Obi-Wan Kenobi – John Williams, Natalie Holt, William Ross

Met betrekking tot spoilers: Ik heb details over het verhaal in deze recensie vermeden, maar ik moet het wel over wat algemenere concepten hebben, die je misschien niet wilt weten.

Disney heeft de laatste tijd veel succes geboekt met televisieseries op hun eigen streamingplatform Disney+, wat geen geen grote verrassing is, gezien al de populaire franchises die ze bezitten, waaronder Star Wars. Na The Mandalorian en The Book of Boba Fett was het tijd voor Disney om personages uit de Skywalker saga opnieuw onder de aandacht te brengen met de serie Obi-Wan Kenobi. Deze serie vertelt het verhaal van de beroemde Star Wars-personages Obi-Wan Kenobi en Darth Vader na de gebeurtenissen uit Revenge of the Sith, met acteurs Ewan McGregor en Hayden Christensen die hun rollen opnieuw vervulden.

Veel Star Wars fans zaten vol ongeduld op deze nieuwe serie te wachten om te zien hoe het verhaal zich zou ontvouwen, maar ook filmmuziekfans sloten zich bij hen aan toen de aankondiging kwam dat John Williams het hoofdthema voor Obi-Wan zou gaan schrijven. De Jedi-ridder werd al in 1977 geïntroduceerd, maar hij kreeg van Williams nooit zijn officiële thema en na meer dan veertig jaar konden fans eindelijk horen wat voor melodie Williams in gedachten had voor dit iconische Star Wars personage.

Aangezien Williams enkel het hoofdthema voor zijn rekening nam, moest de soundtrack zelf door iemand anders worden geschreven. Die opdracht werd verdeeld over Natalie Holt voor het schrijven van de algemene soundtrack en William Ross voor de delen waar John Williams’ thema’s in de muziek moesten worden geïntegreerd. Mocht je Ross niet kennen, hij heeft met Williams samengewerkt aan veel filmmuziek, waaronder Star Wars en Harry Potter. Hij was daarnaast arrangeur van veel zeer gewaardeerde soundtracks, waaronder Robin Hood: Prince of Thieves, Beauty and the Beast, Forrest Gump, The Matrix Reloaded, Captain America: The First Avenger en nog vele anderen.

Als bewonderaar van Star Wars en John Williams, moet ik eerst het hoofdthema bespreken. Het is te horen in “Obi-Wan” en het is het enige nummer op het album dat op naam van John Williams staat. Het mag geen grote verrassing zijn dat het thema briljant is. De melodie begint op een hoorn en, net als zijn thema’s voor Leia en Yoda, klinkt het kalm en rustgevend, maar er zit ook een beetje droefheid in. Na de hoornpartij hoor je een reeks ostinati opbouwen, die een belangrijk deel van het thema vormen. Hierna blijft Williams spelen met de melodie van het thema tot een massief klinkende orkestrale finale die de melodie van het thema bevat. Het stuk is adembenemend en toont de superieure vaardigheid van de inmiddels 90-jarige componist.

Het thema komt meerdere malen in de serie voor en er zijn vele versies te vinden in verschillende nummers die allemaal op naam van William Ross staan. Eén van de hoogtepunten is “End Credit”, waarin je een prachtige alternatieve versie van het thema hoort, met een beetje meer nadruk op het meer heroïsme dan droefheid. De muziek in andere nummer van Ross klinkt zoals je kan verwachten van een Star Wars-serie die raakvlakken heeft met de originele films: het integreren van John Williams-thema’s in pure orkestrale muziek. In “The Journey Begins” bijvoorbeeld klinkt het Obi-Wan hoofdthema droevig en onheilspellend. “Overcoming the Past” is een stuk dat Ross heeft geschreven dat niet echt het hoofdthema bevat, maar een massief emotioneel klinkend orkeststuk is, samen met een koor, dat eindigt in The Imperial March als finale. “Saying Goodbye” is een ander hoogtepunt en een prachtig eerbetoon aan de thema’s van John Williams. Niet alleen is het nieuwe Obi-Wan thema te horen, maar je kunt ook luisteren naar het originele Princess Leia thema en het Force thema, wat fantastisch laat zien hoe het nieuwe Obi-Wan thema aansluit bij de originele Star Wars muziek uit de films.

Holt’s muziek is heel anders dan die van William Ross. Zoals te lezen is in interviews, begon Holt al aan de serie te schrijven voordat Williams en Ross erbij betrokken werden en was het onzeker of ze bestaande Star Wars thema’s kon hergebruiken. Haar muzikale benadering was meer gericht op het landschap, de sfeer en de emoties. Terwijl de originele Star Wars muziek orkestraal is, koos zij voor andere klanken. Als je bijvoorbeeld naar “Daiyu” en “Mapuzo” luistert, die twee planeten voorstellen, hoor je verschillende instrumenten en melodieën die de omgeving en de mensen van die planeten symboliseren.

Haar benadering voor The Dark Side is ook heel anders dan de verwachte iconische melodie van The Imperial March. Ze legt sterk de nadruk op vette percussieklanken, lage melodieën en de klanken van een jachthoorn, die perfect de boosaardige Inquisitors voorstellen die op de Jedi jagen. De nummers “Inquisitors’ Hunt”, “Sensing Vader” en “Empire Arrival” zijn goede voorbeelden van deze muzikale benadering.

Holt koos voor meer emotionele melodische lijnen voor de helden. Ze schreef een thema voor de jonge Leia, dat het best te horen is in “Young Leia” en het is een prachtige melodie. Variaties op dit thema zijn te horen in “Days of Alderaan” en “Bail and Leia”. Er zit ook veel droefheid in de serie en Holt vertolkte dat uitstekend door alleen de strijkers te gebruiken, met “Nari’s Shadow”, “Holding Hands” en “Sacrifice” als schitterende voorbeelden.

Ik denk dat de muziek voor Obi-Wan Kenobi uniek is en ik ben niet zeker of dat in dit geval goed uitpakt. Als je goed naar de muziek van Holt luistert, kun je haar visie in de muziek horen. Aan de ene kant heb je Obi-Wan: de geplaagde man die zijn twijfels moet overwinnen om mensen in nood te helpen, wat te horen is in de muziek met wondermooie emotionele melodieën, uitgevoerd door de strijkers. Aan de andere kant heb je de kwaadaardige Inquisitors, met Reva en Darth Vader aan het hoofd, begeleid door duistere klanken en zware percussie. Ik kan me een wereld voorstellen waarin Holt verantwoordelijk zou zijn geweest voor de gehele soundtrack waarin dit zou werken en geweldig zou zijn. Maar toch zoals het nu is, wordt haar muziek overschaduwd door de Ross-bewerkingen die volledig orkestraal zijn, waardoor het als een traditionele Star Wars-serie klinkt. Doordat de muziek van Ross zo aanwezig is op vele sleutelmomenten in de serie, voelt haar muziek niet op zijn plaats en dat klinkt mij een beetje oneerlijk in de oren.

Ik vind het geweldig dat we eindelijk na tientallen jaren naar een John Williams thema voor Obi-Wan kunnen luisteren, maar ik ben er niet zeker van of het de beste muziek voor de serie heeft opgeleverd. Zoals het er nu voorstaat, is de muziek verdeeld in twee totaal verschillende muziekstijlen en daar lijdt de serie onder: één van de muziekstijlen doet de andere uit de toon vallen. Er gaan al geruchten over een tweede seizoen en het doet me afvragen wat Disney met de muziek gaat doen. Naar mijn mening moet er een keuze gemaakt worden: de serie een eigen muzikale identiteit geven zoals met The Mandalorian is gedaan, of het moet de volledige traditionele, orkestrale Star Wars behandeling krijgen. Ik ben heel benieuwd wat er zal gebeuren als we het mogelijke tweede seizoen van Obi-Wan Kenobi te zien krijgen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

1 John Williams 2 Natalie Holt 3 William Ross

  1. Obi‐Wan (4:06)1
  2. Order 66 (1:40)2
  3. Inquisitors’ Hunt (3:09)2
  4. Young Leia (1:04)2
  5. Days of Alderaan (1:38)2
  6. The Journey Begins (2:57)3
  7. Bail and Leia (2:19)2
  8. Nari’s Shadow (1:14)2
  9. Ready to Go (2:26)2
  10. Daiyu (2:25)2
  11. Cat and Mouse (3:10)2
  12. Spice Den (1:10)2
  13. First Rescue (3:10)3
  14. Mapuzo (1:17)2
  15. The Path (1:35)2
  16. Sensing Vader (2:49)2
  17. Parallel Lines (2:12)2
  18. Some Things Can’t Be Forgotten (4:47)3
  19. Stormtrooper Patrol (2:34)2
  20. Hangar Escape (2:33)2
  21. Hold Hands (1:39)2
  22. Empire Arrival (2:04)2
  23. Dark Side Assault (2:37)2
  24. I Will Do What I Must (2:48)3
  25. Sacrifice (1:41)2
  26. No Further Use (3:39)2
  27. Overcoming the Past (4:28)3
  28. Tatooine Desert Chase (2:19)2
  29. Who You Become (3:36)2
  30. Saying Goodbye (5:26)3
  31. End Credit (4:02)3

Duur: 1 uur en 22 minuten
Walt Disney Records (2022)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *