Iconische Filmmuziek – 2017-11-09, Groningen

NNO Iconische filmmuziek logoHet is een genot dat het Noord-Nederlands Orkest, een professioneel orkest uit mijn buurt, elk jaar een concert geeft in het teken van de filmmuziek. Dit jaar was het zelfs helemaal geweldig, aangezien het NNO in augustus ook al een openluchtconcert had gegeven. Net als dat concert was Christian Schumann weer de dirigent voor deze avond. Openluchtconcerten zijn geweldig voor mensen die geen kaartje willen kopen, maar wel geïnteresseerd zijn in wat er gespeeld gaat worden. Er is één ding wat altijd lijdt onder een openluchtconcert en dat is de geluidskwaliteit. In tegenstelling tot die situatie was dit concert in een concertzaal en was niet versterkt.

Het programma begon met het beroemde  “Also sprach Zarathustra”. Deze werd echter gespeeld met een kleine aanpassing. Het was niet Schumann die het podium betrad maar Hadewych Minis, de gastvrouw vanavond, met een dirigentstok in haar hand, en daarmee het stuk begon te dirigeren. Toen ze klaar was, vertelde zij aan het publiek welke twee stukken hierna gespeeld zouden worden. Traditioneel begint het orkest op dit jaarlijks terugkerend concert met een paar klassieke werken die in films gebruikt worden. Dit jaar waren dat “Danse Macabre” en “Ouverture La Gazza Ladra” en deze werden gedirigeerd door Schumann, die de rest van de avond het dirigeren voor zijn rekening nam. Eigenlijk kan ik maar een ding vertellen over deze stukken, namelijk dat ze heel goed waren uitgevoerd. Ze waren een plezier om naar te luisteren.

Voor de pauze konden wij luisteren naar de eerste werken die wel gecomponeerd waren voor de film. Dit waren muziek uit Amelie en uit de eerste twee Harry Potter films. Ik heb proberen te achterhalen of ik Amelie ooit live heb horen spelen door een orkest, en ik denk dat ik dat nog nooit heb meegemaakt. Ze speelden drie nummers uit het album: “J’y Suis Jamais Allé”, “La Valse d’Amélie” en “Les Jours Tristes” Ik vind dit geweldige filmmuziek, en het was een voorrecht om deze drie stukken live te mogen horen. Het eerste Harry Potter werk was muziek uit Harry Potter and the Chamber of Secrets, wat ik niet echt kon herkennen alszijnde een nummer van het album. Ik vermoed dat het een suite was met muziek uit de hele film. Het tweede werk was “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone. Beide Harry Potter werken waren naar mijn mening heel goed uitgevoerd door het orkest.

NNO Iconische filmmuziek orkest

Na de pauze konden we luisteren naar The Dark Knight Rises gecomponeerd door Hans Zimmer. Elke keer als ik dit werk op het programma zie staan, moet ik terugdenken aan het Hans Zimmer concert dat ik heb bezocht in Hamburg. Dit stuk was zo luid, dat deze zonder oordoppen erg onaangenaam was om naar te luisteren. Met dit in mijn achterhoofd was ik heel benieuwd naar de uitvoering van deze avond zonder enige versterking. Het resultaat was adembenemend. NNO onder leiding van Schumann, krijgt het voor elkaar om mij aan het huilen te krijgen in het emotionele middendeel. Ook de rest van het werk was behaaglijk om naar te luisteren. Het was een goede aftrap van de tweede helft die volledig in het teken stond van bekende werken in de filmmuziek. We konden luisteren naar “The Flight to Neverland” uit Hook, muziek uit Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl en een medley van James Bond liedjes met ondersteuning van een drummer en een gitarist.

Na een ovatie vanuit het publiek, werden we getrakteerd op twee toegiften. Eén was “Misirlou” uit Pulp Fiction, waar mensen voor het podium, of voor hun eigen stoel, aan het dansen waren. De tweede toegift was The Good, The Bad and the Ugly: een sterke finale van een fantastische avond.

Altijd als ik een NNO concert bijwoon, kom ik tot de conclusie dat het orkest heel goed in staat is om klassieke werken uit te voeren in het eerste helft van hun programma, en dat de filmmuziek altijd wel aangenaam was om naar te luisteren, maar altijd net iets miste: een foutje hier en daar, het tempo niet goed of juist anders gespeeld dan ik gewend was. Gelukkig kan ik nu vertellen dat dit concert perfect was van begin tot het einde. Ik kon geen grote fouten of onbalans in de muziek horen. Misschien kwam het door het leiderschap van filmmuziekveteraan Schumann, of doordat het orkest meer ervaring heeft in filmmuziek. Ik zal daar waarschijnlijk nooit achter komen. Toch is er wel een klein puntje van kritiek. Op het programma stond How to Train Your Dragon: één van mijn favoriete werken in de filmmuziek, die helaas niet gespeeld werd. Ik was hierdoor een beetje teleurgesteld, aangezien dit concert zo lekker liep, hoopte ik op een goede uitvoering van dit stuk. Desalniettemin denk ik dat dit één van NNOs beste uitvoering was van een filmmuziekconcert en ik kijk verwachtingsvol uit naar hun volgende concert.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Groningen – 9 november 2017
Orkest: Noord Nederlands Orkest onder leiding van Christian Schumann
Gastvrouw: Hadewych Minis

Programma

  • Richard Strauss – Also sprach Zarathustra
  • Camille Saint-Saëns – Danse macabre
  • Gioacchino Rossini – La Gazza ladra: Ouverture
  • Yann Tiersen – Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain
    • “J’y Suis Jamais Allé”
    • “La Valse d’Amélie”
    • “Les Jours Tristes”
  • John Williams – Harry Potter and the Chamber of Secrets
  • John Williams –  “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and the Sorcerer’s Stone

Pauze

  • Hans Zimmer – The Dark Knight Rises
  • John Williams – “The Flight to Neverland” uit Hook
  • Klaus Badelt – Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
  • Stanley Black (arrangeur) – James Bond Medley
  • Rick Dale – Misirlou from Pulp Fiction (toegift)
  • Ennio Morricone – The Good, The Bad, and The Ugly (toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *