dat er echt met zorg en aandacht gekeken is naar het produceren van dit album. De volgorde maakt de filmmuziek tot een aangename luisterervaring. Gelukkig staan de liedjes, waar ik niets om geef, aan het begin en aan het einde van dit album, waardoor ze gemakkelijk over zijn te slaan. Een van de leukere dingen wat ik vind aan deze muziek, is de balans tussen elektronica en orkest, die hierdoor de muziek een moderne twist geeft, terwijl de soundtrack toch melodieus en een plezier om te luisteren blijft. Het thema van Moeder en Arthur valt echt op en ik vond het niet erg om constant naar deze te luisteren tijdens het beoordelen van deze soundtrack. De film zelf was erg vermakelijk en ik denk dat de muziek daar een van de redenen voor was.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack digitaal op Amazon.com of iTunes
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
- Vraag een nummer aan van deze soundtrack op StreamingSoundtracks.com
Lijst van nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- Everything I Need (Film Version) by Skylar Grey (3:16)
- Arthur (4:40)
- Kingdom of Atlantis (3:26)
- It Wasn’t Meant to Be (3:22)
- Atlantean Soldiers (3:35)
- What Does That Even Mean? (3:23)
- The Legend of Atlan (1:57)
- Swimming Lessons (3:03)
- The Black Manta (2:49)
- What Could Be Greater Than a King? (5:23)
- Permission to Come Aboard (2:16)
- Suited and Booted (4:25)
- Between Land and Sea (2:55)
- He Commands the Sea (3:34)
- Map in a Bottle (2:15)
- The Ring of Fire (4:58)
- Reunited (1:31)
- Everything I Need by Skylar Grey (3:20)
- Ocean to Ocean by Pitbull feat. Rhea (2:25)
- Trench Engaged – from Kingdom of the Trench by Joseph Bishara (2:29)
Total lengte: 1 uur en 5 minuten
WaterTower Music (2018)