De laatste tijd heb ik naar een aantal actie-georiënteerde soundtracks geluisterd, op zoek naar verborgen pareltjes met nieuwe muzikale ideeën en geweldige thema’s. Maar in plaats daarvan werd ik zwaar teleurgesteld met inspiratieloze herhalende geluidspatronen en ik heb nauwelijks goede melodieën gehoord. Ik hou er niet van om oninteressante soundtracks te beoordelen. Ik vertel mijn lezers liever over filmmuziek, die wel de moeite waard is om te beluisteren. Gelukkig herinnerde ik me dat The Incredibles 2 nog steeds in de bioscopen te zien was. Ik ben dol op de muziek uit de eerste film, gecomponeerd door Michael Giacchino, en ik was heel benieuwd hoe de opvolger zou zijn.
Het eerste wat mij opviel, was dat de hele score in dezelfde stijl is geschreven als de eerste film. Het heeft een zware focus op instrumenten die te vinden zijn in bigband-ensembles: trompetten, trombones en saxofoons, met af en toe een ondersteuning van een traditioneel symfonieorkest. Er is ook een nieuw thema geïntroduceerd voor het Elastigirl-personage en het is heel goed te horen in “Elastigirl is Back.” Het thema is natuurlijk in bigband-stijl met schreeuwende trompetten en een mooie melodie in de saxofoons, die wordt overgenomen door de violen. De hele film zit vol met actiescènes, en wat Giacchino heeft gedaan om deze te ondersteunen, is door het gebruik van veel melodieën, een strak tempo in de percussie en zo nu en dan geschreeuw van de trompetten waar dat nodig is. Goede voorbeelden van deze nummers zijn “Train of Taut”, ”A Bridge Too Parr” en “Looks Like I Picked the Wrong Week to Quit Oxygen”, waar je in dit laatste nummer een fantastische opbouw tot een groot hoogtepunt kunt horen. Het zou geen verrassing moeten zijn dat het hoofdthema uit de eerste film ook op dit album te horen is. In deze film wordt het gebruikt als leitmotiv wanneer het hele (of bijna het hele) gezin samen is en hun krachten ten volle inzetten. Het is altijd een genot om dit thema te horen: het is zo levendig met melodieën, muzikale patronen en het snelle tempo. De slechterik krijgt niet echt een volledig thema op dit album: Giacchino gebruikte in plaats daarvan een patroon met vier noten, zoals bijvoorbeeld in “Searching for a Screenslaver” te horen is. Er is ook ruimte voor langzame en emotionele stukken op dit album . “A Matter of Perception” is een zeer rustig stuk in het midden van alle bigband-waanzin. Het nummer “Hero Worship” is slechts één minuut van prachtige melodielijnen. Ik zou ook “Diggin’ the New Digs” willen noemen, wat een vrolijk op zichzelf staand nummer is met vrolijke melodieën, gespeeld door de bigband-instrumenten. Net als bij de eerste film is de muziek van de aftiteling gewoon geweldig met “Incredits 2”, waarin de thema’s uit de film weer te horen zijn. Het zijn echter andere versies, wat resulteert in een indrukwekkend stuk van tien minuten waardoor je in je stoel blijft zitten terwijl de aftiteling over het scherm scrolt. Na de aftiteling is het album nog niet voorbij. Hierna is er nog steeds een verzameling thema’s, die zijn geschreven voor Elastigirl, Frozone en Mr. Incredible, te horen. Het zijn liedjes over de held waarvoor het thema is geschreven en elk heeft ook een geweldige a capella-versie. Het album eindigt glorieus met een a capella-versie van “The Glory Days” uit de eerste film.
Wanneer je de film hebt bekeken, kun je aanschouwen dat deze in de jaren 60 plaatsvindt en de muziek draagt perfect aan die esthetiek bij. De muziek is energiek en levend – vooral met de schreeuwende trompetten. Als ik naar de muziek luister, kan ik mij de trompettist met een lach op zijn gezicht voorstellen, terwijl hij heftig op zijn instrument aan het spelen is. Het album is zelf niet erg innovatief, omdat het een voortzetting is van de muziek uit eerste film. Maar met dat gezegd, introduceert het ook enkele nieuwe melodieën met dezelfde vibe als de voorganger, zoals het nieuwe Elastigirl-thema. Wat ik het leukst vind aan deze score, is dat er nog steeds ruimte is voor melodieën, geweldige opbouwen tot climaxen en fantastische muzikale patronen in de actiescènes. Ik ben ervan overtuigd dat zonder deze, de film nooit zo vrolijk zou zijn om te kijken als nu het geval is. Als Michael Giacchino beschikbaar is, zou ik een derde The Incredibles-film met zijn muziek zeker niet erg vinden.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op iTunes, Bol.com of Amazon.com.
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
- Vraag een nummer aan van dit album op StreamingSoundtracks.com
Lijst van nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- Episode 2 (0:50)
- A Tony Perspective (2:08)
- Consider Yourselves Undermined! (5:12)
- A Matter of Perception (1:50)
- Diggin’ the New Digs (1:42)
- This Ain’t My Super-Suit? (0:57)
- Elastigirl Is Back (1:00)
- Train of Taut (3:17)
- Rocky vs. Jack-Jack (1:58)
- Ambassador Ambush (2:29)
- Hero Worship (1:08)
- Searching for a Screenslaver (4:40)
- Super Legal Again (0:42)
- Renouncing the Renunciation (1:38)
- World’s Worst Babysitters (1:33)
- Helen of Ploy (0:55)
- A Dash of Reality (2:03)
- Hydrofoiled Again (3:51)
- Jack Splat (1:30)
- A Bridge Too Parr (4:17)
- Together Forever and Deavor (1:45)
- Elastigirl’s Got a Plane to Catch (3:00)
- Looks Like I Picked the Wrong Week to Quit Oxygen (1:59)
- Happily After-Deavor (1:15)
- Out and a Bout (0:36)
- Incredits 2 (9:51)
- Here Comes Elastigirl – Elastigirl’s Theme (1:23)
- Chill or Be Chilled – Frozone’s Theme (1:40)
- Pow! Pow! Pow! – Mr. Incredible’s Theme (1:30)
- Devtechno! (1:53)
- Chad Tonight Talk Show Theme (0:05)
- Chad Tonight Newscast Bumper (0:06)
- Here Comes Elastigirl – Elastigirl’s Theme (A Cappella, feat. DCappella) (1:21)
- Chill or Be Chilled – Frozone’s Theme (A Cappella, feat. DCappella) (1:36)
- Pow! Pow! Pow! – Mr. Incredible’s Theme (A Cappella, feat. DCappella) (1:31)
- The Glory Days (A Cappella, feat. DCappella) (1:38)
Totale lengte: 1 uur 15 minuten
Walt Disney Records/Pixar (2018)