Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 – 2023-11-18, Rotterdam

Onlangs bevond ik mij weer in De Doelen in Rotterdam om daar de film Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 te zien met muziek uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Als je mijn verslagen hebt gevolgd, is het je misschien opgevallen dat ik al vaak op deze locatie ben geweest en dat was elke keer voor een film met live muziek. De film Crash met de muziek van Howard Shore is de enige op die lijst die geen Harry Potter film is. Ik heb namelijk de meeste Harry Potter films in De Doelen gezien, vanaf de derde tot aan The Deathly Hallows Part 1 dit jaar.

Wat ik zo geweldig vind aan de Harry Potter-films is dat het verhaal zich over vele jaren uitstrekt, waarbij de personages veranderen doordat ze volwassen worden en meer levenservaring opdoen. Hun verhaal wordt ondersteund door muziek die door verschillende componisten is geschreven. Aangezien de derde Harry Potter film de eerste was die ik met een live orkest zag, was mijn eerste Harry Potter live ervaring gericht op de prachtige muziek die door John Williams geschreven is. Voor de daaropvolgende films namen Patrick Doyle en Nicholas Hooper het schrijven van de muziek over en dit jaar kon ik het Rotterdams Philharmonisch Orkest de muziek van Alexandre Desplat horen uitvoeren voor zijn eerste Harry Potter film.

De avond begon met een welkomstwoord van dirigent Justin Freer. Hij vroeg het publiek of alle afdelingen van Hogwarts aanwezig waren in het publiek. Net als in voorgaande jaren had ik veel mensen met verschillende afdelingskleuren in de foyer gezien, maar ik was nogal verbaasd over het aantal mensen dat voor de Slytherin-afdeling juichte. Na deze introductie richtte Freer zich tot het orkest om met dirigeren te beginnen zodra de film op het grote scherm verscheen.

Het verhaal wordt somberder en serieuzer met The Deathly Hallows Part 1 en dat wordt weerspiegeld in de muziek van Desplat. We bevinden ons niet langer in de wondere wereld van onschuldige magie waarvoor Williams de muziek schreef. In plaats daarvan begint de film met het geweldige thema dat Desplat voor deze film heeft bedacht en dat te horen is op het soundtrackalbum in het nummer “Obliviate”, dat je meteen terugbrengt naar deze magische wereld in de donkere tijden.

Zoals wel vaker gebeurt bij films met een live orkest, viel ik in de valkuil dat ik van de film genoot en naar de muziek luisterde, zonder veel aandacht te besteden aan het orkest dat de muziek uitvoerde. Dat moet echter als een compliment worden gezien. Filmmuziek is bedoeld om de film te ondersteunen en als het perfect samengaat met de beelden, vooral als het live wordt uitgevoerd, dan is dat heel goed gedaan. Er was echter één moment waarop ik wel aandacht besteedde aan het orkest, namelijk tijdens het luchtgevecht. Het is onmogelijk om het orkest te negeren terwijl het al die snelle patronen en schitterende melodieën ten gehore moet brengen gedurende die scène.

Desplat heeft  uitstekende filmmuziek voor Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1 geschreven. Het omvat de donkere ondertoon heel goed, maar houdt de muziek toch mooi en niet te pessimistisch. Het werd briljant uitgevoerd door het Rotterdams Philharmonisch, na zoveel jaren ervaring in het verzorgen van Harry Potter concerten. Ik kijk ernaar uit om het orkest dit epische verhaal volgend jaar te zien afsluiten met Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2. Tot in 2024.

Concertinformatie

Waar: De Doelen – Rotterdam
Wanneer: 18 november 2023
Orkest: Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Justin Freer

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *