Film Symphony Orchestra – 2020-01-18, Barcelona

“Le Mejor Musica de Cine – en Concierto”

Ik volg al een tijdje filmmuziek op sociale media en een van de dingen die steeds weer op verschillende tijdlijnen verschijnt zijn concerten van het Spaanse Film Symphony Orchestra (FSO), een orkest dat zich bezighoudt met filmmuziek en al vele jaren door de grote steden in Spanje en Portugal toert. Ik ben al een tijdje nieuwsgierig naar hun optredens en toen ik zag dat ze op een zaterdag in Barcelona een concert gaven, een stad die ik nog steeds wilde bezoeken, was het tijd om toe te geven aan mijn nieuwsgierigheid.

Ik had maar een paar minuten nodig om te ontdekken dat ik iets onverwachts zou meemaken. De belangrijkste reden hiervoor was het op het podium opkomen van dirigent Constantino Martinez-Orts in een lang zwart gewaad. Hij had ook een microfoon aan zijn wang waarin hij als presentator van de avond in snel Spaans sprak, terwijl hij telkens ronddraaide om het publiek in alle vier de richtingen van de zaal toe te spreken. Hij was niet de enige die veel aandacht aan zijn kleding had besteed, want alle leden van het orkest droegen een grijze epaulet.

De kleding was slechts één aspect om het publiek te vermaken en om de boodschap over te brengen dat dit orkest geen regulier orkest voor klassieke muziek is, maar dat ze modern zijn met een sterke focus op filmmuziek. Niet alleen was de kleding verschillend van wat ik bij andere concerten heb gezien, maar er was ook een sterke focus op lichteffecten door middel van grote schijnwerpers, terwijl de muziek werd gespeeld. Zelfs de bok waarop Martinez-Orts stond, straalde allerlei soorten licht uit.

Al deze extra flair heeft niet echt effect op mij. Er is maar één ding dat voor mij van belang is als ik naar een concert ga, en dat is de muziek en dat was hier voor mij een grote verrassing. In dit geval was ik behoorlijk onder de indruk van de kwaliteit van hun spel. Dat komt waarschijnlijk door het vele rondtoeren met hetzelfde programma, want het orkest begreep de filmmuziek echt en speelde alle stukken briljant. De keuze van het programma was ook geweldig. Ze speelden allerlei stukken uit de ‘Golden Age’ van de filmmuziek met de fanfare van Erich W. Korngold uit King’s Row, tot muziek uit films die vorig jaar uitkwamen met “The Adventures of Han” uit Solo: A Star Wars Story van John Williams, maar ook “Main on End” van Alan Silvestri’s Avengers: Endgame. Verder was er ook een goede variatie tussen de bekendheid van de stukken. Ze speelden bekende muziek, zoals “Ecstasy of Gold” uit The Good, the Bad and the Ugly, met een prachtige solo van een in het programma niet nader benoemde zangeres, maar het orkest speelde ook minder bekende muziek zoals “The Riddle Solved” uit Young Sherlock van Bruce Broughton. 

Niet alleen waren de muzikanten perfect op hun hoofdinstrument, maar sommige van hen waren ook in staat om voor enkele stukken een ander instrument te bespelen. De fagottist speelde de accordeon in de suite uit Amelie en een van de violisten speelde het belangrijke orgeldeel uit Interstellar. De andere orkestleden mochten ook schitteren, want na het laatste stuk op het programma, een suite uit Back to the Future, wees Martinez-Orts elk van hen aan om applaus van het publiek in ontvangst te nemen.  Elke sectie reageerde met iets grappigs, van het doen van een eenvoudige buiging in sync  tot het snel bij elkaar komen voor een selfie. De twee toegiften waren stukken om zowel het publiek te vermaken als ook voor de muzikanten om lol te hebben door mee te bewegen en te dansen op “Mambo” uit West Side Story en “Cantina Band” uit Star Wars, waarin alle strijkstokken licht gaven om lightsabers te simuleren.

Ik was behoorlijk verrast door dit concert. De entertainmentfactor was me iets te veel, maar de uitvoering van de muziek was uitstekend. Ik vind het geweldig dat het FSO zoveel zalen kan vullen met mensen die naar allerlei soorten filmmuziek luisteren. Niet alleen met de klassiekers die iedereen kent zoals Star Wars en Pirates of the Caribbean, maar ook met andere geweldige stukken die ik niet zo vaak hoor en daar verdienen ze zeker een compliment voor. Ik zal ze zeker in de gaten houden, want ze hebben mij echt laten zien dat het mogelijk is om met minder bekende filmmuziek toch een publiek te kunnen blijven intrigeren. Ik weet niet zeker of de hoge amusementsfactor, de verlichting, de kleding of de muziek de belangrijkste reden was, maar als het betekent dat meer mensen genieten van geweldige filmmuziekstukken, wie ben ik dan om te klagen. FSO: blijf doen wat je doet en verspreid de liefde voor filmmuziek naar zoveel mogelijk mensen. Ik zou echt willen dat we zo’n orkest in Nederland hadden, om passie voor mijn favoriete muziekgenre te verspreiden onder een breder publiek.

Concertinformatie

Waar: L’auditori in Barcelona, Spanje
Wanneer: 18 januari 2020
Orkest: Film Symphony Orchestra onder leiding van Constantino Martinez-Orts

Programma

  • “Fanfare” uit King’s Row – Erich W. Korngold
  • “The Riddle Solved” uit Young Sherlock – Bruce Broughton
  • Suite uit King’s Speech – Alexandre Desplat
  • Thema uit Willow – James Horner
  • Suite uit Jurassic World – Michael Giacchino
  • “The Adventures of Han” uit Solo: A Star Wars Story – John Williams
  •  Suite uit Aladdin – Alan Menken
  • “The Ecstacy of Gold” uit The Good, The Bad and The Ugly – Ennio Morricone

Pauze

  • Thema uit North and South – Bill Conti
  • Suite uit Amelie
  • Suite uit How to Train Your Dragon – John Powell
  • “For Always” uit A.I.: Artificial Intelligence – John Williams
  • Suite uit Interstellar – Hans Zimmer
  • “Main on End” uit Avengers: Endgame – Alan Silvestri
  • Suite uit Pirates of the Caribbean – Klaus Badelt
  • Suite uit Back to the Future – Alan Silvestri
  • “Mambo” uit West Side Story – Leonard Bernstein (toegift)
  • “Cantina Band” uit Star Wars – John Williams (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *