
Disney was jarenlang uitstekend bezig met Marvel Cinematic Universe-films, helemaal tot aan Avengers: Endgame toe. Na deze geweldige reeks is het uitbrengen van nieuwe Marvel-films drastisch afgenomen. Als je Deadpool & Wolverine niet meetelt, die in 2024 te zien was en eigenlijk niet eens een film is die volledig in het MCU is geïntegreerd, zou de laatste film The Marvels uit 2023 zijn geweest. De score voor die film werd gecomponeerd door Laura Karpman en meer dan een jaar later keerde ze terug om de muziek voor Captain America: Brave New World te schrijven, een film die het verhaal over Sam Wilson, die de nieuwe Captain America is geworden, voorzet.
Net als Karpman met de muziek voor The Marvels heeft gedaan, schreef ze een voornamelijk orkestrale score voor de nieuwe Captain America film, met daarbij enkele nieuwe thema’s. Dit betekent ook dat, hoewel de film banden heeft met eerdere Marvel-films, Karpman geen andere thema’s uit die films heeft gebruikt. Karpmans thema voor Sam Wilson als de nieuwe Captain America is prominent aanwezig in “Brave New World”. Het thema sprong er voor mij uit omdat het in twee delen kan worden opgesplitst. Het eerste is een ritmisch patroon dat op veel momenten in de filmmuziek wordt gebruikt, zoals bijvoorbeeld wanneer Captain America zijn vaardigheden toont in verschillende actiescènes. Het tweede deel van het thema is de melodie die over dit ritme heen is gelegd en Sam Wilson meer als persoon dan als held weergeeft.
Het tweede grote thema is het complot-thema, dat meteen aan het begin van het album te horen is in “Captain America: Brave New World Main Title” met zijn ongebruikelijke ritmische patroon. Het thema is ook te horen in het aanverwante nummer “Conspiracy Theme”, aan het eind van het album. Het concept van de complotten is erg belangrijk in de film en daarom is dit thema in de gehele filmmuziek terug te vinden.
Er zijn nog andere thema’s te ontdekken. Een daarvan is voor President Ross, een elegante emotionele melodie die hem meer als een vaderfiguur dan als de President weergeeft. Je kunt het goed horen in “President Ross” en “Betty and Ross”. Het laatste thema dat ik wil noemen is te vinden in “Samuel Sterns”, voor de mysterieuze tegenspeler met dezelfde naam, wat meer draait om klankkleuren dan om melodie. Blijkbaar heeft Karpman de radio van haar moeder uit de jaren ’70 gebruikt om deze geluiden te creëren, zoals ze in een interview heeft verteld.
Na het bestuderen van Karpmans laatste soundtracks heb ik waardering gekregen voor haar vaardigheid om thematische ideeën in de muziek te integreren ter ondersteuning van het verhaal, wat niet anders is voor Captain America: Brave New World. Als je goed luistert naar de muziek die ze voor de film heeft geschreven, kun je uitstekende thema-integratie horen, vooral hoe ze speelt met de twee delen van het Captain America-thema en hoe ze het Ross-thema ontwikkelt tot een volledig orkestraal stuk, dat gedurfder en grootser is, met massieve koperpartijen. In de climax van de film voegt Karpman ook het koor toe aan haar muziek om de muziek nog meer te versterken, ter ondersteuning voor de grote confrontatie tussen Captain America en zijn tegenstander in de film.
Laura Karpman schreef goed uitgevoerde, uitstekende filmmuziek voor Captain America: Brave New World. Haar vaardigheid om met de thema’s te spelen en ze te integreren in de muziek is duidelijk hoorbaar in deze nieuwste aanvulling op de Marvel-franchise. Er is echter een kanttekening. Ik ontdekte dit allemaal toen ik er voor ging zitten om naar de muziek op zichzelf te beluisteren nadat ik de film had gezien. In de bioscoop hoorde ik de muziek op de achtergrond, maar het viel niet op zoals ik van een Marvel-product had verwacht. Op een bepaalde manier past het bij de film, met de nieuwe Captain America als een gewoon individu zonder superkrachten, maar hij gooit nog steeds op een heldhaftige manier met het schild als een frisbee zoals zijn voorganger deed. Als ik me die scènes voor de geest haal, heb ik moeite om het thema te onthouden, omdat het met zijn ritmische patroon zo geïntegreerd is met andere melodielijnen. Het is een uitstekende score, goed werk afgeleverd door een filmcomponist, maar het is er ook een die ik waarschijnlijk over ongeveer een maand weer vergeten ben.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op Amazon of Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt
- Captain America: Brave New World Main Title (3:44)
- Brave New World (2:50)
- President Ross (1:45)
- Courtyard (0:42)
- Hostages Saved (2:18)
- Aftermath (2:35)
- Discovery of the Millennium (2:43)
- White House Confusion (3:03)
- Mystery Unfolds (1:38)
- Sidewinder (1:30)
- Junkyard (1:52)
- No Phones (2:05)
- Camp Echo One (1:56)
- Samuel Sterns (4:37)
- Camp Echo One Fight (1:13)
- Corridor Fight (0:57)
- Make the Call (1:37)
- The Island (2:08)
- Heart Talk (3:26)
- Birds in the Air (1:45)
- Fire (2:05)
- One Down (0:55)
- Still Chasing (4:15)
- Fleet Saved (0:56)
- Aspire (2:22)
- All Is Not Well (1:40)
- Betty and Ross (1:41)
- Confrontation (2:47)
- Transformation (3:23)
- Lure (3:47)
- Prove It (2:49)
- That’s Three (1:24)
- Another Visitor (2:45)
- Sam and Joaquin (2:45)
- Conspiracy Theme (2:52)
Duur: 1 uur en 21 minuten
Hollywood Records (2025)