The Dragon Prince: Season 3 – Frederik Wiedmann

Iets wat veel mensen niet weten over mij is dat ik van tekenfilms hou. In mijn dagelijks leven hoor ik heel wat verhalen over televisieseries die je bijna verplicht moet kijken, maar om eerlijk te zijn, geniet ik meer van deze tekenfilms, met hun minder complexe en luchtiger verhalen. Toen ik ongeveer een jaar geleden op Netflix aan het rondkijken was, was een van de suggesties de tekenfilm The Dragon Prince en na een aflevering was ik verkocht en wilde ik meer afleveringen zien. Niet alleen vond ik de show leuk, ik genoot ook van de door Frederik Wiedmann geschreven muziek. Na twee succesvolle seizoenen kwam er een derde seizoen op Netflix uit, inclusief de soundtrack The Dragon Prince: Season 3, wederom gecomponeerd door Wiedmann. 

Het muzikale hoogtepunt na drie seizoenen is nog steeds het hoofdthema, dat aan het begin van het album in “Ultimatum” te horen is. Het is een zeer kort thema, met een prachtige melodie die voornamelijk op een dwarsfluit wordt gespeeld. Het thema komt met enige regelmaat op het album voor. De melodie is geweldig en wordt meestal gespeeld door een solo-instrument, zoals de fluit of de cello. Een versie van het thema is, na wat gevechtsmuziek, te horen in “The Fall of Sol Regem”,. Een opbeurende versie van het thema is halverwege te vinden in “Katolis Sunrise / Everywhere You Look”. Er is ook een prachtige versie te vinden in “The Leap”, die groots begint met de koperblazers en overgaat in een meer emotionele versie. In de finale van het seizoen, “My Hope, My Love”, wordt de melodie door de piano gespeeld en eindigt het nummer op het hoogtepunt van het thema waarmee het publiek geïnformeerd wordt dat dit deel van de saga voorbij is.

Het album voor dit seizoen is een uur en veertig minuten lang en samen met de twee albums van voorgaande seizoenen is het voor mij een bijna onmogelijke opgave om alle mooie thema’s te ontdekken die Wiedmann voor elk personage heeft bedacht. Ik heb er twee weten te vinden. De eerste is de prachtige melodie die Wiedmann heeft geschreven voor de Moonshadow elf Rayla, die op twee zeer prominente plaatsen te horen is. Een daarvan is in “Because She’s Rayla” met een verbazingwekkend emotionele versie van de melodie op altviool (of viool) en piano. In de tweede versie is het thema meer de basis van een zeer melodisch en mooi stuk, zoals te horen is in “Silvergrove”. Het tweede thema dat ik herkende uit de vorige seizoenen is voor de slechterik Aaravos met een verontrustend pianopatroon met een cello-melodie overheen gelegd. Deze terug te horen in “Noble Aims”.

Naast het hergebruiken van oude thema’s, introduceerde het derde seizoen ook nieuwe personages, wat een goede gelegenheid is om nieuwe muziek te schrijven. Er is minstens één nieuw thema geïntroduceerd en het is gemaakt voor het land Neolandia en zijn prins, met een cellosolo, die je kunt vinden in “The Prince of Neolandia”.

Het meest fantastische deel van het seizoen is de finale. Niet alleen vind je aan het einde de meest emotionele muziekstukken, zoals ik al zei met “The Leap” en “My Love, My Hope, My Hope”, maar het bevat ook de muziek van een epische veldslag, die je kunt horen in drie stukken van “Battle of the Storm Spire”, waarin je de veldslag perfect via de muziek kunt volgen. In “Hold the Line” begint de strijd met zeer snelle noten en patronen, gedaan samen met percussie. In “Fading Hope” hoor je veel emotionele wanhoop, met het hoofdthema in het midden door een duduk en een fluit. Tot slot hoor je de overwinning in de muziek van “The Tide Turns”, met verbazingwekkende grote orkestrale klanken.

In het algemeen wordt de muziek gewoonweg prachtig ingezet om de beelden van een verbazingwekkende fantasiewereld te ondersteunen. Wiedmann heeft een indrukwekkende collectie van muziekstukken voor de show gecreëerd en met de muziek van de eerste twee seizoenen heeft hij een stevige basis om met te werken. Er gebeurt zoveel in de serie. Er zijn momenten van strijd, wanhoop, liefde, haat, verraad, dood en hoop en alles wordt schitterend ondersteund met prachtige melodieën. De meest emotionele momenten in de muziek worden gedaan door één enkel instrument zoals de duduk, cello, viool, piano of dwarsfluit. Wat ik leuk vind aan deze solo’s is dat je niet alleen de emotie van de melodie hoort, maar ook de vaardigheid van de muzikant om de muziek naar een nog hoger niveau te tillen. Dit is behoorlijk in contrast met wat ik hoorde toen ik de eerste keer naar het album luisterde. Het viel mij gelijk op dat veel klanken van te voren opgenomen computersamples zijn en niet van echte muzikanten. Afgezien van alle solo’s en enkele van de zeer emotionele stukken, die wel door muzikanten zijn gedaan, is de kwaliteit van deze klanken te systematisch en te vlak, in het bijzonder de muziek van de koperblazers. Er kunnen vele redenen voor deze beslissing zijn, waarvan ik geen weet heb, en als je naar de show kijkt, zou je het waarschijnlijk niet eens merken. Maar als ik eerlijk ben, heeft deze prachtige melodische muziek, met haar thema’s, echte muzikanten en een koor nodig om tot zijn recht te komen. Het ziet ernaar uit dat de show in ieder geval een vierde seizoen gaat krijgen, wat meer verhalen in deze verbazingwekkende fantasiewereld betekent, met meer muziek van Wiedmann, en ik kijk er enorm naar uit om meer te zien en te horen van deze geweldige show.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Ultimatum (2:34)
  2. The Fall of Sol Regem (2:15)
  3. A Lesson in Stealth (2:50)
  4. Hand in Hand (2:20)
  5. A Stupid Idea (2:14)
  6. The Breach / The Scarf Trick (2:39)
  7. All Hail King Ezran (0:59)
  8. Katolis Sunrise / Everywhere You Look (2:43)
  9. The Prince of Neolandia (0:40)
  10.  Hold On Tight (1:20)
  11. The Weight of the Crown (1:17)
  12. Adoraburrs (1:28)
  13. The King’s Verdict (3:25)
  14. Silvergrove (1:53)
  15. Heartbloom (1:17)
  16. A Human With a Pure Heart (1:41)
  17. There You Are (2:42)
  18. Trustworthy Allies (3:55)
  19. Understanding, Love, And Jelly Tarts (1:29)
  20. One Feeling Too Far (1:41)
  21. Bringer of Tarts / Beneath the Sands (3:14)
  22. Shadow of the Ambler (1:31)
  23. Broken Links (2:59)
  24. Because She’s Rayla (1:05)
  25. A Single Drop of Blood (2:14)
  26. Weary Wings (1:28)
  27. Thunderfall (1:33)
  28. His Name Will Be Vengeance (1:16)
  29. Ghost Feather (2:25)
  30. A Way Forward (2:55)
  31. Noble Aims (1:20)
  32. The Eclipse of Lux Aurea (3:30)
  33. Midnight Sun / Draw Your Last Breath (2:34)
  34. Don’t Make Me Choose / Hearts of Cinder (2:21)
  35. The Queen’s Slumber (3:24)
  36. Manus Pluma Volantis (1:58)
  37. Prelude to War (2:04)
  38. Battle of the Storm Spire: Hold the Line (2:54)
  39. Battle of the Storm Spire: Fading Hope (3:33)
  40. Battle of the Storm Spire: The Tide Turns (2:45)
  41. Aftermath (1:04)
  42. How Could You? (3:34)
  43. Nowhere to Run (1:49)
  44. The Leap (3:03)
  45. My Love, My Hope (2:24)

Duur: 1 uur and 40 minuten
Lakeshore Records (2019)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *