Spotlights: 2024 Soundtrack Highlights – Deel 3

Ik ben nog steeds zoveel mogelijk soundtracks uit 2024 aan het beluisteren voor de IFMCA Awards. Terwijl ik daarmee bezig ben, neem ik jullie mee door over een aantal van deze scores te schrijven in mijn Spotlight-artikelen. Veel plezier met deze derde editie, met daarin nog meer hoogtepunten die ik in 2024 ben tegengekomen.

Here – Alan Silvestri

Alan Silvestri is nog zo’n componist die geen introductie nodig heeft want zijn oeuvre bestaat uit tal van iconische soundtracks, zoals de muziek voor de Back To The Future films, The Avengers en Forrest Gump. De laatste jaren schrijft hij niet zo veel meer. Nu hij de 70 is gepasseerd, is hem wel wat rust verdiend, maar dit betekent ook dat als hij dan toch voor een nieuwe film schrijft, ik moet nagaan wat hij ervoor heeft geschreven. De laatste filmmuziek van zijn hand was voor de dramafilm Here, een film over verhalen die zich afspelen op een klein stukje land tijdens veel verschillende tijdperken.

Als ik aan Silvestri’s muziek denk, denk ik meestal aan zijn actiefilms, maar zijn muziek voor drama is ook grandioos. Deze scores zijn gevuld met schitterende, emotionele lijnen, en zijn muziek voor Here hoort in die categorie thuis. Als je wilt horen waar ik het over heb, luister dan eerst naar het laatste nummer “End Credits”, maar het zou me niet verbazen als je daarna ook de rest van het album wilt aanhoren.

Label
Sony Classical

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

De Mannenmaker – Jeffrey van Rossum

Ik ben altijd blij om een bekende naam op de filmposter te zien als ik naar de bioscoop ga, zoals bijvoorbeeld voor Jeffrey van Rossum. Het lijkt erop dat zijn carrière door de jaren heen behoorlijk goed gaat, waaronder door zijn muziek voor De Tatta’s franchise. Zijn opvallendste werk uit 2024  was voor de komedie De Mannenmaker, over een vrouw die in staat is om elke man in een knapperd te veranderen voordat ze het daarna met hem uitmaakt.

Zoals bij veel Nederlandse soundtracks wordt de muziek uitgevoerd door slechts een handvol instrumenten, zoals piano, gitaren, drumstel en andere instrumenten, maar wat opvalt in de muziek is het hoofdthema. Het is niet alleen een goed thema, zoals te horen is in “1999 Nummer 1”, maar het verschijnt ook zo vaak mogelijk in allerlei variaties door de filmmuziek heen zonder saai te worden. Dit thema op vele manieren te horen resulteert in een leuke en leerzame luisterervaring en het maakt de muziek tot een samenhangend geheel door de film heen.

Label
Riva Media Records

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

Kensuke’s Kingdom – Stuart Hancock

Een van de juweeltjes die ik in 2024 heb gehoord is Kensuke’s Kingdom. De film is een 2D-animatiefilm over een jongetje dat met zijn familie op een boot een reis rond de wereld maakt, maar met zijn hond op een afgelegen eiland belandt dat bewoond wordt door een mysterieus persoon. Stuart Hancock, een onbekende componist voor mij, schreef de muziek voor deze film, die gebaseerd is op een kinderboek.
Ik beschouw de muziek voor Kensuke’s Kingdom als een juweeltje omdat Hancock een verbluffende orkestrale soundtrack heeft geschreven voor de film. De muziek zit vol geweldige melodieën, die ook uitzonderlijk goed georkestreerd zijn en bevat een aantal uitstekende thematische ideeën. Opmerkelijke voorbeelden zijn “The Peggy Sue”, een uitstekende introductie van wat je muzikaal van de film kunt verwachten, of het fraaie maar ook emotionele “Nagasaki”, een prachtig koorstuk dat ook een prachtige solo door een Japans meisje bevat. De filmmuziek sluit ook briljant af met een solide “End Credits Suite”. In een interview met Cinematic Sound Radio zei Hancock dat hij het gevoel had dat hij een symfonie voor de film kon schrijven en daar ben ik het helemaal mee eens.

Label
MovieScore Media

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Film

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *