The Last Duel – Harry Gregson-Williams

Blijkbaar heb ik de nieuwste film van Ridley Scott The Last Duel in de bioscoop gemist, want op het moment dat ik dit schrijf, wordt hij nergens meer in mijn stad vertoond. Wat mijn interesse in deze film wekte is het feit dat Harry Gregson-Williams de opdracht heeft gekregen om de muziek ervoor te schrijven. Scott en Gregson-Williams hebben al aan heel wat films samengewerkt, met als resultaat Gregson-Williams’ briljante muziek voor Kingdom of Heaven en The Martian, waardoor ik best benieuwd was naar hun nieuwste samenwerking.

Ik was nogal verbaasd over de muzikale stijl van deze soundtrack, want de muziek is totaal anders dan ik verwacht had. Omdat het een Gregson-Williams score is voor een historische film door Scott, rekende ik op een epische orkestrale score. Er zijn weliswaar enkele orkestrale elementen en koorpartijen te vinden, maar het grootste deel van de muziek is vrij timide en emotioneel, met een grote nadruk op werken met enkel middeleeuwse instrumenten en gezang.

De film gaat over een conflict tussen twee edelmannen die om de gunsten een dame vechten en Gregson-Williams heeft thema’s ontwikkeld voor deze drie personages. In “Jean de Carrouges” hoor je het thema voor de eerste edelman. Het is een prachtig orkestraal stuk, bijgestaan door een koor, en het schildert Jean als een belangrijk persoon met goede bedoelingen. In “Jacques LeGris” hoor je het tegenovergestelde, met verontrustende klanken, huilgeluiden, veel slagwerk en een onheilspellende melodie op een enkel middeleeuws strijkinstrument.

Het derde thema is voor de jonkvrouw Marguerite de Carrouges en het is het belangrijkste thema, omdat het door de hele soundtrack te horen is. De basis ervan is te horen in het lied “Celui Que Je Désire,” uitgevoerd door Grace Davidson. Ik ben vaak geen fan van liedjes die voor een film geschreven zijn, maar er zijn uitzonderingen en dit is er voor mij duidelijk één van. In het nummer “Marguerite de Carrouges” kun je horen hoe het thema in de film werkt: haar thema komt in het begin naar voren, voordat het overgaat in het thema voor Jean. “The Aftermath” bevat ook een prachtige variatie op de melodie van het lied.

Na het beluisteren van het album heb ik spijt dat ik deze film niet in de bioscoop heb kunnen zien. Als je aan duels en de middeleeuwen denkt, denk je aan strijd, zwaardgevechten en een hoop mannelijke adrenaline, maar de muziek weerspiegelt dat helemaal niet. In plaats daarvan gaat de muziek meer over spanning, emotie en drama. Het nummer “The Duel” is een perfect voorbeeld van wat ik bedoel. Je hoort van alles rondom het duel, behalve het duel zelf en na het beluisteren van de muziek wil ik weten wat er in die specifieke scène gebeurt. Dat is waarom ik filmmuziek zo mooi vind. Meestal wil ik naar een soundtrack luisteren nadat ik de film heb gezien en deze keer is het net andersom. Ik wil de beelden bekijken na het beluisteren van de filmmuziek en dat kan gezien worden als een groot compliment aan Harry Gregson-Williams.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Duel Preparations (3:36)
  2. Leaving For Scotland (2:42)
  3. Marguerite de Carrouges (2:18)
  4. Returning Home (1:14)
  5. Jean de Carrouges (1:18)
  6. Managing The Estate (2:23)
  7. Court of King Charles (0:55)
  8. The Wolves (2:33)
  9. Confrontation (0:37)
  10. Jacques LeGris (1:13)
  11. I’ve Never Seen You Like This (1:12)
  12. Confession (2:16)
  13. I Offer You A Name (3:28)
  14. House Meeting (0:58)
  15. Chapter 3 (1:11)
  16. Left Alone (1:17)
  17. Forgive Me For Intruding (1:27)
  18. Tell No One (2:28)
  19. The Duel (5:12)
  20. The Aftermath (3:08)
  21. Celui que je désire (3:49)

Duur: 45 minuten
Hollywood Records (2021)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *