The Fall Guy – Dominic Lewis

Ik was behoorlijk geïntrigeerd toen ik de trailers voor The Fall Guy in de bioscoop zag. Na onlangs veel films gezien te hebben die allemaal deel uitmaakten van een omvangrijke franchise, keek ik ernaar uit om iets totaal anders te gaan bekijken, waarbij The Fall Guy een combinatie is van over-the-top actiescènes met een komische inslag. Ik weet dat de film gebaseerd is op een televisieserie uit de jaren ’80, maar omdat ik nog nooit iets van die serie heb gezien, was het verhaal van de film nieuw voor mij. Een ander aspect dat me fascineerde is dat een actie-komedie kan resulteren in verfrissende, vernieuwende filmmuziek en ik werd hierin niet teleurgesteld.

De belangrijkste focus in The Fall Guy is om stuntmannen en -vrouwen, die in veel films geweldig werk verrichten als onzichtbare helden, in de schijnwerpers te zetten, verpakt in een liefdesverhaal tussen een stuntman en een filmregisseur. Als je aan stuntmensen denkt, stel je je waarschijnlijk mensen voor die stoer, behendig, snel en extreem dapper te werk gaan. Een muziekgenre dat dit soort mensen zou kunnen vertegenwoordigen is rockmuziek uit de jaren ’70 en ’80, en dat is ruimschoots aanwezig in deze film. Tussen deze nummers door moet er originele muziek worden geschreven en regisseur David Leitch gaf die opdracht aan Dominic Lewis nadat hij met hem had samengewerkt aan de film Bullet Train.

Wat Lewis had kunnen doen, was een traditionele soundtrack schrijven die aansloot bij de stijl van de rocknummers. In zekere zin deed hij dat ook, door orkestrale muziek te schrijven gecombineerd met rockelementen zoals drums, bas- en elektrische gitaren, maar hij tilde in plaats daarvan de muziek naar een hoger niveau door de werelden van rock- en filmmuziek te combineren. De film begint met een van de meest iconische klassieke rocknummers: “I Was Made For Lovin’ You” van KISS. Voor deze film werd ook een uitstekende alternatieve versie geproduceerd, uitgevoerd door Yungblud, die je kunt vinden in het nummer “I Was Made For Lovin’ You (from The Fall Guy) [Orchestral Version]”. Het mooie wat Lewis heeft gedaan voor de muziek voor The Fall Guy is om het DNA van deze song in de hele score te verwerken. Je kunt op veel plekken in de soundtrack een hint van de hoofdmelodie van het nummer of een van de iconische gitaarpartijen terugvinden in de muziek, met “Sexy Bacon” en “Ball Biter” als perfecte voorbeelden. Ik moet ook de knipoog naar het Miami Vice-thema in het nummer “Miami Grilled Cheese” noemen, dat me in de bioscoop hardop liet juichen toen het bijbehorende moment op het scherm plaatsvond – een van de heerlijke dingen die je kunt doen als je de hele bioscoopzaal voor jezelf hebt.

Naast de rockelementen zijn er ook enkele nummers waarin deze elementen naar de achtergrond verdwijnen. Een voorbeeld is “High Noon at the End of the Universe”, waarin je een schitterende versie hoort van het liefdesthema dat Lewis heeft bedacht, uitgevoerd door een orkest. Een ander mooi voorbeeld is het nummer “The Fall Guy”. Het is het laatste nummer van de soundtrack, aangezien de laatste drie songs zijn, en dat nummer is bijna volledig orkestraal, wat laat zien dat de stuntman nu de held van de film is in plaats van de stoere onbezongen held.

Ik vond het geweldig om de film in de bioscoop te zien. Ik werd behoorlijk vermaakt door het maffe verhaal, de ongelooflijke over-the-top actiescènes en stunts en de muziek die Dominic Lewis voor de film schreef, droeg ook zeker bij aan mijn vermaak. Lewis begreep perfect wat de film nodig had en voerde dat briljant uit.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. I Was Made For Lovin’ You (4:21)
  2. Unknown Stuntman (Fall Guy Theme) (2:39)
  3. Thumbs Up (2:15)
  4. Metalstorm (0:37)
  5. Third‐Degree Burn (0:53)
  6. Sexy Bacon (2:29)
  7. Oner Of A Lonely Heart (1:43)
  8. Dead Guy On Ice (1:29)
  9. Fruit Plate (1:00)
  10. Bon Garçon (0:52)
  11. Ball Biter (1:44)
  12. Post‐It Party (1:14)
  13. Ducking Autocorrect (2:12)
  14. Attaque! (2:01)
  15. Miami Grilled Cheese (5:48)
  16. I Was Made For Lovin’ You (from The Fall Guy) [Orchestral Version] (4:47)
  17. Chef’s Kiss (1:13)
  18. High Noon at the End of the Universe (1:54)
  19. Pyro Prep (1:01)
  20. Wire Straits (4:38)
  21. The Fall Guy (5:25)
  22. Waiting For Love (3:45)
  23. Unsung Heroes (2:17)
  24. Ain’t No Galaxy (3:30)

Duur: 59 minuten
Back Lot Music (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *