Als ik naar een concert ga, is dat vaak samen met vrienden, maar soms ben ik op mijzelf aangewezen. Voor de gameconcerten van het Noord Nederlands Orkest (NNO), die ze nu voor de derde keer hebben gedaan, is dat best handig, want dat zijn concerten met vrije zitplaatsen en er is altijd wel die ene stoel op een goede plek vrij voor mij om te gaan zitten. Ik had vanaf mijn plek goed zicht op het podium, maar ik kon ook het publiek naar binnen zien lopen, dat vrij ongebruikelijk is voor de meeste concerten die ik bezoek. De meeste mensen waren twintigers met een glas bier of wijn in de hand, maar je zag ook een paar gezinnen met jonge kinderen binnenlopen. Er zaten een paar bij mij in de buurt en wat ik zo mooi vond, was dat de vaders er niet alleen waren om hun kinderen een plezier te doen, maar zelf ook gamers waren en daarmee lieten zien dat games nu voor meerdere generaties zijn.
Het NNO doet deze gamemuziekconcerten sinds 2017 en heeft een formule gevonden die voor hen heel goed werkt, want het concert dat ik in Groningen bijwoonde was zo goed als uitverkocht. Deze formule bestaat uit drie personen, met Rami Ismail als presentator, Julie Elven als zangeres en Arjan Tien als dirigent. Een ander onderdeel van deze formule is dat het NNO een bibliotheek aan gamemuziekstukken heeft verzameld waaruit ze konden kiezen. Deze stukken zijn op zichzelf al geweldige luisterervaringen, maar passen ook heel goed bij de prachtige, rustgevende stem van Elven.
De eerste helft begon met “Snake Eater” uit Metal Gear Solid 3, de toegift van hun vorige concert. In deze helft werden nog meer bekende nummers gespeeld, waaronder het schitterende “And Ever We Fight on” uit Killzone, “Main Theme” uit Fallout 4 en een suite uit Assassin’s Creed IV: Black Flag, maar daarnaast ook enkele nieuwe geweldige stukken. De pianist van het orkest had de eer, maar ook de extreem moeilijke taak, om “Cohen’s Masterpiece” uit Bioshock uit te voeren. Hij deed het heel goed, want de piano explodeerde niet, zoals in het spel wel gebeurd. Een ander hoogtepunt was “A World Divided/Anduins Theme” uit World of Warcraft, met Julie Elven die haar eigen partij zong zoals ze voor de originele versie had gedaan. Toen ze klaar was wilde ik applaudisseren, maar Tien dirigeerde het orkest meteen door naar het volgende hoogtepunt, dat een combinatie was van het hoofdthema uit God of War en het lied “Blood Upon the Snow” uit het vervolg ervan. Voornamelijk het lied was een bijzonder genot dankzij Elvens unieke stem.
Nadat iedereen in de pauze nieuwe drankjes had gehaald, kon de tweede helft van de avond beginnen. Net als de eerste helft bevatte ook dit deel stukken die ik het NNO al eerder heb horen uitvoeren, waaronder het schitterende emotionele “All Gone” uit The Last of Us en natuurlijk de fantastische suite uit Horizon: Zero Dawn met Elven die haar originele partij zong die me het traditionele kippenvel bezorgde. Een werk dat ik niet kende was een suite uit Final Fantasy IX. Ik ken het hoofdthema, maar de rest van de muziek was nieuw, wat het voor mij een boeiend stuk maakte om naar te luisteren. Een ander hoogtepunt van de avond was het laatste nummer op het programma, “In the Flood” uit Horizon Forbidden West,dat door Elven werd uitgevoerd.
Ik vind het geweldig wat het NNO de laatste jaren heeft gedaan, door nieuwe innovatieve concerten te creëren voor een breder publiek, waaronder concerten voor filmmuziek en avonden zoals deze voor games. Ik vond het fantastisch, maar als ik steeds weer dezelfde stukken hoor die ik al eerder tijdens hun concerten heb gehoord, begint het voor mij wel eentonig te worden. Er worden zoveel videospellen gemaakt met fantastische muziek, ook daarbij een aantal die Elvens interessante stem gebruiken, en ik had graag meer verschillende, nieuwe en spannende stukken willen horen. Julie Elven toonde opnieuw aan dat ze veel stukken briljant kan zingen die andere vocalisten oorspronkelijk vertolkt hebben. Je zou haar indrukwekkende stem dus nog voor meer verschillende nummers kunnen gebruiken.
Het bijna uitverkochte concert was afgeladen met gamers, en je moet gamers geïnteresseerd houden, alsof het dus een game is. Het jongetje naast me keek uit naar dit concert, maar hij kende geen van de games die op het programma stonden, wat ik als een uitdaging zie die overwonnen moet worden. Je zou iemand als hij graag zien terugkeren naar dit soort concerten. In gametermen gesproken: Het NNO liet ons in 2017 kennismaken met dit gamemuziekconcert, alsof het hun eerste game was. Ze hebben er twee uitstekende uitbreidingen op gebaseerd die ook goed werden ontvangen, maar nu is het tijd om een nog betere vervolg te maken om de spelers, waaronder ik, enthousiast te houden.
Concertinformatie
Waar: Oosterpoort in Groningen
Wanneer: 9 februari 2024
Orkest: Noord Nederlands Orkest onder leiding van Arjan Tien
Zangeres: Julie Elven
Presentator: Rami Ismail
Programma
- Norihiko Hibino – “Snake Eater” uit Metal Gear Solid 3
- Brian Tyler – Suite uit Assassin’s Creed IV: Black Flag
- Martin O’Donnell – “Unforgotten” uit Halo 2
- Martin O’Donnell – Main theme uit Halo
- Inon Zur – “Main Theme” uit Fallout 4
- Joris de Man – “And Ever e Fight on” uit Killzone
- Gary Schyman – “Cohen’s Masterpiece” uit Bioshock
- Neal Acree – “A World Divided/Anduins Theme” uit World of Warcraft
- Bear McCreary – “Blood Upon the Snow” uit God of War: Ragnarok
- Bear McCreary – “God of War” uit God of War
Pauze
- Ryan Amon – Suite uit Bloodborne
- Nobuo Uematsu – Suite uit Final Fantasy IX
- Kow Otani – Suite uit Shadow of the Colossus
- Gustavo Santaolalla – “All Gone” uit The Last of Us
- Joris de Man – Suite uit Horizon: Zero Dawn
- Oleksa Lozowchuk – “In the Flood” uit Horizon Forbidden West
- Jeremy Soule – “The Dragonborn Comes” uit The Elder Scrolls V: Skyrim (toegift)