Indiana Jones and the Great Circle – Gordy Haab

In oktober 2023 had ik het voorrecht om Stephen Barton en Gordy Haab te mogen interviewen. Tijdens de afronding van het interview bespraken we Haabs toekomstige project en Barton was nogal verbaasd dat het nog niet was aangekondigd. Toen hij dat meldde, was mijn eerste gedachte gelijk dat Haab de muziek zou gaan schrijven voor de Indiana Jones-game die nog moest verschijnen. Als er één componist is die een soundtrack kan schrijven in de stijl van John Williams zonder John Williams te zijn, dan is het Haab wel, aangezien hij meer traditionele Star Wars-muziek heeft geschreven voor veel Star Wars-games dan Williams ooit heeft gedaan. Toen in december 2024 het spel Indiana Jones and the Great Circle uitkwam, met muziek geschreven door Gordy Haab, kon ik eindelijk horen wat Haab heeft geschreven voor een andere franchise die bekendstaat om de iconische muziek van Williams. Ik weet dat zijn carrière 20 jaar geleden begon met het schrijven van muziek voor een Indiana Jones-game, maar ik heb geen tijd en gelegenheid gevonden om hiernaar te luisteren.

Haab kreeg de kans om zijn eigen thema’s voor het spel te ontwikkelen. Er zijn twee prominente thema’s, één voor het Great Circle-concept en één voor verslaggeefster Gina. Ze zijn te vinden in de eerste twee nummers, “The Great Circle” en “Gina’s Theme”, die beide schitterende creaties zijn. Haab hoefde geen thema voor Indy te creëren, want die bestaat al tientallen jaren. Je hoort het iconische thema van John Williams niet zo vaak, maar het verschijnt van tijd tot tijd als een hint, waaronder in het nummer “A New Adventure Awaits,” dat ook een slimme en subtiele hint bevat naar het thema voor Marion.

Indiana Jones and the Great Circle is een spel dat zo trouw mogelijk aan het Indiana Jones personage probeert te blijven. Dat betekent veel verkennen, sluipen, puzzels oplossen, magische wonderen en omgevingen, enkele schermutselingen en zweepslagen, maar niet veel schietpartijen, en de muziek weerspiegelt dit alles. De muziek die Haab voor de game heeft geschreven is meestal subtiel op de achtergrond aanwezig tijdens de gameplay, maar de orkestrale muziek begint te schitteren tijdens de magische, vrolijke en dwaze momenten of tijdens de meer actiegerichte scènes. Tijdens die momenten hoor je de bekende muzikale trucjes in de stijl die John Williams zou hebben gebruikt, maar met Haabs eigen flair erin verwerkt. Ik associeer een koor niet met muziek die bij de Indiana Jones-franchise hoort, wat Haab wel heeft gedaan in “The Flood” als geweldig voorbeeld.

Hoewel de meeste muziek heerlijk orkestraal is, met veel knipogen naar hoe het zou moeten klinken voor een Indiana Jones-film, moet ik ook de bonustracks noemen, die heel anders zijn. De laatste vier nummers op de soundtrackalbum zijn een paar uitstekende jazznummers, die gedempt op de achtergrond te horen zijn tijdens een droomsessie die Indy in het spel meemaakt. Ik vind het een mooi idee dat Haab deze ook mocht schrijven in plaats van dat er bestaande stukken werden gebruikt. Het laat mooi zien dat Haab heel goed in staat is om geweldige muziek te schrijven in een heel ander genre dan zijn gebruikelijke orkestrale werk.

De game Indiana Jones and the Great Circle is zeer goed ontvangen door zowel critici als gamers, en wat ik leuk vond aan het lezen van sommige recensies is dat ze vermelden hoe geweldig de muziek is en hoe goed het in de game werkt. Ik ben het helemaal eens met die evaluatie; Haab heeft meer gedaan dan nodig was en een fantastische score neergezet die de franchise waardig is. Zeer succesvolle games krijgen vrijwel zeker een vervolg, en dat maakt me enthousiast omdat Haab heeft laten zien dat hij naast zijn Star Wars-muziek ook perfect in staat is om een uitstekende soundtrack voor Indiana Jones te componeren.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt 

  1. The Great Circle (5:07)
  2. Gina’s Theme (1:14)
  3. One Stormy Night (2:25)
  4. The Intruder (1:52)
  5. Story Time (2:30)
  6. A New Adventure Awaits (1:53)
  7. Birdwatching (4:40)
  8. Follow That Nun (1:56)
  9. The Parchment (1:56)
  10. The Catacomb (5:14)
  11. Secret Stones (6:01)
  12. Find That Cat (2:40)
  13. Where Are We (1:43)
  14. Signs of the Stones (2:16)
  15. The Dig Site (2:45)
  16. A Short Exit (2:39)
  17. Gizeh (3:14)
  18. Why Did It Have to Be Snakes (1:27)
  19. Being Buried (2:42)
  20. The Unbodied (1:43)
  21. Nepal Air (2:40)
  22. An Unexpected Reunion (2:13)
  23. The Battleship (4:03)
  24. The Stone Activates (2:02)
  25. To Sukhothai (2:22)
  26. The Archive (1:47)
  27. The Path Is Revealed (6:25)
  28. Ziggurat (4:07)
  29. The Flood (1:18)
  30. Voss’ Plans (4:28)
  31. It’s a Circle (2:44)
  32. The Heavens Open Up (7:08)
  33. Until the Next Adventure (3:15)
  34. Count G (3:02)
  35. Mark the Strong (4:11)
  36. Smitten (2:48)
  37. Etcetera Etcetera (6:19)

Duur: 1 uur en 57 minuten

Walt Disney Records (2024)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *