Het jaar 2022 is achter de rug en in dat jaar zijn er veel soundtracks verschenen. Met ongeveer één recensie per week betekent dat er nog veel meer scores zijn die ik nog moet bestuderen of waarover ik zou willen schrijven. Omdat de eSWay awards en de IFMCA awards eraan komen, zal ik die achterstand proberen in te halen. Ik zal je meenemen op deze reis en je op de hoogte houden met kleine samenvattingen, die ik Spotlights heb genoemd. Hieronder vind je de eerste reeks.
Babylon – Justin Hurwitz
Componist Justin Hurwitz heeft met regisseur Damien Chazelle aan vele succesvolle films samengewerkt, waaronder La-La Land en First Man. Hun laatste werk Babylon heeft ook een aantal prijzen gewonnen, waaronder een Golden Globe voor Beste Score. De film gaat over feestvieren in de twintiger jaren van de vorige eeuw en de muziek weerspiegelt hoe zo’n feest geklonken zou kunnen hebben, wat resulteert in een leuke jazzy score. Dit idee is ironisch bedoeld, aangezien jazz pas na die periode populair werd, maar ik heb de indruk dat het wel werkte. Als ik naar de vrolijke en chaotische klanken op het album luister, zie ik beelden voor me van mensen die zich in de eerste helft van de twintigste eeuw vermaakten en al als ik al deze fantastische muzikanten die hun kunsten hoor vertonen, verschijnt er een glimlach op mijn gezicht.
De Tatta’s – Jeffrey van Rossum
De populairste Nederlandse films zijn komedies, wat helaas niet een genre is waar ik van hou. Wat ik wel leuk vind, is dat Jeffrey van Rossum de muziek heeft geschreven voor een zeer succesvolle in 2022, genaamd De Tatta’s. Ik ontmoette Van Rossum een paar jaar geleden voor de eerste keer in Polen toen hij nog aan het begin van zijn carrière stond en om zijn naam op zo’n belangrijke film te zien staan, was een aangename verrassing. De Tatta’s is een film over een rijke en verwende familie die failliet gaat en moet verhuizen naar een buurt met een mindere reputatie. Van Rossum schreef een heerlijke score voor deze komedie door gebruik te maken van gitaren, toetsen, drums en andere instrumenten om de komische situaties te begeleiden en enkele van de emotionele momenten in de film te ondersteunen. De volledige soundtrack duurt slechts 22 minuten, dus als je tijd hebt, luister dan eens naar Van Rossum’s muziek. Hopelijk is zijn werk voor De Tatta’s slechts het begin om voor meer prominente Nederlandse speelfilms te mogen schrijven.
God of War Ragnarök – Bear McCreary
De muziek van Bear McCreary voor het spel God of War beschouw ik als een van de beste scores van 2018. Succesvolle games krijgen altijd een vervolg, zo ook God of War met God of War Ragnarök, waarin het verhaal over de god Kratos en zijn zoon Atreus wordt voortgezet. Veel verbluffende thema’s keren terug in dit vervolg, zoals het bombastische thema voor Kratos en het emotionele thema voor zijn overleden vrouw. Naast het verbeteren van de bestaande thema’s voor Ragnarök heeft McCreary ook nieuwe originele thema’s bedacht. Een van deze thema’s is een beeldschoon thema voor de mysterieuze reuzenmeid Angrboda, maar er is ook een volwaardig en indrukwekkend thema voor Atreus, dat in de rest van de soundtrack slim wordt gebruikt met de andere thema’s. Het spel Ragnarök is goed ontvangen door de gamers, die beweren dat het zelfs beter is dan zijn voorganger. Wat betreft de muziek moet ik ze daar gelijk in geven. Het is een serieuze kandidaat voor de beste gamesoundtrack van het jaar.