Through Composers’ Eyes – 2023-02-05, Amsterdam

Ik hoor al een tijdje verhalen over Het Nederlands Filmorkest. Het is een orkest dat zich voornamelijk richt op filmmuziek, maar ze spelen ook graag andere stukken die makkelijk te ervaren zijn. Jarenlang bestond het orkest voornamelijk uit strijkers met wat aanvullende instrumenten, maar sinds vorig jaar zijn ze eindelijk uitgegroeid tot een volwaardig symfonieorkest. Toen ze hun nieuwste concert Through Composers’ Eyes aankondigden, wist ik dat het tijd was om hun muziek te ervaren. Ze voerden dit concert twee keer uit: de eerste keer was in Pathé Cinema in Ede op de zaterdag en de tweede, gehouden op zondagmiddag, was ook in een Pathé bioscoop, maar dit keer in een van de mooiste locaties in Nederland: het Koninklijk Theater Tuschinski, een eeuwenoud theater dat is omgebouwd tot bioscoop, terwijl het oude interieur grotendeels intact werd gehouden.

Het programma van dit concert was fascinerend. Meestal als ik naar een voorstelling met als thema filmmuziek ga, krijg ik een selectie te horen van het beste wat filmmuziek te bieden heeft van de meest uiteenlopende componisten, maar bij dit concert lag de nadruk op slechts twee van hen: Danny Elfman en Hans Zimmer. In de eerste helft van het concert speelde het orkest prachtige stukken uit het repertoire van Elfman. De meeste van deze stukken kwamen uit de Tim Burton films, met als favoriet de muziek uit Corpse Bride, inclusief het geweldige “The Piano Duet”, briljant uitgevoerd door de pianiste en een van de altviolisten die zich ook achter de piano plaats nam.

In de tweede helft lag de nadruk op de muziek van Hans Zimmer. In plaats van iedere helft van het concert aan een componist te wijden, bracht het orkest vlak voor de pauze een uitstekend muziekstuk ten gehore door Elfman’s Batman Returns en Zimmer’s The Dark Knight Rises tot één werk te combineren.

Na een geweldige eerste helft was het tijd om te genieten van Zimmer’s muziek. Tot mijn geluk concentreerden ze zich meer op zijn orkestrale en melodieuze werk van rond het jaar 2000, waaronder veel van mijn favorieten zoals The Last Samurai en King Arthur. Het orkest bracht samen met een klein koor ook een fraaie versie van The Prince of Egypt ten gehore, een stuk dat ik niet vaak hoor. Daarnaast speelde het orkest op briljante wijze een uitvoering van Inception samen met bas- en elektrische gitaar. Ik heb veel versies van dit stuk gehoord en vaak was er iets mis met de elektrische gitaar en speelde deze niet goed samen met het orkest, maar bij deze uitvoering was dat zeker niet het geval.

Naast een solide optreden en een goed doordacht programma was er nog een ander sterk punt aan deze voorstelling: componist en vriend van de site Matthijs Kieboom verzorgde de presentatie. Zijn kennis van filmmuziek zorgde voor inzichtelijke introducties op de stukken. Als beloning voor zijn inzet speelde het orkest muziek uit zijn film De Piraten van Hiernaast, wat vloeiend overging in Zimmer’s Pirates of the Caribbean met daarbij de aftiteling van het concert op het scherm, waarop alle musici en andere betrokkenen werden genoemd die het concert mogelijk hebben gemaakt.

Dit concert was een perfect voorbeeld van wat kan worden bereikt als je passie voor filmmuziek hebt. De muziekkeuze was zeer weloverwogen. Elfman en Zimmer zijn twee totaal verschillende componisten, maar de selectie van hun werk voor het concert pastte heel goed bij elkaar. Ik vond de locatie ook mooi. Het Theater Tuschinski is een prachtige ruimte, en het geluid klonk erg goed. Ik was wel laat met het kopen van mijn kaartje en moest helemaal boven op het balkon plaatsnemen, omdat alle zitplaatsen met een beter uitzicht uitverkocht waren. Bovenin had ik echter nog steeds goed zicht op het scherm en kon alle fantastische beelden te zien die bij de muziek werden getoond prima zien, maar het was niet mogelijk om het hele orkest van bovenaf te zien. Blijkbaar zijn er toch wat nadelen aan het eindelijk hebben van een volwaardig orkest.

Een ander aspect van het concert waar ik enthousiast over ben, was de diversiteit en kundigheid van de muzikanten. Niet alleen was de uitvoering uitstekend, maar verschillende musici konden ook een ander instrument oppakken als een stuk dat nodig had. De altviolist die achter de piano stapte om te helpen was slechts één voorbeeld. Ik zag een saxofoon bespeeld worden door zowel een fluitist als een hobospeler. Een van de violisten was daarnaast de basgitarist en een contrabasspeler pakte een euphonium – een kleine versie van de tuba – op. Ik heb veel filmmuziekconcerten bijgewoond in Nederland, vaak uitgevoerd door gerenommeerde orkesten, maar Het Nederlands Filmorkest, samen met het kleine koor, bestaande uit een groep toegewijde vrijwilligers, overtrof de meeste van hen. Ik kijk ernaar uit om ze nogmaals in actie te zien.

Concertinformatie

Waar: Koninklijk Theater Tuschinski – Amsterdam
Wanneer: 5 februari 2023
Orkest: Het Nederlands Filmorkest onder leiding van Sander Vredenborg
Koor: Speciaal voor dit concert samengesteld bestaand uit vrijwilligers
Presentatie: Matthijs Kieboom

Programma

  • Danny Elfman
    • Alice in Wonderland
    • Edward Scissorhands
    • Corpse Bride
    • Nightmare Before Christmas
    • Charlie and the Chocolate Factory
    • Spider-Man
  • Danny Elfman en Hans Zimmer
    • Batman Returns & The Dark Knight Rises

Pauze

  • Hans Zimmer
    • King Arthur
    • The Last Samurai
    • The Prince of Egypt
    • Inception
    • Gladiator (samen met Lisa Gerrard)
    • Pearl Harbour
  • Matthijs Kieboom en Hans Zimmer (toegift)
    • De Piraten van Hiernaast & Pirates of the Caribbean

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *