Hans Zimmer Tribute Show – Szczecin

In Polen is er een organisatie die filmmuziekconcerten realiseert in, maar ook soms buiten, Polen. Ik heb in april 2014 een van hun concerten bijgewoond, lang voordat ik zelfs over het schrijven van verslagen begon na te denken. Dat concert had toen een sterke focus op muziek van Hans Zimmer, maar we konden ook genieten van muziek van John Williams, Trevor Jones en Howard Shore. Op het concert dat we dit jaar in november hebben bijgewoond, speelde het orkest alleen muziek van Hans Zimmer.

Het concert werd gehouden in de gloednieuwe sportarena in de Poolse stad Szczecin. Het was niet zo groot als andere arena’s waar ik geweest ben, maar het kon nog steeds een paar duizend mensen huisvesten. Het podium was vrij groot en strekte zich naar beide kanten uit om ruimte te bieden aan het koor, dat voor deze gelegenheid in twee helften was verdeeld met het orkest in het midden. De poster voor evenementen van deze organisatie laten vaak de filmposter van Gladiator zien, dus het was geen verrassing dat het concert begon met een suite uit de film met zangeres Anna Lasota, die de prachtige delen van Lisa Gerrard zong en met daarbij scènes uit de film op het grote scherm getoond. Na de suite konden we genieten van “Now We are Free” uit dezelfde film, waarbij we ook een gitaar en een basgitaar in het orkest konden horen en Lasota het lied zong.

Telkens na het uitvoeren van twee of drie stukken, kwam de presentator van deze avond, Magda Miska-Jackowska, op het podium om het publiek te vertellen over Hans Zimmer, haar persoonlijke ervaringen met hem en informatie over de stukken die daarna zouden worden gespeeld. Omdat ik de Poolse taal niet spreek, had ik geen idee wat ze aan het vertellen was, maar ik waardeerde de enige zin in het Engels, waar ze alle mensen uit het publiek verwelkomde die uit andere landen kwamen, enorm. Het volgende muziekblok was meer futuristisch. Tijdens “Time” uit de Inception-suite konden we Lasota horen zingen, maar we konden haar niet op het podium vinden. Het duurde even voordat we haar door het publiek zagen lopen naar het podium toe. We konden ook genieten van drie stukken uit de Batman-films die Zimmer gecomponeerd of mede-gecomponeerd heeft. Het begon rustig met de prachtige “Corynorhinus” uit Batman Begins, die werd opgevolgd door twee suites van The Dark Knight en The Dark Knight Rises. Voor Man of Steel zorgden de synthesizers voor de geluiden die als basis nodig waren voor de lage strijkers om op voort te bouwen. Toen het stuk voorbij was, keek ik op mijn horloge en verwachtte dat Magda de pauze zou gaan aankondigen, maar in plaats daarvan introduceerde ze het volgende blok muziek. Het bevatte muziek uit de wonderschone The Last Samurai, wat muziek is, die beter geschikt is voor alleen een orkest zonder synths en gitaren, maar bevatte ook het absoluut prachtige “Chevaliers de Sangreal” uit The Da Vinci Code, waarbij het koor ook mocht zingen.

Toen Magda het volgende muziekblok aankondigde, had ik in de tussentijd het idee van een pauze al opgegeven en bleef ik genieten van de rest van het programma. Deze stukken waren vrij nieuw voor mij. Ik denk dat ik de muziek van Sherlock Holmes maar één keer live heb gehoord en de muziek van Prince of Egypt was een primeur voor mij. Het laatste stuk van dit blok was Lion King, waar het koor weer zijn beste kant kon laten zien. Het blok erna bestond uit oudere Hans Zimmer-muziek, die ik beschouw als geweldige klassiekers. De eerste was “Journey to the Line” uit The Thin Red Line, wat mijn favoriete stuk van de avond was. Het had gevoelige en herhalende patronen, die waarschijnlijk niet interessant zijn voor de muzikanten om te spelen, maar een genot waren om naar te luisteren als fan van deze muziek. Het tweede stuk was muziek uit The Rock, wat een van mijn eerste filmmuziek albums is en ik ben altijd blij als het op het programma staat. Het laatste blok bevatte muziek om afscheid te nemen van de muzikanten op het podium met muziek uit Crimson Tide, waar we konden genieten van de mannen in het koor die het koraal zongen uit de film en met Pearl Harbor wat alleen door het orkest werd gespeeld. Het laatste stuk van de avond was uit Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides waar wij zowel het orkest als het koor optraden, terwijl er de aftiteling met de verantwoordelijken van het concert op het grote scherm werden getoond.

Ik moet toegeven dat dit een moeilijk concert was om bij te wonen. Mijn laatste concert voor deze was in de verbazingwekkende Royal Albert Hall in Londen en een sportarena als de Netto Arena in Szczecin komt niet in de buurt qua geluidskwaliteit. Onze stoelen stonden dicht bij het podium en met de muziek uit een luidspreker boven ons klonk het ver en onnatuurlijk. Dit is natuurlijk niet de schuld van het orkest of koor. Als je naar een groot concert als dit gaat in een sportarena, raad ik je aan achter in de zaal te gaan zitten. Met die afstand komt het geluid van de luidsprekers uit dezelfde richting als het orkest, wat het geluid aangenamer en logischer laat klinken. Ik ben ook een voorstander van een korte pauze tijdens een concert. Het geeft het publiek niet alleen de tijd om wat versnaperingen te halen, en snel naar de WC te gaan, maar het geeft de muzikanten ook de tijd om hun spieren voor de tweede helft wat rust te geven. Dit zijn slechts kleine irritaties van mijn kant, aangezien ik de afgelopen jaren behoorlijk wat filmmuziekconcerten heb bijgewoond en wel wat gewend ben. De rest van de bijna uitverkochte arena vond het helemaal niet erg, te oordelen aan het applaus en het gejuich toen de aftiteling op het scherm werd getoond.

Concertinformatie

Waar: Netto Arena, Szczecin, Polen
When: 17 november 2018
Orkest: Polish Radio Symphony Orchestra onder leiding van  Maciej Sztor
Koor: Warsaw University of Technology Academic Choir
Zangeres: Anna Lasota
Presentatie: Magda Miśka-Jackowska

Programma

  • Warner Brothers Intro
    • Uit “As Time Goes By” geschreven door Herman Hubfeld
  • Suite uit Gladiator
  • “Now We Are Free” uit Gladiator
  • Suite uit Inception
  • Interstellar
  • “Corynorhinus” uit Batman Begins
  • The Dark Knight
  • The Dark Knight Rises
  • Man of Steel
  • The Last Samurai
  • “Chevaliers de Sangreal” uit The Da Vinci Code
  • “Discombobulate” uit Sherlock Holmes
  • Prince of Egypt
  • Lion King
  • “Journey to the Line” uit The Thin Red Line
  • The Rock
  • Crimson Tide
  • Pearl Harbor
  • Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *