Telkens als het Noord-Nederlands Orkest (NNO) een concert met filmmuziek aankondigt, probeer ik het concert in mijn woonplaats Groningen bij te wonen. Toen hun nieuwste filmmuziekprogramma met de titel Muzikale Moviestars in mijn stad werd uitgevoerd, was ik nog aanwezig op het filmmuziekfestival in Krakau, maar gelukkig speelde het orkest hetzelfde programma meerdere malen in verschillende steden en kon ik het in het theater ‘De Lawei’ in Drachten alsnog bijwonen. Ik ben hier vaak geweest: niet om concerten te bezoeken, maar om deel te nemen aan wedstrijden met mijn eigen amateur harmonieorkest. Voor mij was het dan ook een raar gevoel om in het publiek te zitten in plaats van op het podium. Wat ik ook heel interessant vond was dat ik online een kaartje had gekocht, maar dat ik het gebouw zo binnen kon lopen en op mijn stoel kon gaan zitten, zonder dat ik gecontroleerd werd.
Vanaf mijn balkon had ik een goed zicht op het podium en om acht uur begon de muziek, maar die kwam niet van het orkest op het podium: twee trompettisten, twee trombonisten en een drummer kwamen vanuit achterin de zaal binnenlopen en speelden “Funeral Music for Queen Mary” van Henry Purcell, die Wendy Carlos voor A Clockwork Orange heeft bewerkt. Nadat de muzikanten weer op hun plaats in het orkest zaten, ging het programma op vrolijke toon verder met Looney Tunes en Tom en Jerry Blue cat blues.
Tussen sommige stukken door had actrice Anna Drijver een praatje met het publiek over wat er daarna zou worden uitgevoerd en toen ze klaar was met haar eerste praatje liep ze naar een stoel in het midden van het orkest. Een paar percussionisten kwamen van achteren en zaten op de vloer van een verhoogd podium naast haar. Vanaf daar ondersteunden ze het orkest en de speciaal gekomen akoestische gitarist met handgeklap voor de Spaanse klanken van Alberto Iglesias’ Hable con Ella. Na het klassieke stuk “The Sorcerer’s Apprentice”, geschreven door Paul Dukas, kwamen we bij mijn persoonlijke hoogtepunt van de avond: “The Rebellion is Reborn” uit de laatste Star Wars episode The Last Jedi. Een stuk van John Williams goed spelen is niet gemakkelijk en het orkest heeft het dan ook uitstekend gedaan. Ik had dat stuk nog niet eerder op een concert gehoord en ik was blij dat het NNO het in hun programma had opgenomen.
De tweede helft begon prachtig met “Yumeji’s Theme” uit In the Mood for Love, gespeeld door alleen de strijkers met een solo door de concertmeester en werd gevolgd door een paar stukken uit Nina Rota’s The Godfather. Het was grappig om te zien hoe alle vioolspelers hun instrumenten als kleine gitaren vasthielden terwijl ze aan het tokkelen waren. Voor de finale van het concert, met muziek uit Star Wars, werden we getrakteerd op een ander klassiek stuk: uit Tsjaikovski’s Zwanenmeer konden we naar ” No. 1″ en ” No. 6″ luisteren. Deze muziek wordt ook gebruikt in Black Swan, waar componist Clint Mansell de muziek uit het ballet heeft aangepast aan de muziek voor de film. Het was een goede uitvoering, maar om eerlijk te zijn heb ik liever Mansells versie, die ik in 2018 in Praag heb gehoord.
De beste manier om dit concert te omschrijven is dat het een veilige gok was. Een hoge opkomst halen voor een filmmuziekconcert is in Nederland erg moeilijk. Toen bijvoorbeeld het NNO een concert aankondigde met alleen muziek van filmmuziekcomponist Tom Holkenborg, werd het concert dat ik in Leeuwarden wilde bijwonen helaas afgelast omdat er te weinig kaartjes verkocht waren. Dat is helaas hoe filmmuziekconcerten in Nederland er voor staan. De manier waarop het NNO filmmuziekconcerten meestal benadert is dat een groot deel van het programma bestaat uit reguliere klassieke stukken, zoals voor dit concert “The Sorcerer’s Apprentice” en “Swan Lake”. Muziek uit The Godfather en Star Wars wordt beschouwd als ‘goede filmmuziek’, ook al heb je niet veel kennis over muziek voor films. Ik vond de muziek uit The Last Jedi geweldig, want naast een prachtig stuk uit de laatste Star Wars film, is het ook een heel nieuw stuk, dat briljant door het orkest uitgevoerd werd en ik moet vermelden dat het orkest nog steeds wil experimenteren met nieuwe muziek. Na het succes van het gamemuziekconcert in 2017 hebben ze voor mei 2020 een nieuw gamemuziekconcert aangekondigd. Ik kijk naar dat concert uit, want het NNO heeft tijdens dit concert in Drachten laten zien dat het heel goed is in het spelen van muziek buiten het reguliere klassieke repertoire.
Concertinformatie
Waar: De Lawei – Drachten
Wanner: 24 mei 2019
Orkest: Het Noord Nederlands Orkest onder leiding van Damian Iorio
Presentatie: Anna Drijver
Programma
- Henry Purcell – Funeral music for Queen Mary
- Jay Livingston (arr. Bob Zimmerman) – Looney Tunes
- Scott Bradley – Tom and Jerry Blue cat blues
- Alberto Iglesias – Hable con Ella
- Paul Dukas – The Sorcerer’s Apprentice
- John Williams – “The Rebellion Reborn” uit Star Wars: The Last Jedi
Pauze
- Shigeru Umebayashi – “Yumeiji’s theme” uit In the Mood for Love
- Nina Rota – The Godfather Suite
- Sicilian Pastorale
- Apollonia
- The Brothers Mourn
- Love Theme
- Godfather’s Waltz
- Pjotr Tsjajkovski – Zwanenmeer
- No. 1 scene
- No. 6 Scene
- John Williams – “Main Title” uit Star Wars
- John Williams – “Imperial March” uit Star Wars: The Empire Strikes Back (toegift)