Spotlights: 2024 Soundtrack Highlights – Deel 1

2024 ligt achter ons, dus moet ik mij voorbereiden op de IFMCA Awards. Als lid van deze filmmuziekrecensenten-organisatie moet ik naar zoveel mogelijk soundtracks van over de hele wereld en uit alle soorten media beluisteren. Ik heb mijn gedachten over meer dan 150 soundtracks al op een rijtje gezet, maar ik heb nog veel op de stapel liggen die ik nog wil onderzoeken voordat ik mijn beslissingen voor de awards maak. Om mezelf deze extra tijd te gunnen en toch in staat te zijn om jullie te informeren over interessante muziek die ik dit jaar op mijn zoektocht heb gevonden, zal ik een paar Spotlight artikelen samenstellen, zoals ik ook in voorgaande jaren heb gedaan.

Metro Awakening – Anne-Kathrin Dern

Zoals ik al in mijn Games in Concert: The Score verslag zei, maakte ik tijdens dat concert kennis met de muziek van Anne-Kathrin Dern voor de game Metro Awakening. De Metro-franchise is behoorlijk populair, maar ik heb deze game gemist omdat het een virtual reality game is, en helaas zijn dat soort games behoorlijk niche.

Een van de hoogtepunten van de muziek is het hoofdthema, waarvan er meerdere versies van op het album terug te vinden zijn. De beste versie is “My Beloved Land”, een lied gebaseerd op de melodie van het thema. De andere twee versies zijn ook erg interessant omdat ze worden uitgevoerd op zogenaamde harpgitaren, een elektrische en een akoestische variant. Twee andere hoogtepunten zijn de thema’s voor Yana en Kahn. Het is wel jammer dat het spel alleen voor VR is gemaakt. Waarschijnlijk hadden meer mensen deze fantastische score gehoord als het een reguliere game in de Metro-franchise was geweest.

Label
Vertigo Games

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Spel

Elliot Goldenthal – Music For Film

Elliot Goldenthal is een componist die geen introductie behoeft want hij schrijft al tientallen jaren fantastische en boeiende filmmuziek. Hij heeft een unieke stijl die aan de ene kant extreem brutaal of erg chaotisch kan zijn en aan de andere kant beeldschoon en emotioneel. Ik heb door de jaren heen van veel van zijn muziek genoten, waaronder een aantal concerten op verschillende filmmuziekfestivals. Tijdens deze festivals, waar Goldenthal als gast aanwezig was, hoorde ik schitterende suites voor Alien 3 en Final Fantasy, evenals de “Grand Gothic Suite” met muziek uit Batman Forever en Batman & Robin. Helaas konden alleen mensen in het publiek deze grandioze stukken meemaken, maar daar is nu verandering in gekomen met de uitgave van Music for Film door Film Fest Gent en zijn directeur Dirk Brossé.

Elliot Goldenthal: Music for Film is de laatste aanwinst van de albums die het Brussels Philharmonic jaarlijks opneemt met Brossé aan het roer voor het filmmuziekfestival en het bevat de drie geweldige suites die ik live heb gehoord, maar ook muziek uit andere films, waaronder Titus, Heat, Frida en Interview with the Vampire. Het album is een briljant eerbetoon aan Goldenthal’s muziek en een genot om naar te luisteren. Ik heb een fysiek exemplaar, gesigneerd door de componist tijdens de laatste editie van de World Soundtrack Awards, zodat ik deze fantastische live-momenten thuis opnieuw kan beleven.

Label
Silva Screen Records

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Compilatiealbum

De Toeslagenaffaire – Merlijn Snitker

Hoewel er wereldwijd veel uitstekende scores worden gemaakt, houd ik mijn ogen altijd open voor Nederlandse scores omdat ik daar nu eenmaal woon. Een van de hoogtepunten waar ik de afgelopen maanden naar heb geluisterd is de muziek die Merlijn Snitker schreef voor De Toeslagenaffaire.

Het is geen lange soundtrack, met slechts 22 minuten aan muziek. Het grootste deel bestaat uit elektronica en wat losse instrumenten, maar de hoogtepunten zijn voor mij te vinden in het eerste en laatste nummer van het album. In “Dit houdt niet op” en “De Toeslagenaffaire” hoor je een mooi thema waarin de menselijke stem centraal staat. Dit thema is niet het enige fraaie muziekstuk; “Klokkenluider” is ook een heerlijk emotioneel stuk waarin de stem weer een prominente rol speelt. Het is een mooie score voor een serie over een vreselijk probleem.

Label
BNNVARA

Luisteren
Spotify | Amazon | Apple Music

Categorie
Televisieserie

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *