Beverly Hills Cop: Axel F – Lorne Balfe

Een veel voorkomende trend bij spraakmakende films is dat ze teruggrijpen op nostalgie, waarbij acteurs hun rollen tientallen jaren later nog eens vervullen, met Matrix 4, de nieuwste Star Wars-trilogie en Top Gun: Maverick als de meest prominente voorbeelden. De nieuwste film die deze trend volgt is de Netflix-film Beverly Hills Cop: Axel F, met Eddie Murphy die terugkeert als de Detroit-agent Axel Foley. Axel F is de vierde film in de franchise na Beverly Hills Cop I tot en met III.

Toen ik in de jaren ’80 opgroeide, luisterde ik naar veel synthesizermuziek. Ik had geen idee dat de meeste van mijn favoriete nummers geschreven waren voor films en televisie, zoals de muziek uit Miami Vice, Top Gun, Merry Christmas Mister Lawrence, Blade Runner en natuurlijk het nummer “Axel F” uit Beverly Hills Cop, gecomponeerd door Harold Faltermeyer. Het beluisteren van al deze geweldige nummers plantte het zaadje voor mijn interesse in filmmuziek vele jaren later.

Faltermeyer schreef niet alleen het “Axel F” thema, maar was ook verantwoordelijk voor de originele soundtrack voor de eerste twee films. Nile Rodgers, een onbekende componist voor mij, schreef de muziek voor het derde deel. Helaas kon ik de originele filmmuziek niet vinden op de bekende streaming platforms, dus ik kon de muziek niet grondig analyseren, maar nadat ik deze drie films opnieuw had gezien, was de focus op het “Axel F” thema niet te missen, en de rest van de muziek was meer op de achtergrond om het thema te laten schitteren.

Het gebruik van het iconische nummer “Axel F‘’ als ondertitel voor de vierde Beverly Hills Cop-film is nogal een gewaagde zet, want het betekent dat Lorne Balfe, die verantwoordelijk was voor de muziek voor deze film, het iconische thema wel moest gebruiken en dat deed hij in overvloed. In “Beverly Hills Cop: Axel F – Curnow Harding Remix” hoor je Balfe’s versie van het iconische thema en wat ik er zo mooi aan vind is de balans tussen de geluiden uit de jaren ’80 en hedendaagse filmmuziek. Deze nieuwe versie is een perfect voorbeeld van wat je kunt verwachten van de rest van de score: Het gebruik van de Faltermeyer-klanken, de oude analoge synthesizers en door hedendaagse muziek subtiel met het orkest daar mee te vermengen. Het “Axel F‘’-thema keert op verschillende plaatsen in de score terug als Axel Foley zijn oude streken probeert uit te halen, zoals te horen is in “Junior Bollinger”, “Bribe Chalino” en “Team Talk”, maar de meest boeiende versie van het thema is te vinden in “90210”. Het merendeel van de soundtrack is sterk gericht op synthetische geluiden, met af en toe een saxofoonsolo van Tim Capello om de sfeer van de jaren ’80 weer op te roepen. In dit laatste nummer ging Balfe echter helemaal los met synthesizers, een volledig orkest en koor.

Zoals de hoes van het album aangeeft, zijn er meerdere thema’s van Faltermeyer gebruikt. Aangezien ik geen toegang had tot de originele filmmuziek, zonder de eerste twee films steeds opnieuw te moeten bekijken, is het niet eenvoudig om te analyseren welke melodie nieuw is en welke voor de originele films is geschreven. Van wat ik van het internet heb begrepen, is het nummer “Axel’s Return” nieuw en een van de hoogtepunten van het album, met zijn snelle ritme op de synths, dat een solide basis vormt voor het orkest en het koor, maar ook goed werkt voor de opwindende solo’s uitgevoerd door elektrische gitaar en saxofoon.

Het bekijken van alle vier de films, na de originelen vele tientallen jaren niet te hebben gezien, was een hele ervaring. Vooral de eerste twee hebben die jaren 80-vibe met de over-the-top actie- en schietscènes, waarin de slechteriken nog slechter mikken dan de Stormtroopers uit Star Wars, en de muziek van Faltermeyer was perfect voor die tijd. Tegenwoordig zouden die films niet meer werken en Beverly Hills Cop: Axel F heeft zich goed weten aan te passen door een knipoog te geven richting het verleden, maar te erkennen dat dingen nu anders zijn. Balfe deed hetzelfde voor de muziek. Hij benadrukte het verleden perfect door de thema’s en soundscapes van Faltermeyer te gebruiken, maar hij mengde ze briljant met zijn eigen hedendaagse stijl.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. Beverly Hills Cop: Axel F – Curnow Harding Remix (2:55)
  2. Snowplough Chase (2:11)
  3. Junior Bollinger (1:31)
  4. Meet Jane (2:12)
  5. Trackers (4:01)
  6. Wilshire Boulevard (3:01)
  7. Bribe Chalino (2:40)
  8. Axel’s Return (4:10)
  9. Rooftop Escape (3:54)
  10. Bad Helicopter (3:42)
  11. Rescue Rosewood (2:10)
  12. Mansion Shootout (4:08)
  13. Team Talk (3:25)
  14. 90210 (1:16)

Duur: 41 minuten
Netflix Music (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *