Keizersvrouwen – Hannes de Maeyer en Eloi Ragot

Wat ik zo leuk vind aan filmmuziek en muziek voor andere media, is de diversiteit ervan. Er is zoveel muziek te ontdekken. Terwijl de focus voor populaire filmmuziek vooral op Hollywood blockbusters ligt, heeft elk land zijn eigen mediaproducties met originele muziek, dus ook Nederland. Toen ik op zoek was naar een nieuwe soundtrack om te recenseren, kwam ik de muziek uit de televisieserie Keizersvrouwen tegen, die op dit moment op NPO 3 (en NPO Start) te zien is. De serie gaat over een getrouwde vrouw met een duister verleden, die gevraagd wordt een escortdienst te gaan leiden en daarbij verwikkeld raakt in de criminaliteit die daarbij hoort, terwijl haar man een belangrijke baan heeft bij de Amsterdamse gemeente. Keizersvrouwen is een Nederlandse productie, maar de muziek is gecomponeerd door Hannes de Maeyer uit België, met hulp van de Fransman Eloi Ragot

Zoals bij elke televisieserie is er pakkende titelmuziek nodig voor de opening van elke aflevering. In “Main Titles” hoor je een vrouw met een zwoele stem over een laag elektronische muziekheen zingen. Terwijl het nummer vordert, wordt de muziek steviger qua geluid en begint deze naar een climax toe te werken. De stijl van de muziek tijdens de opening geeft een goed idee van wat je kunt verwachten van de muziek in de rest van de serie. Het grootste deel van de muziek geeft een achtergrondtextuur met voornamelijk elektronische klanken, samen met wat piano- en gitaarelementen. 

Ik heb twee afleveringen van de serie bekeken om een idee te krijgen van het gebruik van de muziek en dat is duidelijk niet een van de prioriteiten. Er is veel dialoog zonder muziek op de achtergrond, maar soms hoor je in de verte wat elektronische klanken. Voorbeelden hiervan zijn te horen in “For Old Time’s Sake” en “Night Swim”. In “The Whole Truth” hoor je naast de elektronische klanken ook een hint van de openingsmelodie. 

Gelukkig zijn er ook enkele momenten in Keizersvrouwen waar de muziek mag schitteren. Er staan een aantal nummers op het album waarin een paar gitaren samen spelen om een prachtig stuk te creëren. “Partner” is het beste voorbeeld, maar er zijn meer van dat soort nummers, zoals “I’m in Packaging”, waarin de gitaren over een basis van elektronische drone klanken heen spelen. Dit concept van een drone is vaker op dit album te horen in de muziek. Een goed voorbeeld hiervan is “Set-Up”, waarin de elektronisch drone doorgaat, terwijl steeds extra lagen worden toegevoegd en verwijderd, zodat het nummer nooit saai wordt. Een van deze lagen is een zenuwslopend geluid, gemaakt door een strijkstok op een instrument of apparaat met een snaar, dat een paar keer op het album te horen is. 

Er zijn nog twee nummers die ik graag apart wil noemen, die allebei heel verschillend zijn. Het eerste is “Family”, dat echt opvalt. Tussen alle elektronische muziek en elektrische gitaren in, is dit pianowerk delicaat en emotioneel. Het andere nummer is “Recap” waarin je elektronica en elektrische gitaren hoort, samen met slagwerk en een ander zenuwslopend geluid op dat specifieke snaarinstrument. Hoewel deze nummers zeer verschillend van elkaar zijn, zijn ze naast het openingswerk het meest melodieus.

Voor het beoordelen van soundtracks kijk ik voornamelijk naar orkestrale soundtracks en eerlijk gezegd is elektronische filmmuziek niet echt mijn ding.  Dat maakt het voor mij erg moeilijk om te bepalen of dit een goede soundtrack is of niet, vooral omdat er ook nog eens sterke focus ligt op het creëren van een muzikale sfeer tijdens de scènes. In de afleveringen die ik heb gezien werkt de muziek erg goed en, hoewel de muziek voornamelijk de sfeer aangeeft, hebben De Maeyer en Ragot ervoor gezorgd dat de muziek geen moment saai werd. Een van de dingen die me echt is bijgebleven was het zenuwslopende snaargeluid. Ik vond het een goede toevoeging voor extra spanning. De hoogtepunten voor mij zijn echter de meer melodieuze stukken, maar dat is waarschijnlijk gewoon mijn persoonlijke voorkeur. Deze soundtrack was een prachtige gelegenheid om buiten mijn comfortzone te treden en andere muziek te beluisteren, maar ook om meer soundtracks uit de Nederlandse media te verkennen. Als je meer van sfeerklanken en elektronische soundtracks houdt, moet je deze soundtrack minstens een keer beluisteren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Keizersvrouwen Main Titles (1:09)
  2. For Old Time’s Sake (1:50)
  3. Boxing Backroom (2:45)
  4. Partner (2:02)
  5. The Whole Truth (1:31)
  6. Set-Up (5:45)
  7. Women of the Night (1:58)
  8. I’m in Packaging (4:21)
  9. Night Swim (2:11)
  10. Rushing to the Airport (1:13)
  11. I Don’t Work for You (8:08)
  12. I’ll Get You Out of Here (2:45)
  13. Sylvia’s Guys (2:12)
  14. Family (1:23)
  15. Exquisite Intermezzo (3:04)
  16. You Here (1:40)
  17. Michiel Is Cornered (1:49)
  18. Recap (1:58)

Duur: 47 minuten
Pennies from Heaven d.b.a. Rinkel Music / Riva Media Records (2019)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *