
We zitten momenteel midden in het awardseizoen. De BAFTA’s, Grammy’s en Golden Globes liggen achter ons en de Oscaruitreiking en de IFMCA Awards, waar ik zelf deel van uitmaak, liggen om de hoek. Een perfect moment dus om tussendoor mijn eigen eSWay Awards aan te kondigen. Maar voordat ik dat doe, wil ik graag van de gelegenheid gebruikmaken om even stil te staan bij hoe ik 2024 heb ervaren op het gebied van muziek voor media.
Een grote trend die ik heb gesignaleerd is dat ik minder films in de bioscoop heb gezien en in plaats daarvan nieuwe muziek via andere mediaplatformen tot me neem, zoals films en series op streamingdiensten en door naar gameplay van games te kijken. Naar de bioscoop gaan is minder aantrekkelijk voor mij geworden. De output van Hollywood is voor mij niet interessant meer met hun ‘op safe spelen’-strategie, die uit allerlei vervolgen en bekende franchises bestaat. Daarnaast zijn de films ook vaak van genres waar ik niet zoveel om geef, zoals komedie, drama of horror.
Ik heb dit jaar geen interviews afgenomen. Als ik erom had gevraagd, was het vast mogelijk geweest bij de World Soundtrack Awards of het Krakow Film Music Festival, maar ik heb ervoor gekozen dit niet te doen om me in plaats daarvan meer te concentreren op de festivals zelf, zoals je kunt lezen in het WSA-verslag en het FMF-verslag. De andere reden was dat ik dit jaar al een aantal bijzondere interviews op stapel had staan, waaronder het gesprek met eSWay winnaar Gordy Haab en niemand minder dan John Powell, dat ik in samenwerking met SoundtrackFest heb gedaan.
Een andere trend die me opviel is de opkomst van concerten met muziek uit media, vooral hier in Nederland. Ik ben dit jaar naar tien verschillende concerten geweest, de twee eerder genoemde festivals niet meegerekend en die bijna allemaal hier in Nederland waren. Vooral concerten met gamemuziek worden elk jaar populairder en beginnen uit te verkopen, wat me enthousiast maakt over wat de toekomst kan gaan brengen.
Hoewel ik altijd open sta voor gastschrijvers op deze site, is alle inhoud door mij geschreven in 2024. Ik heb wel hulp achter de schermen, door mijn werk actief te proeflezen, me te ondersteunen terwijl ik aan het werk ben tijdens festivals, of door klaar te staan als ik hulp nodig heb. Deze fantastische mensen zijn:
- Chris Broekema
- Dennis van der Laan
- Erik Schreiber
- Gerard Aalbers
- Johannes Oudolf
- Jorg Oostendorp
- Maurice Boeijen
- Ola Ziółek
- Ronald Wijlens
- Saskia Schreiber
- Stefan Bosman
Zonder hen zou Soundtrackwereld niet succesvol zijn geweest en ik ben hen veel dank verschuldigd.
Nu het reflectiedeel van dit artikel achter de rug is, is het tijd om te kijken naar de beste soundtracks van 2024. Als ik naar mijn lijst voor 2024 kijk, heb ik gedachten verzameld over 170 scores uit allerlei media en veel verschillende landen, en ik heb nog meer muziek tot me genomen die deze lijst niet eens heeft gehaald. Een interessante trend in die lijst zijn de vele nieuwe componisten van wie ik nog niet eerder had gehoord. Het is mij dit jaar ook gelukt om een betere balans te vinden door meer muziek te luisteren door het jaar heen in plaats van de gebruikelijke, enorme luistersessie te doen aan het eind van het jaar zoals in voorgaande jaren.
Op de lijst staan enkele scores die ik niet goed vond, met meer nadruk op sound design en texturen om een soort sfeer te creëren, maar er waren ook veel soundtracks aan het andere uiterste, waaronder veel geweldige orkestrale muziek gebaseerd op thematische ideeën, maar ook andere scores, met minder instrumenten, maar nog steeds met geweldige klanken en melodieën. De meeste van deze fantastische soundtracks, maar helaas niet allemaal omdat het er te veel waren, zullen te vinden zijn in mijn presentatie van de eSWay Awards voor het jaar 2024!
Soundtrack van het Jaar
Dragonkeeper – Arturo Cardelus

Blijkbaar blijf ik mijn Score van het Jaar aan een animatiefilm geven en ik vind Dragonkeeper van Arturo Cardelus een meesterwerk. Ik ben in mijn recensie dieper ingegaan op wat ik van deze score vind, maar ik moet hier natuurlijk wel samenvatten waarom het mijn Score van het Jaar is. Animatie is een perfect genre voor het schrijven van een prachtige soundtrack met prachtige melodieën en fantastische thema-integratie om de geanimeerde scènes te versterken, en de score voor Dragonkeeper doet dat in overvloed. Ik was nog niet bekend met de muziek van Arturo Cardelus, maar ik zal zijn werk vanaf nu goed in de gaten houden.
Dragonkeeper was niet de enige prachtige score die is uitgekomen. Ik moet ook de muziek voor het tweede seizoen van The Lord of the Rings The Rings of Power noemen van Bear McCreary, wat opnieuw een verbluffend staaltje werk is. Netflix zette ook de trend voort om live-action series gebaseerd op populaire animaties te maken met een schitterende soundtrack. Deze keer met muziek uit Avatar: The Last Airbender gecomponeerd door Takeshi Furukawa, die nog een keer op deze lijst zal terugkomen.
Componist van het Jaar
Bear McCreary

Bear McCreary heeft een heel sterk jaar achter de rug. Hij heeft een leuke score geschreven voor The 4:30 Movie, waar ik later dieper op in zal gaan, maar zijn werk voor het tweede seizoen van The Lord of the Rings: The Rings of Power is van topklasse, zoals je kunt lezen in mijn recensie. McCreary’s verbluffende output in 2024 houdt daar niet op, want terwijl hij al deze geweldige muziek voor media schreef, bracht hij ook nog een metal album uit, The Singularity, waarvoor hij samenwerkte met vele grote namen uit de metal- en rockwereld. McCreary zal op wereldtournee gaan met zijn muziek van dit album en enkele van zijn soundtracks, en ik kijk ernaar uit om hem in mei live te zien optreden. Andere componisten met een uitstekende output in 2024 waren Hans Zimmer (Dune 2 (recensie), The Tattooist of Auschwitz en Blitz) en de meester van de animatie John Powell (Wicked, That Christmas en Thelma the Unicorn (recensie)).
Beste Soundtrack voor Nederlandse Media
Like Tears in Rain – Matthijs Kieboom

Ik heb dit jaar naar heel wat Nederlandse soundtracks geluisterd en er waren heel wat pareltjes te vinden. Het populairste genre voor Nederlandse filmmuziek blijven komedies, maar dit jaar viel de meer emotionele muziek op. De muziek voor De Toeslagenaffaire (spotlight) van Merlijn Snitker en Dichter Bij Anne Frank van Guido Heeneman waren twee solide scores, maar de award gaat dit jaar naar de muziek voor de documentaire Like Tears in Rain van Matthijs Kieboom. Zoals gezegd in mijn recensie wist hij een perfecte score te schrijven voor wat deze documentaire nodig had.
Doorgebroken Componist van het Jaar
Mick Giacchino

Voor deze award speel ik een beetje vals. Volgens de richtlijnen van de IFMCA komt een score van een televisieserie in aanmerking voor een award in het jaar dat een seizoen eindigt. Dit betekent dat Star Wars: Skeleton Crew pas in 2025 in aanmerking komt. Mick Giacchino componeerde de muziek voor die serie en hij schreef een fantastische score, waarvan ik het grootste deel ervan in 2024 heb kunnen horen. In datzelfde jaar schreef Giacchino ook een ongelooflijke score voor The Batman spin-off The Penguin (spotlight), perfect geschikt voor de sfeer die de serie nodig heeft, waardoor hij mijn Doorgebroken Componist van het Jaar is geworden.
Zoals ik al in mijn reflectie aan het begin van dit artikel aangaf, heb ik dit jaar naar veel verschillende nieuwe componisten geluisterd die prachtige muziek hebben geschreven. Eervolle vermeldingen gaan dit jaar naar Lauri Porri voor zijn werk voor Stormskerry Maja en Robert Ouyang Rusli, die een mooie score schreef voor Problemista.
Beste Soundtrack voor een Televisieserie
Avatar: The Last Airbender – Takeshi Furukawa

De winnaar van deze award was zeer spannend, maar de muziek voor Avatar: The Last Airbender van Takeshi Furukawa kwam als beste uit de bus. Zoals je in het persbericht over de genomineerden voor de IFMCA Awards 2024 kunt lezen, verklaarde ik dat het een verbluffende orkestrale score is waarin Furukawa op een buitengewone manier emotie aan de muziek weet toe te voegen, en ik geloof nog steeds in die woorden. Mijn recensie van deze opmerkelijke soundtrack biedt meer diepgang over de magnifieke muziek die Furukawa voor de serie heeft geschreven.
De andere kanshebbers in deze categorie waren de muziek voor het tweede seizoen van The Lord of the Rings: The Rings of Power van Bear McCreary en ARK: The Animated Series (recensie) van Gareth Coker. Beide hadden gemakkelijk de eerste plaats kunnen krijgen op basis van hun kwaliteit. Ik koos ervoor om de award aan Avatar te geven omdat de muziek volledig nieuw is en niet gebaseerd op bestaand materiaal zoals het eerste seizoen van The Rings of Power en de ARK videogame voor de andere twee nominaties.
Beste Soundtrack voor een Video Game
Indiana Jones and the Great Circle – Gordy Haab

Als je Soundtrackwereld al een tijdje volgt, mag het geen verrassing zijn dat Indiana Jones and the Great Circle (recensie), met muziek gecomponeerd door Gordy Haab, de eSWay Award voor de muziek voor videogames wint. Ik vond onlangs een citaat uit mijn interview met hem op internet, waarin stond dat hij kleuren gebruikt die door John Williams voor Star Wars zijn gemaakt en hij met deze kleuren zijn eigen schilderij schildert voor de Star Wars spellen. Deze aanpak resulteerde weer in een voortreffelijke score voor een andere populaire franchise die beroemd is om de muziek van John Williams. Haab begreep de opdracht van het soort muziek dat de Indiana Jones-game nodig had en leverde de perfecte score op.
Een van de andere kanshebbers voor deze award was een late verrassing: Quidditch Champions van Cris Velasco. Velasco schreef een knappe score voor een spel in het Harry Potter-universum dat helaas geen officiële release heeft gezien. Ook Ian Livinstone’s werk voor de game Classified France ’44 verdient erkenning omdat het een fantastische orkestrale soundtrack is met een sterk hoofdthema.
Muziekcompositie van het Jaar
“Last Ballad of Damrod” uit The Lord of the Rings: The Rings of Power by Bear McCreary

Als ik naar individuele nummers kijk voor deze award, moet het een uitstekend stuk muziek op zichzelf zijn, maar ik wil ook graag zien hoe het zou werken in de scène waarvoor het bedoeld is. Om deze nummers nog beter te maken, wordt het zeer gewaardeerd als er iets nieuws en spannends in zit, zoals het geval is met “Last Ballad of Damrod” uit The Lord of the Rings: The Rings of Power van Bear McCreary. De toevoeging van de grunts en screams van een metalzanger over de rauwe orkestrale kracht van McCreary, die je kunt horen in de serie met het grote monster dat zijn opwachting maakt op het slagveld, maakt het de winnaar van deze eSWay award.
Andere verbluffende nummers die zeker de moeite waard om te beluisteren zijn, zijn het wonderschone “Helena’s Theme” uit ARK: The Animated Series van Gareth Coker of het mooie en emotionele “End Credits” uit Here van Alan Silvestri.
Beste Soundtrack voor een Drama/Thriller/Horror
The Watchers – Abel Korzeniowski

Een andere terugkerende winnaar van een eSWay Award is Abel Korzeniowski. Hij deed het deze keer met de muziek voor The Watchers (recensie). Zijn kracht in het schrijven van de meest ontroerende melodielijnen is in de muziek voor de film duidelijk aanwezig. Ik heb geen affectie voor de meeste horrorscores, wat de voornaamste reden is waarom dit genre voor de eSWay Awards is samengevoegd met drama en thriller, maar soundtracks als The Watchers, evenals de prachtige muziek voor Nosferatu van Robin Carolan, doen me bijna spijt krijgen van deze beslissing, want nu zijn briljante scores voor het drama Here (spotlight) van Alan Silvestri en Stormkerry Maja van Lauri Porra ‘slechts’ eervolle vermeldingen.
Beste Soundtrack voor een Komedie
The 4:30 Movie – Bear McCreary

Deze prijs is een van de moeilijkste voor mij, omdat ik niet dol ben op komediefilms en ze daarom ook zelden zie. Gelukkig zijn er jaren waarin een score voor een comedy duidelijk boven andere uitspringt, zoals dit jaar het geval is met The 4:30 Movie van Bear McCreary. De film speelt zich af in de jaren ’80 en invloeden uit die periode zijn duidelijk te horen, inclusief de hommage aan de muziek uit The Gremlins en Flash Gordon als mijn hoogtepunten. Eervolle vermeldingen voor deze award gaan naar Michael Giacchino’s If en Gondola met muziek van Malcolm Arison en Sóley Stefánsdóttir.
Beste Soundtrack voor een Actie-/Avonturenfilm
Gladiator II – Harry Gregson-Williams

Het feit dat Gladiator II (recensie) de eSWay Award voor een Action/Adventure Film wint, is mijn grootste verrassing dit jaar. Mijn gedachten over de muziek van Harry Gregson-Williams gingen van teleurstelling toen ik het voor het eerst hoorde, naar awardwinnaar. Het laat zien hoe belangrijk het is om naar de muziek te luisteren in de context van de film en het verhaal. De score paste perfect bij het verhaal dat de film wilde vertellen en gebruikte zelden de originele thema’s uit de eerste film en als het gebeurde, was het op de juiste momenten.
Andere geweldige avontuurlijke scores zijn voor Dune 2 van Hans Zimmer, dat wat nieuw materiaal bevat dat niet in de eerste film te vinden was, en David Fleming’s prachtige muziek voor de Netflix-film Damsel (recensie).
Beste Soundtrack voor een Animatiefilm
Dragonkeeper – Arturo Cardelus

Animatie is altijd een geweldig genre voor het schrijven van fantastische scores, zoals blijkt uit deze winnaar van Score van het Jaar, Dragonkeeper, van Arturo Cardelus. Het is zelfs niet de enige uitmuntende soundtrack die voor animatie is uitgebracht. Je moet ook kennis nemen van twee andere schitterende scores voor animaties: Kensuke’s Kingdom van Stuart Hancock, waarover je meer kunt lezen in mijn recensie en The Wild Robot van Kris Bowers, die zijn eerste Oscarnominatie kreeg voor deze score.
Beste Soundtrack voor een Documentaire
Like Tears in Rain – Matthijs Kieboom

eSWay Award winnaar Like Tears in Rain van Matthijs Kieboom wint ook in deze categorie. Ik heb veel muziek voor documentaires gehoord en veel daarvan hebben fantastische soundtracks met geweldige melodieën om de wonderen van de wetenschap en de natuur te benadrukken. Toch sprong Like Tears in Rain er voor mij uit omdat het delicater en intiemer klinkt naar wat de documentaire nodig had. Andere muziek uit documentaires die het beluisteren waard is, is een andere score die ik noemde tijdens deze awardspresentatie: Dichter Bij Anne Frank van Guido Heeneman en de fantastische melodieën uit Our Oceans van Ho-Ling Tang.
Dat was het dan: Mijn oordeel over de beste Soundtracks van 2024. Het was een sterk jaar en ik had veel scores op mijn lijst staan die ik in de loop van het jaar heb verzameld en die op deze lijst hadden kunnen belanden. Veel soundtracks waren geschreven voor buiten de mainstream media en uit verschillende landen, en ik moest er veel opnieuw beluisteren om mijn uiteindelijke beslissingen te nemen omdat er vele erg goed waren. Het was een prachtig, luxueus probleem en hopelijk heb ik deze uitdaging volgend jaar weer!