Good Omens – David Arnold

Wat ik leuk vind aan soundtracks is dat de muziek niet altijd voor films geschreven is. De laatste jaren zijn steeds meer televisieprogramma’s populair geworden. In plaats van naar de bioscoop te gaan, blijven mensen vaker thuis en kijken ze meer “on-demand” televisie zoals Netflix en Amazon Prime. Dit resulteert in nog betere kwaliteit van de series, maar ook in een betere kwaliteit van de muziek. Een van de recente voorbeelden van hoogwaardige televisie is de miniserie Good Omens op Amazon Prime, waar je alle zes de afleveringen in je eigen tempo kunt bekijken. Het programma zal later dit jaar ook op BBC2 te zien zijn. De show is een komedie die zich concentreert op een verboden vriendschap tussen een engel en een demon, die samen het einde der tijden willen voorkomen wanneer de nieuwe antichrist wordt geboren.

Toen ik meer over deze show hoorde, kwam ik erachter dat het heel wat potentie had. Ten eerste had de show een aantal geweldige acteurs, waaronder David Tennant, die ik echt geweldig vond als The Doctor in Doctor Who en hij was nog beter als de slechterik Kilgore in Jessica Jones. Good Omens is gebaseerd op een boek van Terry Pratchett, mede geschreven door Neil Gaiman, die ook de showrunner van deze serie is. Tot slot is de soundtrack geschreven door componist David Arnold, die heel wat verbazingwekkende muziek voor films en televisie heeft geschreven, zoals Stargate, Independence Day, de James Bond-films Die Another Day, Casino Royale en Quantum of Solace. Hij heeft ook samen met Michael Price de muziek voor het zeer populaire tv-programma Sherlock geschreven .

Omdat de show gebaseerd is op een boek dat gedeeltelijk door Terry Pratchett is geschreven, weet je dat humor een grote rol speelt, wat meteen te horen is in het hoofdthema in “Good Omens Opening Title”. Het thema is een heerlijke, vrolijk klinkende wals, met de eigenschap om urenlang in je hoofd te blijven hangen nadat je een aflevering hebt gezien. De melodie en de keuze van een klavecimbel en viool maken het een genot om naar te luisteren en het past perfect bij het komische thema van de show. Ik vind het ook geweldig dat de melodie door twee verschillende instrumenten wordt uitgevoerd, omdat de show sterk gericht is op de twee verschillende hoofdpersonages, de demon en de engel. 

De wals heeft een paar prachtige versies die tijdens de aftiteling van elke aflevering wordt gebruikt, met uitzondering van de laatste aflevering, waar het lied “A Nightingale Sang In Berkeley Square” wordt uitgevoerd door Tori Amos. Helaas zijn niet alle versies van de aftiteling aanwezig op het album: er is een versie gespeeld door een strijkkwartet, een surfmuziekversie dat doet denken aan een Dick Dale lied en twee versies op een orgel; een draaiorgel versie en een kerkorgel versie. De enige versie die wel op het album staat, is een rock-achtig, bijna metal klinkende versie met zware gitaren, getiteld “End Titles – Theme That Got Left in the Car”. Natuurlijk zijn er nog veel meer plaatsen waar de melodie van de wals op de een of andere manier te horen is. Enkele voorbeelden zijn “Three Card Switch”, “Ansaphone”, “Ineffable Plan” en “Lawyer With a Box”, waar elke versie heel anders klinkt, maar toch de vrolijke melodie van de wals bevat.

Naast de wals is er in het middelste deel van de openingstitels ook een mooie melodie te horen, gezongen door een vrouw, die een paar keer op het album te horen is in nummers als “Adam”,  met de melodie in de violen en koor, “Lullaby”, gespeeld door belletjes-achtige instrumenten en in “End of This Story”, waar de melodie wordt gebruikt in een ander soort wals. 

De antichrist in de vorm van een jongen wordt samen met zijn vrienden begeleid door prachtige melodieën, uitgevoerd door een accordeon-achtig klinkend instrument, gitaren en strijkers, zoals te horen is in “The Them”. De heks Anathema heeft ook haar eigen thema in “Anathema”. Beide thema’s zijn vervolgens perfect samengevoegd in het nummer met de passende naam “Anathema Meets Them” en is een mooi voorbeeld van hoe muziek kan worden gebruikt om een ontmoeting tussen twee personages te ondersteunen.

De serie is dan wel een komedie, maar bevat ook elementen van het einde van de wereld en ook de onderwereld. De vier ruiters van de Apokalyps worden bijvoorbeeld begeleid door zware gitaren zoals te horen is in “Four Horsemen”, “Horsemen on the Airfield” en “On Your Bikes”. Er staan ook enkele emotionele nummers op het album die het vermelden waard zijn, zoals “Crucified” met prachtige vioolmuziek, wat mij terugbrengt naar David Arnold’s geweldige Sherlock-muziek, of de fraaie emotionele opbouw in “Another Place” met een elektronische melodie samen met het koor. 

Het album is vrij lang met 90 minuten verdeeld over 62 nummers, wat het moeilijk maakt om op alle verschillende thema’s en ideeën die deze soundtrack bevat in detail in te gaan en ik heb waarschijnlijk wel wat interessante muzikale details gemist die wel de moeite waard waren om te vermelden. Ik hoop echter dat je met wat ik in dit artikel wel heb gezegd, een goed idee krijgt of deze muziek de moeite waard is om naar te luisteren. Vooral het hoofdthema is een geweldig hoogtepunt van het album en zou je zeker moeten horen. Ik heb wel wat bedenkingen bij de totale lengte en het aantal korte nummers van het album. Ik had liever een aantal nummers gecombineerd gezien. Ook is het ontbreken van de meeste aftitelingswalsen jammer, omdat alle versies zeer plezierig zijn. Maar dit zijn slechts een paar minpuntjes. Over het algemeen is de muziek een plezierige ervaring voor mij en als ik ernaar luister, herbeleef ik deze geweldige televisieserie. 

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt

  1. Good Omens Opening Title (2:11)
  2. Chattering Nuns (2:47)
  3. Three Card Switch (2:11)
  4. Warlock (0:29)
  5. Adam (1:16)
  6. Lullaby (1:00)
  7. Hell Hound (1:23)
  8. Wrong Boy (2:51)
  9. We’re Doomed (0:31)
  10. End Titles – The Theme That Got Left in the Car (2:03)
  11. Witch (2:18)
  12. Newt (0:46)
  13. Anathema (1:08)
  14. The Them (1:50)
  15. Anathema Meets Them (1:49)
  16. Paintball (1:04)
  17. Anathema Investigates (1:06)
  18. Sleeping Adam (1:21)
  19. I Should Cocoa (2:16)
  20. Crucified (1:57)
  21. The Black Knight (1:12)
  22. The Globe (0:30)
  23. St.James Park (0:56)
  24. Holy Water (1:10)
  25. Adam and Dog (1:00)
  26. We’re Not Killing Anybody (1:29)
  27. Atlantis (1:14)
  28. Gabriel (0:44)
  29. Bad Angel Michael (1:39)
  30. Delivery for Pollution (1:46)
  31. Message for Mr Death (0:57)
  32. Aliens! (1:36)
  33. Ambassador Arrives (0:36)
  34. Ansaphone (0:37)
  35. Adam Ascending (1:09)
  36. Shadwell Breaks In (1:16)
  37. Bookshops On Fire (1:20)
  38. Is That You? (1:52)
  39. Four Horsemen (0:32)
  40. Thundergun (0:56)
  41. Adams Changed (1:01)
  42. Horsemen to the Airfield (1:53)
  43. On Your Bikes (1:08)
  44. Requiem for a Bentley (1:53)
  45. The Gathering (0:52)
  46. Despatch the Horsemen (2:11)
  47. Computers Down (1:00)
  48. End of This Story (1:26)
  49. Ineffable Plan (1:26)
  50. They’ve Told His Father (1:28)
  51. Another Place (1:23)
  52. Life After Death (1:22)
  53. Adams Bedroom (1:22)
  54. Restoration (1:04)
  55. Newt and Anathema Wake Up (1:35)
  56. Hell and Holy Water (2:20)
  57. Lawyer With a Box (2:38)
  58. Shadwell and Tracy (1:00)
  59. Together (1:15)
  60. All’s Well that Ends (1:22)
  61. All Change (1:21)
  62. A Nightingale Sang In Berkeley Square (performed by Tori Amos) (3:00)

Total lengte: 1 uur en 29 minuten
Silva Screen Records (2019)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *