Avond van de Filmmuziek – 24.01.2017, Amsterdam

Avond van de FilmmuziekRadio en televisie liet niet veel over filmmuziek zien en horen in Nederland. Nog steeds vind ik dat het de wensen overlaat. Maar 4 jaar geleden kwam hier een kleine verandering in. Om filmmuziek meer onder de aandacht te brengen produceerde de Nederlandse media het jaarlijks concert “De Avond van de Filmmuziek” in de mooiste zaal die wij hier in Nederland hebben: “Het Concertgebouw” in Amsterdam. Het orkest van de avond was het Metropole Orkest die al meerdere Grammys in de wacht heeft gesleept. Het idee achter dit concert was om het publiek te vermaken maar ook te informeren over het concept van muziek in films. Deze vierde editie was live te horen op de radio en zal op televisie uitgezonden worden.

De avond opende met één van de beste muziekopeningen in films: “Also Sprach Zarathustra“. Vincent de Kort die de avond dirigeerde was ook jurylid in de dirigentenwedstrijd op televisie genaamd Maestro: een goede reden om “Maestro” door Hans Zimmer uit de film The Holiday te spelen. Na een mooie suite uit de film Elle gecomponeerd door Anne Dudley, die een heftige spoiler op het scherm liet zien, was het tijd voor een eerbetoon aan Toots Thielemans. Helaas is Thielemans namelijk vorig jaar overleden. Er werd een medley gespeeld met stukken uit Midnight Cowboy, Turks Fruit en de televisieserie Baantjer met mooie solo’s van mondharmonicaspeelster Hermine Deurloo. Ze was zo fan van Thielemans dat ze hem cassettebandjes met opnames van haarzelf had gestuurd. Ze kreeg van Thielemans handgeschreven brieven terug. We konden ook genieten van kunstfluiter Geert Chatrou in deze medley. Hij liep lekker relaxed the trap af met zijn hand in de zak terwijl hij het beroemde deuntje uit Turks Fruit  aan het fluiten was.

Het volgende werk werd aangekondigd door basspeler Dominic Seldis die de beroemde 4 noten aan het begin van het Bond-liedje Goldeneye heeft ingespeeld. He vertelde ons over hoe belangrijk muziek in films is en dat John Williams nog steeds met de hand schrijft en met behulp van zijn piano. Seldis voegde zich bij de rest van het orkest om Jaws mee te spelen.

Het volgende nummer waar we van konden genieten was een mooi stuk van James Horner wat ik niet vaak heb gehoord op concerten: “A Kaleidoscope of Mathematics” uit de film A Beautiful Mind met solozang door Noortje Herlaar. Herlaar is bekend voor haar rol in de Nederlands versie van Frozen waar ze Anna speelde. Hierna was het tijd voor iets speciaals: entertainer en pianospeler Mike Boddé speelde muziek uit de film Betty Blue, gecomponeerd door Gabriel Yared. Tijdens het spelen vertelde hij over de scènes die op dat moment getoond werden op het grote scherm. Nadat het publiek klaar met klappen en lachen was het aan het orkest om iets van Yared te spelen. Ze speelden “The Promise” uit de film The Talented Mr. Ripley. Na een blik in mijn programmaboekje was het tijd voor het grootse werk “Gabriel’s Oboe”, maar tot mijn verrassing was het niet de beroemde hobosolo, maar een mooie suite  uit The Mission dat begon met “Ava Maria Guarani” gezongen door het koor, een mooi stuk in het midden door het orkest en het koor zong mee met “On Earth As It Is In Heaven” als afsluiting. Een hoogtepunt van mij van de avond, en aan het applaus te horen was de rest van het publiek er mee eens.

Avond van de filmmuziek foto

Na de pauze werden we getrakteerd op “Victoria Hotel” van de Nederlandse film Nieuw Werken gecomponeerd door Merlijn Snitker. Het is altijd mooi om filmmuziek uit mijn eigen land te horen. Helaas was er een probleem met het nummer erna. De organisatie heeft namelijk de regisseur en de componist omgewisseld. Clint Mansell heeft niet de film Requiem for a Dream geregisseerd en Daren Aronofsky heeft niet de muziek voor die film geschreven. Maar het was mooi om een versie te horen van “Lux Aeterna” door volledig orkest en koor in plaats van een ensemble. Het is voor mij de tweede keer dat ik mensen in mijn buurt vingers in hun oren zie stoppen door het geweldig lawaai wat Mansells muziek kan zijn terwijl ik kippenvel over mijn hele lichaam heb. Toen het nummer klaar was barstte het publiek in applaus uit.

Aangezien er toch een mondharmonicaspeelster aanwezig was, was het logisch om “The Man with the Harmonica” van Ennio Morricone’s Once Upon a Time in the West te spelen. Daarna kwam een werk op het programma die voorhand mijn aandacht al had: “Genesis” uit Brimstone gecomponeerd door Tom Holkenborg. Aangezien ik deze soundtrack gerecenseerd heb vorige maand was ik heel benieuwd hoe deze live zou klinken. Ik was erg blij met hoe het orkest het gespeeld heeft en ik ben blij dat ik dit werk als één van de hoogtepunten heb uitgekozen in mijn recensie. Mike Boddé kwam hierna weer op het podium voor een suite uit Love Actually. Hij sprak er dit keer niet bij maar speelde zijn deel op de piano erg mooi.

Het volgende op het programma was de publiekskeuze top 10 in filmmuziek. Alleen de eerste drie werden op deze avond gespeeld. Op de derde plaats stond het thema uit Schindler’s List, uitgevoerd door het 15-jarige viooltalent Noa Wildschut. Dit was één van de beste versies die ik heb gehoord. Zij maakt echt indruk op het publiek met haar spel. Op de tweede plaats stond het bekendste thema uit de James Bond films dat al gebruikt wordt sinds Dr. No. Het Metropole Orkest is erg ervaren in jazzy muziek, dus het was een mooi ervaring om naar de gitaar te luisteren tijdens dit nummer. En de winnaar was Pirates of the Caribbean wat met groot enthousiasme werd ontvangen uit de zaal. Voor de volledigheid bij deze de thema’s uit de films die ook in de top 10. Ze staan in willekeurige volgorde.

  • Out of Africa
  • E.T.
  • Love theme from the Godfather
  • Star Wars
  • American Beauty
  • Gladiator
  • Jurassic Park

Zoals je kan zie, staat er heel veel John Williams in deze lijst.

Het laatst werk van het officiële programma was “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter. Er werd op een echte celesta gespeeld! Het was magisch: zelfs de kroonluchters in de zaal waren aan het knipperen.

Natuurlijk waren er toegiften om de avond af te sluiten. De eerste toegift was Danny Elfman’s Edward Scissorhands waar we afscheid konden nemen van het koor. Als laatste werk was het erg herkenbare “Raiders March” uit Raiders of the Lost Ark.

Toen ik van dit concert hoorde dacht ik dat het een soort van “best of” concert zou worden: een concert waar we konden genieten van de meeste bekenden werken in de filmmuziek, die iedereen wel een keer gehoord heeft. Gelukkig was dat niet het geval. Wat ik erg leuk vond van dit concert was dat het een hele goede mix had van muziek van zowel populaire als minder bekende films. Ook tussen recente en wat oudere films was er een mooie combinatie. Wat ook voor een mooie avond zorgde was de kwaliteit van het orkest. Ik heb nu zelf meegemaakt hoe goed het Metropole Orkest eigenlijk wel niet is. Dat ik ook nog eens in de mooiste concertzaal van mijn luistercarrière ben geweest is een mooie bonus. Natuurlijk waren er dit concert ook minder goede dingen. Het scherm die de scènes toonde, haperde regelmatig wat best irritant was.  Ook het tonen wie de slechterik was in Elle op het scherm was geen goede zet. Zeker niet sinds de film nog maar een jaar uit is. En tot slot de verwisseling van componist en regisseur van Requiem for a Dream was een stomme fout dat niet had mogen gebeuren. Maar alles bij elkaar opgeteld was het een fantastisch concert en ik kijk nu al uit naar volgend jaar. Misschien moet ik dan iets eerder kaarten kopen, dan kunnen mijn kameraad en ik naast elkaar zitten.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Amsterdam op 24 februari 2017
Orkest: Metropole Orkest gedirigeerd door Vincent de Kort.
Gasten: Mike Boddé (piano), Noortje Herlaar (sopraan), Noa Wildschut (viool), Hermine Deurloo (mondharmonica) and Geert Chatrou (kunstfluiter)

Programma

  • “Also Sprach Zarathustra” – Richard Strauss
  • “Maestro” uit The Holiday – Hans Zimmer
  • Suite uit Elle – Anne Dudley
  • Toots Thielemans Medley (Midnight Cowboy, Turks Fruit, and Baantjer)
  • “Shark theme” uit Jaws – John Williams
  • “A Kaleidoscope of Mathematics” uit A Beautiful Mind – James Horner
  • Music uit Betty Blue – Gabriel Yared
  • “Promise” uit The Talented Mr. Ripley – Gabriel Yared
  • Suite uit The Mission – Ennio Morricone

Pauze

  • “Victoria Hotel” uit Publieke Werken – Merlijn Snitker
  • “Lux Aeterna” uit Requiem for a Dream – Clint Mansell
  • “The Man with the Harmonica” uit Once upon a time in the West – Ennio Morricone
  • “Genesis” uit Brimstone – Tom Holkenborg
  • Suite uit Love Actually – Craig Armstrong
  • Top 3:
    • Schindler’s List
    • James Bond
    • Pirates of the Caribbean
  • “Hedwig’s Theme” uit Harry Potter and The Sorcerer’s Stone
  • Encore
    • Edward Scissorhands
    • Raiders March

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

3 reacties

  1. Een mooi verslag van een filmmuziek liefhebber. Ik vind het wel jammer dat de taalfouten er niet uitgehaald zijn door een redacteur!
    Het stoort mij enorm bij het lezen van dit artikel.

    1. Dag ajcm,

      Jammer dat je er zo over denkt. We hebben hier nu werk van gemaakt. Elke verslag wordt vanaf nu door een aantal mensen gecontroleerd. In het Engels gebeurde dat al, maar voor het Nederlands was dat nog niet het geval.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *