Wolf – Matthijs Kieboom

Ik keek al een tijdje uit naar de Nederlandse film Wolf, aangezien deze veel overeenkomsten vertoont met Wild, een andere Nederlandse film. Niet alleen is het een natuurfilm, met echte dieren als acteurs, maar Matthijs Kieboom was opnieuw verantwoordelijk voor de muziek nadat hij een briljante score voor Wild had geschreven. Zoals ik in elke voorgaande recensies van Kiebooms muziek heb gedaan, moet ik vermelden dat ik de componist persoonlijk ken, dus mijn kijk op zijn muziek kan een ietwat vertekend beeld geven.

Toen ik naar de muziek voor Wolf luisterde, viel me als eerste op dat deze behoorlijk afwijkt van de muziek uit Wild. Wild is een natuurfilm over het leven op de Veluwe, waarin het dagelijks leven van allerlei dieren wordt getoond. Hun verhalen zijn opbeurend en kindvriendelijk, en de muziek weerspiegelt dat met veel verschillende heerlijke melodieën. Wolf daarentegen gaat over de avonturen van de eerste wolf die terugkeert naar Nederland na meer dan honderd jaar zonder wolfwaarnemingen. De muziek voor dit verhaal is daardoor ook anders.

Zoals Kieboom in een van zijn Facebook-posts uiteenzette, is er maar één thema in de film, dat de wolf weergeeft. De eerste hint van deze melodie is te vinden in de introductie van de film wanneer Kiebooms naam op het scherm verschijnt, omgeven door allerlei orkestgeluiden, waaronder verwijzingen naar Peter en de Wolf. De eerste volledige versie van het thema op het album is te horen in “Scout”, waarin de melodie wordt uitgevoerd op afzonderlijke instrumenten in het lage register. De reden voor het gebruik van deze instrumenten wordt vermeld in dezelfde Facebook-post: om de wolf te benadrukken als een dier dat zich dicht over de grond beweegt. De melodie van het thema is beeldschoon en kan lang bijblijven na het beluisteren van de muziek of het zien van de film. Het thema keert terug in de meeste nummers, meesterlijk geïntegreerd in diverse muziek.

Omdat er geen dialoog aan te pas komt, mag de muziek in veel scènes van de film schitteren, wat resulteert in een indrukwekkende soundtrack. “Hunting Wild Boar” begint met snelle percussie en patronen in de lagere strijkers voordat fraaie melodieën het overnemen, waaronder het thema uitgevoerd op een hoorn. In “Scout’s First Winter”, kun je luisteren naar uitstekende melodieën die voornamelijk worden uitgevoerd door de strijkers.

In veel nummers hoor je slechts een aantal instrumenten, maar ook orkestrale stukken zijn op het album te vinden. Een van mijn favoriete orkestrale nummers is “Humanity Pt. II – Highway By Night”, waarin een snelweg met snelle auto’s perfect wordt nagebootst door de muziek. Het laatste nummer dat ik wil uitlichten is “Scout’s Dinner Date”. De muziek is als een heerlijke dans, contrasterend met wat je in de scène ziet; als je je inbeeldt hoe luguber het diner van een wolf kan zijn.

De eerste gedachte die bij me opkwam toen ik naar de muziek van Wolf luisterde, was hoe anders die was dan die van Wild. Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie een beetje teleurgesteld was omdat ik allerlei verschillende en mooie melodieën miste. Gelukkig is mijn mening ondertussen drastisch veranderd. Na meerdere keren beter naar de muziek te hebben geluisterd en de film te hebben gezien, viel alles op zijn plaats. Wolf is een meer volwassen film, wat de muziek perfect weerspiegelt. Het is serieuzer en meer down to earth. Op het eerste gezicht klinkt het gebruik van slechts één hoofdthema simpel, maar dat is hier niet het geval. Er is altijd een kans dat de muziek begint te vervelen door steeds dezelfde melodie te blijven horen. Maar omdat Kieboom het thema in vele variaties in de filmmuziek heeft verwerkt, blijft het een boeiende luisterervaring. Ik volg de muziek van Matthijs Kieboom nu al vele jaren, en ik hoor steeds meer groei in de kwaliteit. De soundtrack voor Wolf is een genoegen. Misschien moet je eerst de film zien om hem beter te begrijpen, zoals ik blijkbaar nodig had, maar dat maakt het zeker geen mindere score; het is tenslotte muziek bedoeld voor een film.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Opening Act I (1:56)
  2. Scout (2:33)
  3. Meet the Pack (2:20)
  4. Hunting Wild Boar (3:00)
  5. Bad Vibrations (2:50)
  6. Drought (1:57)
  7. Scout Discovers the Pond (3:04)
  8. Scout’s First Winter (2:39)
  9. Deer Hunting and the Road to Independence (3:11)
  10. Opening Act II (1:15)
  11. Beavers (1:02)
  12. Crossing the River (2:30)
  13. Humanity Pt. I – Incidental Refuge (1:42)
  14. Humanity Pt. II – Highway by Night (1:34)
  15. Opening Act III (3:06)
  16. Scout’s Dinner Date (1:03)
  17. Badgers and Foxes (2:22)
  18. Super Blood Wolf Moon (1:38)
  19. Birds of Prey (2:42)
  20. Becoming a Father (1:43)
  21. Humanity Pt. III – Construction (2:03)
  22. The Pack on the Move (2:33)
  23. At Night, the Forest Comes Alive (3:39)
  24. The New Queen (0:51)
  25. Finale (2:14)

Duur: 55 minuten
MovieScore Media (2022)

Auteur

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.