Game Music in Concert – 2025-01-31, Groningen

Ik heb de laatste tijd verschillende concerten met gamemuziek in mijn woonplaats bijgewoond. Een maand geleden was er eentje van het Metropole Orkest, maar de meeste ervan waren van het Noord Nederlands Orkest (NNO), dat een geweldige formule heeft gevonden met Arjan Tien aan het roer als dirigent, Julie Elven als solo zangeres en gameontwikkelaar en -expert Rami Ismail als presentator. Ik heb het geweldig naar mijn zin gehad bij hun vorige concerten, maar ik begon ook wat scheurtjes in hun formule te zien, zoals ik in mijn vorig verslag heb vermeld: het herhalen van dezelfde stukken bij hun concerten begon me een beetje te vervelen, en ik hoopte dan ook op iets nieuws. Gelukkig was ik meteen enthousiast toen ik hun aankondiging zag van het meest recente gamemuziekconcert van hun hand, want voor deze editie hadden ze mijn oproep blijkbaar gehoord en hun eigen koor, Het Noord Nederlands Concertkoor, heeft zich bij het orkest aangesloten voor hun allereerste gamemuziekconcert.

Toen ik na mijn fietstocht van 15 minuten bij de locatie aankwam, zag ik meteen dat ik niet de enige was die nieuwsgierig was naar de verbeterde formule, want ik had moeite om een plekje te vinden tussen alle andere fietsen. Toen ik de zaal binnenliep, was deze dan ook volgepakt met mensen, maar ondanks dat het concert praktisch uitverkocht was kon ik nog steeds een goede zitplaats met goed uitzicht vinden, wat een van de voordelen is als je alleen naar een concert gaat.

Voordat het concert begon, terwijl het ongeveer 80-koppige koor binnenkwam, was ik benieuwd hoe de muziek zou zijn met het koor. Die vraag werd meteen beantwoord door de uitvoering van “Liberi Fatali” uit Final Fantasy VIII, een iconisch koorstuk geschreven voor games, wat meteen in kippenvel resulteerde. Na een suite uit Sonic the Hedgehog werd Julie Elven geïntroduceerd door “Still Alive” uit Portal te uit te voeren, vrolijk gezongen en uitgevoerd door haar en het orkest. Ze bleef op het podium staan voor het volgende stuk “Blood Upon the Snow” uit God of War: Ragnarok. Toen Elven begon te zingen, werd ik even ongerust omdat het koor bleef zitten. Ik heb dit lied al een paar keer eerder gehoord en ik miste het koor altijd bij die optredens. Ik was dan ook in extase toen ik het koor op het juiste moment zag opstaan om hun zeer gewaardeerde bijdrage aan het stuk te leveren, vooral met deze suite die ook het hoofdthema uit God of War bevat.

De volgende twee stukken waren volgens Ismail een showcase van de twee verschillende stijlen in gamemuziek: één waarbij de muziek kan worden geschreven bij een lineaire scene, zoals een cinematic of cutscene, en één waarbij de muziek dynamisch wordt geschreven die klinkt terwijl iemand het spel aan het spelen is. De muziek voor deze twee stijlen was respectievelijk “Entering the Zone” uit Marvel’s Guardians of the Galaxy en een suite uit Mario + Rabbids Kingdom Battle & Sparks of Hope. De eerste helft eindigde met een uitstekende suite uit Super Mario Galaxy.

Meestal praat ik niet over de pauze zelf. Het is gewoon het publiek dat wat te drinken gaat halen en naar de WC gaat, maar in dit geval was het een beetje anders. Naast deze gebruikelijke pauzeactiviteiten konden mensen ook spelletjes spelen, variërend van competitief Mario Kart met elkaar tot retrospellen zoals Pac-Man en Space Invaders op arcademachines in de foyer.

Toen iedereen, al dan niet met een drankje, weer terug in de zaal was teruggekeerd, kon de tweede helft van het concert beginnen. Het eerste stuk was een geweldige aftrap met “Lullaby of Woe” uit The Witcher 3: Blood and Wine. Het is een bekend lied voor mij, maar ik heb het nog niet zo vaak gehoord met een koor, dat de emotionele beklemming toevoegde aan wat het slaapliedje nodig heeft. Het volgende stuk op het programma was ook fantastisch, “Helghast March” uit Killzone, muziek die ik nog niet eerder had gehoord. Blijkbaar was de muziek voor die game een paar maanden voor dit concert opnieuw opgenomen en uitgebracht door Sony, en ik zou het niet erg vinden om deze krachtige mars vaker met een koor te mogen horen. Het koor hoefde niet te gaan zitten voor het volgende stuk, want het was tijd voor Julie Elven om terug op het podium te komen om samen met hen en het orkest het iconische “Ezio’s Family” uit Assassin’s Creed II te zingen.

Na een fantastische suite uit The Legend of Zelda waarin het orkest op zichzelf mocht schitteren, was het tijd voor een ander hoogtepunt. Toen Ismail aankondigde dat het volgende stuk het thema voor de antagonist Sephiroth zou zijn, klonken er opgewonden kreten uit het publiek. Ik beschouw “One Winged Angel” uit Final Fantasy VII als een van de beste muziekstukken uit een game. Ik heb er meestal naar geluisterd zonder het koor dat de iconische Latijnse tekst zingt, en om de volledige versie te kunnen horen is altijd een voorrecht en een feest. Het was dan ook een perfecte afsluiting van het programma. We werden natuurlijk nog getrakteerd op een toegift, “The Dragonborn Comes” uit Skyrim, wat al een geweldig nummer was en, net als veel andere stukken die avond, naar een hoger niveau werd getild door de extra emotie die door het koor werd toegevoegd.

In mijn vorige verslag van het gamemuziekconcert van het NNO hoopte ik op een goed vervolg, en dat hebben ze zeker waargemaakt. Ze speelden veel stukken uit bekende franchises die ze nog niet eerder hadden gespeeld, waardoor dit concert muzikaal gezien een unieke ervaring was en toch herkenbaar bleef voor het publiek , maar de belangrijkste verbetering was de aanvulling met het koor. Ik maak zelden een groot koor mee bij concerten als deze en hun aanwezigheid voegde een extra laag emotie en opwinding aan de stukken toe, wat resulteerde in verschillende kippenvelmomenten gedurende de avond. Dit concert werd ook uitgevoerd in twee andere steden en ook die waren goed bezocht. Dit zal het NNO hopelijk motiveren om door te gaan op de ingeslagen weg. Er zijn nog veel stukken gamemuziek die uitgevoerd kunnen worden door het orkest en hun koor. Hun concerten zijn een uitstekende promotie van hoe geweldig gamemuziek kan zijn.

Concertinformatie

Waar: De Oosterpoort in Groningen
Wanneer: 31 januari 2025
Orkest: Noord Nederlands Orkest (NNO) onder leiding van Arjan Tien
Koor: Noord Nederlands Concertkoor (NNCK)
Zangeres: Julie Elven
Presentator: Rami Ismail

Programma

  • Nobuo Uematsu – “Liberi Fatali” uit Final Fantasy VIII
  • Masato Nakamura – Suite uit Sonic the Hedgehog
  • Jonathan Coulton – “Still Alive” uit  Portal
  • Bear McCreary – “Blood Upon the Snow” uit God of War: Ragnarok
  • Bear McCreary – “God of War” uit God of War
  • Richard Jacques – “Entering the Zone” uit Marvel’s Guardians of the Galaxy
  • Grant Kirkhope – Suite uit Mario + Rabbids Kingdom Battle & Sparks of Hope
  • Mahito Yokota – Suite uit Super Mario Galaxy

Pauze

  • Marcin Przybylowicz – “Lullaby of Woe” uit The Witcher 3: Blood and Wine
  • Joris de Man – “Helghast March” uit Killzone
  • Jesper Kyd – “Ezio’s Family” uit Assassin’s Creed II
  • Koji Kondo – Suite uit The Legend of Zelda
  • Nobuo Uematsu – ”One-Winged Angel” uit Final Fantasy VII
  • Jemery Soule – ”The Dragonborn Comes” uit Skyrim (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *