Pacific Rim: Uprising – Lorne Balfe

Lorne Balfe - Pacific Rim UprisingDe Pacific Rim-films gaan over gigantische robots die het moeten opnemen tegen grote monsters. Het verhaal is zwak, de personages zijn niet erg goed ontwikkeld en hun acteerwerk is soms echt een beetje te komisch. De eerste film loste dit op door geweldige actiescènes te hebben, zoals een enorme robot die door een straat in een grote stad loopt en het tegen de vijand opneemt met een enorm schip, die hij als een knots gaat gebruiken. Toen ik naar deze scène keek, kreeg ik een adrenaline-kick en een enorme glimlach op mijn gezicht. De hele film geeft je een “Oh Yeah!” gevoel. Een grote bijdrage is de muziek van Ramin Djawadi met de geweldige gitaarriffs van Tom Morrello. De opvolger Pacific Rim: Uprising heeft geen muziek van Djawadi, maar is door Lorne Balfe geschreven, die op het laatste moment moest invallen voor John Paesano. Als andere componist benaderde hij de film op een totaal andere manier.

Het hoofdthema is te horen in het eerste nummer “Pacific Rim: Uprising” en het is een elektronische, melodische lijn met wat percussie eronder, tot halverwege wanneer het elektronische herrie begint en een aantal massieve akkoorden aan de melodie worden toegevoegd. Hierdoor ontstaat een enorme muur van geluid. “Born Into War” is in contrast met de massieve geluiden. Het bevat een mooie, emotionele en eenvoudige melodie op een elektronisch snaarinstrument, dat overvloeit in het orkest, dat de melodie dan heeft overgenomen. “Shao Industries” is ook een nummer dat bij mij blijft hangen. Het is een elektronische dansnummer, wat mijn hoofd doet laten knikken, op de ritme van de muziek, terwijl ik ernaar luister.

De nummers die ik heb genoemd, zijn op zich de moeite van het luisteren waard, terwijl de rest van het album dat helaas niet is. Als je van eindeloos dreunende muziek houdt, met veel drums en lange eenvoudige lijnen, dan is dit de muziek voor jou. Er is een klein thema verborgen in het dreunen, en dit is het Scrapper-thema. Het is te horen in “Scrapper Chase” en “End Game” en is een patroon van twee muzikale zinnen dat in je hoofd zal blijven hangen, maar het is te kort om er een fatsoenlijke mening over te hebben. Het album bevat ook drie liedjes: “Daddy Yo” van Wizkid, “Nobody Speak (feat. Run Jewel)” van DJ Shadow en “Come Down” van Anderson .Paak. Deze liedjes halen je volledig uit de soundtrack omdat ze tussen alle andere nummers op het album zijn toegevoegd. Het laatste nummer dat ik graag wil noemen is “Go Big or Go Extinct – Patrick Stump Remix”, wat een remix is van het originele nummer door Ramin Djawadi geschreven. In deze versie is al het gave van het origineel verwijderd en vervangen door meer futuristische en dreunende geluiden.

De muziek van Pacific Rim: Uprising heeft naar mijn mening een groot probleem: het mist emotie, wat een film als deze echt nodig heeft. Een van de factoren die filmmuziek fantastisch maakt, is dat het de emoties die op het scherm verschijnen, verbetert. De film bevat scènes waarin we plezier, opwinding, wanhoop, liefde, verraad en natuurlijk het “We gaan winnen zelfs als onze kansen laag zijn”-moment kunnen ervaren. Terwijl dit in deze film gebeurt, kunnen we saai getrommel en lange lijnen horen en wordt er niets emotioneel toegevoegd aan de scène. Waar de vorige film heel sterk in was, ontbreekt juist in deze. Tijdens de gevechten hoorde ik alleen trommels in plaats van ontzagwekkende gitaren die me in mijn stoel deden rocken en mij voor de kant van de grote robots liet kiezen, terwijl ik mij in deze film juist ergerde aan de muziek en de film daardoor minder aangenaam voor mij maakte. Ik zou aanraden deze gewoon maar over te slaan. Als je geweldige Pacific Rim-muziek wilt horen, luister dan naar de geweldige score van Ramin Djawadi en als je geweldige muziek wilt horen die Lorne Balfe heeft gecomponeerd, zou ik muziek van het spel Beyond: Two Souls aanbevelen. Ik hoop echt dat deze fase van gedreun snel zal stoppen in deze grote Hollywood-actiefilms.

Luisteren of kopen

Lijst van nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Pacific Rim Uprising (4:47)
  2. Born Into War (4:12)
  3. Rise of the Jaegers (1:38)
  4. Go Big Or Go Extinct (Patrick Stump Remix) – Ramin Djawadi (2:10)
  5. Daddy Yo – Wizkid (2:39)
  6. Shatterdome Arrival (2:03)
  7. Sneaking In (3:07)
  8. Shao Industries (4:35)
  9. Scrapper Chase (3:56)
  10. Flashback (2:17)
  11. Nobody Speak – DJ Shadow feat. Run The Jewels (3:15)
  12. Kaiju Brain (2:11)
  13. Combat (2:19)
  14. Obsidian Fury (3:31)
  15. Get It Done (3:24)
  16. Come Down – Anderson .Paak (2:59)
  17. Shatterdome Attacked (7:18)
  18. Amara (2:36)
  19. Coming Together (3:14)
  20. On the Move (2:21)
  21. Mega Kaiju (2:29)
  22. Battle Speech (2:39)
  23. End Game (2:00)
  24. Victory (2:18)
  25. The Revenge (1:52)

Totale lengte: 1 uur 15 minuten
Legendary Pictures Productions / Milan Entertainment Inc. (2018)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *