
Aangezien ik al heel wat recensies over soundtracks voor superheldenfilms en -tv-series heb geschreven, zal ik mezelf waarschijnlijk herhalen als ik zeg dat superheldenmedia tot uitstekende en boeiende soundtracks kunnen leiden. Hoewel ik in de loop der jaren prachtige superheldenmuziek heb gehoord, ben ik ook teleurgesteld geweest door minder interessante muziek. Gelukkig slagen sommige componisten er altijd in om de juiste klanken en melodieën te vinden die perfect bij de held op het scherm passen. Een van deze componisten is Michael Giacchino, die verbluffende superheldenmuziek heeft geschreven, waaronder muziek voor The Incredibles, Spider-Man, Thor en Batman, die allemaal voortreffelijk zijn, maar tegelijkertijd ook heel divers.
Toen Giacchino als componist werd aangekondigd voor de meest recente Marvel-film The Fantastic Four: First Steps, die volgens de trailers geen standaard Marvel-film zou worden, wist ik dat er een grote kans zou zijn dat er weer een uitstekende soundtrack zou worden toegevoegd aan de lijst met uitstekende superheldensoundtracks van Giacchino. Wat First Steps uniek maakt, is dat het zich afspeelt op een andere versie van de aarde dan de meeste Marvel-films in het Marvel Cinematic Universe. Op deze alternatieve aarde bestaan de meeste iconische Marvel-personages niet. De tijd verloopt daar ook langzamer en de wereld en technologie lijken daarom nog uit de jaren 60 te komen. Dit scenario leek de perfecte gelegenheid voor Giacchino om hiervoor een van zijn opwindende soundtracks te gaan schrijven, als iemand die altijd in staat is om de meest ongebruikelijke verhalen en beelden te vertalen naar unieke filmmuziek.
Een van de dingen die Giacchino altijd met zijn soundtrackalbums doet, naast aan elk nummer een titel met een woordspeling te geven, is het opnemen van suites met de belangrijkste thema’s. De eerste van de twee suites is “The Fantastic Four: First Steps Main Theme Extended Version”, die de vier helden vertegenwoordigt, en de muziek daarin is – pun intended – fantastisch. Giacchino heeft een schitterende orkestrale fanfare geschreven. Vooral de koorpartijen maken dit stuk leuk en speels, maar tegelijkertijd ook heroïsch. De suite is een perfect voorbeeld van wat een koor toe kan voegen aan een orkeststuk. Niet alleen is een koor perfect om over de orkestpartijen heen te zingen en “Fantastic Four” te scanderen, je kunt ze ook gebruiken met korte “oh”’s en “ah”’s als een soort extra instrument binnen het orkest, waardoor het een belangrijk onderdeel is van waarom de muziek zo heerlijk klinkt en zo mooi bij de jaren 60 past.
De tweede suite is bedoeld voor de tegenstanders van de Fantastic Four en je kunt hun thema’s in “The Galactus/Silver Surfer Suite” horen. In deze suite speelt het koor ook een belangrijke rol, maar op een andere manier, met een huiveringwekkend en emotioneel koor aan het begin. Hoewel deze suite zowel de thema’s voor Galactus als Silver Surfer bevat, is het thema van Silver Surfer prominenter aanwezig. Haar thema – ja, Silver Surfer is een vrouw in deze film – is in drie variaties te horen in deze suite: onheilspellend, emotioneel en heroïsch. Het laat perfect zien dat er een persoon schuilgaat achter de boodschapper van de Verslinder van Werelden.
Het creëren van unieke en spannende suites voor films is een van Giacchino’s grootste sterke punten, maar ook het vermogen om die melodieën uit de suites vervolgens te integreren in de soundtrack zelf maakt Giacchino tot een van de beste filmcomponisten in zijn vakgebied. Neem bijvoorbeeld het thema van Fantastic Four. In het begin met “Fantastic Four, First Cue” en aan het einde van de film met “Fantastic Four to Be Reckoned With”, hoor je de heroïsche fanfareversie van het thema. In het midden van de film is het thema echter dramatischer, zoals te horen is aan het einde van “Herald Today, Gone Tomorrow”, of is het emotioneel en intiem zoals in “Starship Birth”. Het principe van vele variaties op een thema kan ook worden toegepast op de Silver Surfer, zoals ik al heb vermeld bij het bespreken van haar suite, met in de soundtrack een onheilspellende versie aan het begin van “Herald Today, Gone Tomorrow” en met een krachtige variatie ervan in nummers zoals “The Light Speed of Your Life” en “The Bridges of Silver Surfer County”. Daarnaast klinkt het thema emotioneel in “A Mole in Your Plan” en is het te horen als een heroïsche climax aan het einde van “The Other Sue Drops”.
De nummers die ik heb genoemd, zijn slechts enkele voorbeelden van Giacchino’s uitstekende composities, aangezien elk nummer namelijk een genot is om naar te luisteren. In de muziek kun je het heldendom, de actiescènes, de wanhoop en af en toe een ontroerend moment opnieuw beleven als je de film al hebt gezien. De muziek voor First Steps is – nogmaals pun intended – fantastisch van begin tot eind. Het is niet alleen weer een voorbeeld van hoe muziek voor superhelden geschreven moet worden, met unieke en boeiende muziek, maar het is ook een van de beste soundtracks die dit jaar is uitgekomen.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack Amazon of Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt
- The Fantastic Four: First Steps Main Theme Extended Version (4:10)
- Pregnancy Testing 1, 2, 3 (1:58)
- Fantastic Four, First Cue (5:33)
- Herald Today, Gone Tomorrow (3:47)
- Out to Launch (6:10)
- A Galactus Case of the Munchies (3:08)
- Bowel Before Me (3:07)
- The Light Speed of Your Life (3:42)
- Nothing Neutron Under the Sun (2:23)
- Starship Birth (5:07)
- Span-tastic Voyage (6:35)
- The Bridges of Silver Surfer County (1:33)
- A Mole in Your Plan (3:08)
- A Walk on the City (6:08)
- The Other Sue Drops (5:33)
- Don’t Sue the Baby! (2:53)
- Without Further Adieu (1:23)
- Carseat Drivers (1:17)
- Fantastic Four to Be Reckoned With (2:28)
- The Galactus/Silver Surfer Suite (7:24)
- Tripping the Lights Fantastic (2:15)
- The Fantastic Four Power Hour (Cartoon Theme) (0:34)
- The Ted Gilbert Show (0:40)
- Let Us Be Devoured (Studio Version) (3:41)
- H.E.R.B.I.E.’s Lullaby (1:18)
Duur: 1 uur en 26 minuten
Hollywood Records (2025)