First Man – Justin Hurwitz

De film First Man gaat over Neil Armstrong’s reis vanaf wanneer hij een piloot is van een experimentele vliegtuig naar het moment waarop hij de eerste mens is die voet op de maan zet. Het is een dramafilm met een grote focus op het persoonlijke leven van de astronaut. De film is geregisseerd door Damien Chazelle, die de hit musical La La Land ook geregisseerd heeft. Blijkbaar heeft hij een goede werkrelatie met componist Justin Hurwitz, die een Oscar won voor zijn muziek voor deze musical, omdat hij ook de opdracht kreeg om de muziek voor deze film te schrijven.

Als je naar de muziek van deze film luistert, komen drie thema’s heel duidelijk naar voren. Het eerste thema is te horen in “Karen” en het is een mooie, korte en triest klinkende melodie gespeeld op de harp. Als ik ernaar luister, hoor ik een beetje van de La La Land-componist in de muziek terug: het is een melodie die in de musical gebruikt had kunnen worden. Het thema blijft gedurende het hele album terugkomen, zoals in “It’ll Be An Adventure”, waar het op de theremin wordt gespeeld. Dit exotische instrument is belangrijk op dit album en is regelmatig te horen. Aan het einde van het album wordt het Karen-thema ook in het nummer “Crater” op de theremin gespeeld, maar is hier anders dan alle andere nummers met het thema: het thema was vrij kort in alle voorgaande versies maar deze versie is  langer door een nieuw gedeelte dat eraan toegevoegd is, waardoor het thema completer is geworden. Naar mijn mening is de beste versie van het thema in “Docking Waltz” te horen, waarbij het thema meesterlijk in een vrolijk klinkende wals is geïntegreerd .

Het tweede belangrijke thema op de soundtrack is het Armstrongs-thema, dat Neil Armstrong en zijn familie representeert. Het is voor het eerst te horen in “Armstrong Cabin” en is een prachtige melodie op de harp, waarbij de speler gebroken akkoorden gebruikt – waarbij de noten van een akkoord niet tegelijkertijd, maar na elkaar gespeeld worden – wat een speelse versie van het thema oplevert. Net als bij het Karen-thema komt het van tijd tot tijd naar boven op het album. In “Pat and Janet” bijvoorbeeld is het traag en klinkt het heel triest. Het thema is ook leuk verborgen in twee geweldige nummers: “Houston” is een nummer waar de strijkers vrolijke patronen spelen en  als je er goed naar luistert, kun je het thema er in horen. Het andere nummer is “Apollo 11 Launch”, waarbij het thema extreem traag is en de klanken van de strijkers bewerkt zijn, wat hun geluid erg afstandelijk en futuristisch laat klinken. Later in het nummer komen de strijkers, die weer normaal klinken, en de percussie samen tot het punt waar het koper erbij komt om samen te werken naar een massaal klinkende finale.

Het laatste thema is het astronauten-thema, dat voor het eerst te horen is in “Another Egghead”. Het is een patroon in de lage strijkers, waarschijnlijk op een contrabas, dat gecombineerd met een kloppend geluid blijft herhalen, waarbij andere instrumenten lange lijnen over dit patroon heen spelen. Een ander goed voorbeeld van dit thema is te horen in “Multi-Axis Trainer”. In “Dad’s Fine” klinkt het thema een beetje donkerder en in “End Credits” kun je naar de meest uitgebreidde versie van dit thema luisteren.

Als er geen thema in een nummer te vinden is, is het meestal het achtergrondgeluid om een scène te ondersteunen. Veel van deze nummers worden in de ruimte gebruikt om de eenzaamheid of het gevaar, dat in de leegte op de loer ligt, te benadrukken. Er staat verder een lied op het album genaamd “Whitey On the Moon” en ook nog een nummer uit de jaren 40 die Neil Armstrong in zijn ruimtschip heeft afgespeeld met de titel “Lunar Rhapsody”. Wat ook de moeite van het vermelden waard is, is het bonusnummer “Sep Ballet” met een mooie fluitpartij en zonder een van de thema’s – tenminste, voor zover ik kon horen.

Ten slotte zijn er twee nummers die ik zou willen benoemen. Het eerste is “Quarantine”, waarbij het Armstrongs-thema en het Karen-thema perfect gecombineerd worden. Het Karen-thema is ook de uitgebreide versie in plaats van de meer gebruikte korte versie. Het laatste nummer dat ik wil noemen is mijn persoonlijke favoriet van het album genaamd “The Landing”. Toen de scène met deze muziek werd getoond, zat ik op de rand van mijn stoel, voornamelijk vanwege de muziek. Het nummer begint met het Armstrongs-thema, gespeeld door de violen, dat wordt gebruikt als de basis voor het koper later in het nummer om het Karen-thema erover heen te spelen, voordat ze overgaan in korte akkoordklanken tezamen met prachtige spel van de hoorns. Het hele nummer heeft een meesterlijke opbouw van een subtiel begin tot een massieve muur van klanken.

Dit album heeft, naar mijn mening, alle zaken voor perfect filmmuziek. Als ik het van begin tot het eind er naar luister, herbeleef ik de hele film in gedachten, waarbij ik de titels van de nummers als richtlijnen gebruik. Daarmee kan ik die specifieke scène in mijn hoofd doornemen en horen waarom een bepaald thema op welke manier wordt gebruikt. Door de muziek kun je het verhaal op het scherm zelfs beter begrijpen. Ik wil de film in deze recensie echt niet verklappen, maar het samenvoegen van de twee thema’s is gewoon geweldig en vertelt je het ware doel van Armstrongs reis naar de maan. Ik kan deze prachtige filmmuziek zeker aanbevelen, en ik raad je ook aan om ook de film te gaan zien om te ervaren hoe goed de muziek past bij de beelden op het scherm.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. X-15 (1:22)
  2. Good Engineer (1:06)
  3. Karen (0:45)
  4. Armstrong Cabin (1:15)
  5. Another Egghead (1:05)
  6. It’ll Be an Adventure (0:41)
  7. Houston (2:16)
  8. Multi-Axis Trainer (2:54)
  9. Baby Mark (0:47)
  10. Lunar Rhapsody (feat. Les Baxter) – Dr. Samuel J. Hoffman (3:04)
  11. First to Dock (1:27)
  12. Elliot (0:28)
  13. Sextant (1:45)
  14. Squawk Box (1:54)
  15. Searching For the Agena (1:51)
  16. Docking Waltz (3:22)
  17. Spin (1:15)
  18. Naha Rescue 1 (1:05)
  19. Pat and Janet (1:34)
  20. The Armstrongs (2:25)
  21. I Oughta Be Getting Home / Plugs Out (1:10)
  22. News Report (0:42)
  23. Dad’s Fine (1:03)
  24. Whitey on the Moon – Leon Bridges (1:48)
  25. Neil Packs (1:25)
  26. Contingency Statement (1:56)
  27. Apollo 11 Launch (5:50)
  28. Translunar (1:01)
  29. Moon (1:07)
  30. Tunnel (0:52)
  31. The Landing (5:31)
  32. Moon Walk (1:29)
  33. Home (1:51)
  34. Crater (2:00)
  35. Quarantine (2:15)
  36. End Credits (4:19)
  37. Sep Ballet (Bonus Track) (1:17)

Totale lengte: 1 uur en 7 minuten
Back Lot Music (2018)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *