FM Praag: Goosebumps!

“The Opening Night”

Film Music Prague heeft net zijn 7e editie editie achter de rug en het is de tweede filmmuziekfestival in Praag die ik als Soundtrack World heb bijgewoond. De vorige editie was van hoge kwaliteit met een avond waar Craig Armstrong aanwezig was, een concert vol met muziek uit de Alien-films, en natuurlijk de geweldige ervaring met Joe Hisaishi. Helaas voor de organisatie werd het festival dit jaar geplaagd door annuleringen. Dit concert “Goosebumps!” bevatte veel muziek van de componist Benjamin Wallfisch en hij zou het orkest dirigeren. Helaas was hij niet in staat om te komen. Het stokje werd daarom overgedragen aan Nic Raine.

Prague - Goosebumps 1
© Pavel Král

Het concert begon met een klein Nederlands onderonsje: Componist Matthijs Kieboom heeft een fanfare voor dit festival geschreven, een fantastisch bombastisch stuk met de toevoeging van castagnetten om het af te maken. Verder bevatte de eerste helft van de avond twee stukken van  Wallfisch: Annabelle 2: Creation and IT. Beide zijn horrorfilms, dus de muziek was vol spanning en het koor was in staat om de gespannen emoties te versterken, vooral met het ‘La La La’-gezang door de vrouwen in IT. De andere stukken in deze helft waren allemaal geschreven door Hans Zimmer. “Time” uit Inception had de muzikale opbouw van een paar instrumenten tot volledig orkest, waarbij in deze versie de elektrische gitaar werd vervangen door de trompetten. Voor dit concert heeft men ervoor gekozen om een ander nummer van The Thin Red Line te spelen: in plaats van de beroemde “Journey to the Line” speelden ze “The Village”, dat buitengewoon prachtig was. Ze voerden ook muziek uit van Hidden Figures, waar ze een gospelkoor voor op het podium lieten komen. Eén van de zangeressen had een fantastische partij waarmee ze over de rest van het koor zong. Voor de pauze konden we luisteren naar muziek van Gladiator, wat altijd een genot is.

Prague - Goosebumps 2
© Pavel Král

De tweede helft ging verder in dezelfde stijl als de eerste: met veel muziek van Wallfisch en Zimmer. Dit deel van het concert begon echter eerst met de wereldpremiere van The Catcher was a Spy geschreven door Howard Shore. Daarna kregen we een suite van A Cure for Wellness – muziek die ik nog niet eerder heb gehoord, maar die een interessant thema bevatte. Dit is een goede reden om dit album wat meer te onderzoeken. “Chevaliers de Sangreal” van The Da Vinci Code begint een klassieker te worden en dat stuk zorgt elke keer voor een emotionele reactie, waaronder ook deze uitvoering. De andere stukken van Zimmer waren Interstellar, waarvoor een groot orgel op het podium stond, Genius met een moeilijke vioolsolo voor de concertmeester en het laatste stuk was een suite van The Last Samurai. Vooral deze laatste was een hoogtepunt voor mij omdat ik deze soundtrack nog nooit live had horen spelen. Het laatste stuk van deze helft dat ik moet noemen is muziek van de originele Blade Runner, die, in tegenstelling tot de laatste film, niet is gecomponeerd door Wallfisch maar door Vangelis. Het bevatte de saxofoonsolo van “Rachel’s Song” en er speelde een geluidsband mee tijdens het stuk. Bovendien werden er nog andere geluidseffecten op het podium gecreëerd, bijvoorbeeld door koorleden die hun muziekbladen lieten schudden. De toegift was mij een raadsel, want ik had dat stuk nog nooit eerder gehoord. Het bleek kennelijk muziek van Summer in February te zijn gecomponeerd door Wallfisch. De tweede toegift herkende ik wel: het was muziek van Sherlock Holmes, geschreven door Hans Zimmer, dat voor een vrolijke afsluiting van het concert zorgde.

Prague - Goosebumps 3
© Pavel Král

De beste manier om dit concert te beschrijven, is dat het een goede uitvoering was. Alles was goed gedaan, het orkest voerde de stukken uit zoals ze zouden moeten zijn. Het geluid en de licht waren ook perfect voorbereid voor een concertzaal die geluidsversterking nodig heeft. Tijdens dit festival was er geen scherm voor beelden aanwezig. Ik ben hier nog steeds een voorstander van omdat het de focus legt op wat er op het podium gebeurd in plaats van dat het publiek de hele tijd naar het scherm zit te kijken. Het programma was goed gebalanceerd: het had klassiekers, nieuwe muziek, enge muziek en vrolijke muziek. Ook gebeurden er van tijd tot tijd dingen op het podium, zoals het gospelkoor, het orgel en de vioolsolo. Al deze dingen maakten dit concert solide: een genot om mee te maken. Dit concert zou echter grandioos geweest zijn als Benjamin Wallfisch wel had mee kunnen doen, waardoor dit concert een persoonlijk tintje had gekregen. Dat zou de kers op de taart zijn geweest.

Concertinformatie

Waar en wanneer: Praag, Tsjechië – 19 April 2018 tijdens het filmmuziekfestival
Orkest: Praags Filharmonisch Orkest onder leiding van Nic Raine
Koren: Vox Pragae Choir onder leiding van Miriam Nemcova en Marantha Gospel Choir
Gast: Matthijs Kieboom

Programma

  • Matthijs Kieboom – Fanfare of the Film Music Prague Festival
  • Benjamin Wallfisch – Suite uit Annabelle 2: Creation
  • Hans Zimmer – “Time” uit Inception
  • Benjamin Wallfisch – Suite uit IT
  • Hans Zimmer –  “The Village” uit The Thin Red Line
  • Hans Zimmer & Benjamin Wallfisch – Suite uit Hidden Figures
  • Hans Zimmer & Lisa Gerrard – Suite uit Gladiator

Pauze

  • Howard Shore – Suite uit The Catcher was a Spy
  • Benjamin Wallfisch – Suite uit A Cure for Wellness
  • Hans Zimmer – “Chevaliers de Sangreal” uit The Da Vinci Code
  • Hans Zimmer – Suite uit The Last Samurai
  • Vangelis – Suite uit Blade Runner
  • Lorne Balfe & Hans Zimmer – Suite uit Genius
  • Hans Zimmer – Suite for organ and orchestra uit Interstellar
  • Benjamin Wallfisch – Suite uit Summer in February (Toegift)
  • Hans Zimmer – Suite uit Sherlock Holmes (Toegift)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *