In dit Spotlight-artikel wil ik enkele uitstekende soundtracks voor games uitlichten die ik de afgelopen maanden beluisterd heb. Ze vormen een mooi voorbeeld van hoe ver gamemuziek zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld en hoe deze kan concurreren met muziek voor andere media, zoals film en televisie. Het is ook het eerste Spotlight-artikel waarin ik ze op volgnummer zal zetten, waardoor dit het 14e artikel in mijn Spotlight-serie is.
Hollow Knight: Silksong – Christopher Larkin
Het meest geanticipeerde spel dat dit jaar uitkwam, was ongetwijfeld Hollow Knight: Silksong, het vervolg op Hollow Knight. Beide spellen zijn in de stijl die bekendstaat als Metroidvania. Deze hype was niet geheel onterecht, want toen de game eindelijk uitkwam, legde hij het grootste gamingplatform Steam plat omdat het de drukte van alle mensen die de game wilden kopen niet aankon. Christopher Larkin, de componist van Hollow Knight, keerde terug voor het vervolg en schreef een uitstekende soundtrack voor Silksong.
In de muziek voor het spel hoor je stukken met orkestrale muziek, met hier en daar een koor, die geweldig is om naar te luisteren, maar de nummers die mij het meest opvallen zijn degene die gedaan zijn door een strijkersensemble dat snelle, hectische patronen speelt, zoals je bijvoorbeeld kunt horen in “Widow” en “Lace”. De gehele soundtrack is uitstekend tijdens het spelen van het spel, het verkennen van de wereld en het verslaan van moeilijke eindbazen. Als er één ding is dat verbeterd zou kunnen worden, dan zijn het de orkestrale cues, omdat ze erg kunstmatig klinken, want hoewel Larkin veel muzikanten heeft gevraagd om mee te werken aan de muziek, hoor ik in die stukken samples in plaats van een echt orkest. Het was al bekend dat deze game uitzonderlijk goed zou verkopen, dus voor de volgende game zou ik graag een echt orkest de orkestrale stukken horen spelen, want deze muziek verdient dat. Na het succes van beide Hollow Knight-games zou daar toch budget voor moeten zijn.
Sword of the Sea – Austin Wintory
Austin Wintory schrijft al meer dan tien jaar muziek voor games en is vooral bekend om zijn eerste opzienbarende soundtrack, die hij voor de game Journey heeft geschreven. Die game is gemaakt door Thatgamecompany en toen de art director Matt Nava vertrok om zijn eigen studio Giant Squid op te richten, volgde Wintory hem en schreef hij de muziek voor de games Abzû, The Pathless en hun nieuwste game Sword of the Sea. De games waar Nava bij betrokken is, hebben allemaal unieke hoofdpersonen die een adembenemende, fascinerende wereld doorkruisen en Sword of the Sea past ook in dat scenario, terwijl de hoofdpersoon feitelijk op zijn zwaard door een verlaten wereld aan het snowboarden is, puzzels oplost en onderweg intrigerende wezens ontmoet.
Een van Wintory’s talenten is het creëren van fantastische en passende soundscapes terwijl deze hoofdpersonen door hun werelden aan het reizen zijn en Sword of the Sea is daarop geen uitzondering. Voor deze soundtrack koos hij voor een intiemere aanpak door slechts een handvol muzikanten uit zijn naaste omgeving te gebruiken, samen met een altvioolensemble en een mannenkoor. Wintory voegde er extra textuur aan toe door een jongenskoor in te huren, wat de muziek een zekere onschuld en verwondering geeft. Het is opnieuw een fantastische soundtrack, die op zichzelf al te genieten is, maar nog beter tot zijn recht komt in de context van het spel en zijn wereld.
Europa Universalis V – Håkan Glänte
Een van de verrassingen die ik de afgelopen maanden heb gevonden, is de muziek voor het spel Europa Universalis V. Het is een strategisch spel dat ik nog niet kende. Na wat onderzoek bleek dit logisch, want het spel is nog niet uitgekomen en staat gepland voor begin november. Hoewel we nog niet weten hoe het spel zal zijn, kunnen we alvast kennismaken met de muziek van Håkan Glänte, die eerder voor soortgelijke strategische spellen heeft gecomponeerd.
Wat ik zo geweldig vind aan de soundtrack is dat, hoewel er een sterk hoofdthema is dat sommige nummers met elkaar verbindt, de meeste nummers uitstekende op zichzelf staande stukken zijn, uitgevoerd door een orkest en koor, en af en toe met enkele middeleeuwse instrumenten. Veel van de nummers zijn sterk beïnvloed door klassieke componisten, maar verschillende andere nummers hebben ook een modern tintje. Ik heb nog geen gameplay gezien, maar ik weet wel dat spelers tijdens het spelen van deze game getrakteerd zullen worden op fantastische muziek.