Terwijl ik deze recensie schrijf, bevindt de wereld zich in een grote crisis en daardoor is het openbare leven plotseling tot stilstand gekomen, waaronder filmmuziekconcerten en festivals, maar ook de bioscopen zijn gesloten en het uitkomen van films is daardoor uitgesteld. Voor een filmmuziekrecensent zoals ik, zorgt het er ook voor dat er veel minder materiaal is om over te schrijven. Ik wil daarom deze noodgedwongen pauze gebruiken om enkele pareltjes uit mijn persoonlijke collectie onder de loep te nemen. Het eerste album dat bij mij opkwam was de filmmuziek uit Lara Croft: Tomb Raider – The Cradle of Life, geschreven door Alan Silvestri. Voor het geval je de film uit 2003 niet kent, het is het vervolg op Lara Croft: Tomb Raider, waarin Angelina Jolie wederom haar rol als de schietgrage archeologe Lara Croft vertolkt. De muziek voor de eerste film is geschreven door Graeme Revell, maar voor de tweede film was het de beurt aan Alan Silvestri.
Een van de dingen die ik geweldig aan Alan Silvestri vind, is zijn vermogen om prachtige korte thema’s te schrijven, meestal met een sterke focus op de koperblazers. Deze film heeft er één en het is door de hele soundtrack heen te horen. Het komt voor het eerst naar voren in “The Opening”, waarin het gespeeld wordt door een elektrische gitaar voordat de melodie wordt overgenomen door de hoorns. Het is een thema dat mij aanspreekt. Een van mijn vereisten voor een thema om goed te zijn, is dat het steeds weer in mijn hoofd moet blijven spelen en dit thema slaagt erin om dat voor elkaar te krijgen. Andere versies zijn bijvoorbeeld te horen in “Journey to the Cradle of Life”, “Not Meant to Be Found” en “Lara Croft – Tomb Raider”.
Omdat het een een actie- en avonturenfilm is, moest Silvestri heel wat muziek schrijven voor de actiescènes. Sommige muziek klinkt een beetje repetitief, met onder andere elektronica en ritmische patronen, wat bijvoorbeeld te horen is aan het begin van “Skydive Getaway”. Hetzelfde nummer is echter ook een fantastische demonstratie van Silvestri’s vermogen om melodieuze en interessante muziek te schrijven ter ondersteuning van de beelden, zoals te horen is in het tweede deel van dit werk. Er zijn nog twee andere nummers die zich onderscheiden als prachtige voorbeelden hiervan en beide worden gespeeld tijdens een vechtscène. “Flower Pagoda Battle” begint met prachtige muziek gebaseerd op het hoofdthema, voordat het overgaat in het elektronische middendeel waarna je aan het einde het thema weer kunt horen. Het andere nummer is “The Luna Temple” met wonderlijke melodieën aan het begin, tot halverwege de track de gevechtsmuziek begint, met krachtige kopermelodieën en een koor, op een basis van elektronica. Ik wil ook graag vermelden dat er in de film tijdens een gevecht in een laboratorium wat synthetische muziek te horen is, die niet overeenkomt met de rest van de muziek. Met de toepasselijke naam “Lab Scene” is dit nummer geschreven door niemand minder dan Craig Armstrong, die blijkbaar al aan de film werkte voordat Silvestri aan boord kwam. Het nummer wordt vermeld in de aftiteling van de film, waarin overigens vreselijke liedjes te horen zijn, maar het is niet opgenomen op dit album.
Er zijn nog twee nummers die het vermelden waard zijn. Het eerste is “Orb Transmission”, met mooie melodieën van de strijkers, samen met een vrouwenkoor, maar voor mij is het hoogtepunt van het hele album “Pandora’s Box”. Dit nummer vormt een groot contrast met de rest van de muziek op dit album. In plaats van elektronica en koperblazers horen we prachtige emotionele melodieën van de strijkers. Halverwege is er een moment waarop de muziek ontploft, met de toevoeging van een fantastische melodie gespeeld door de hoorns, totdat ze weer even verdwijnen, om weer terug te keren voor een prachtige korte climax aan het einde. Tot op de dag van vandaag beschouw ik “Pandora’s Box” als een van de beste emotionele stukken die Silvestri ooit heeft geschreven.
Dit was hem dan: een volledige recensie van één van de pareltjes uit mijn collectie. Ik hou van Silvestri’s soundtracks die hij rond het jaar 2000 geschreven heeft. Alan Silvestri is in staat om een kort en uiterst krachtig thema te bedenken en integreert dit vervolgens in de rest van de muziek, waardoor het hele muzikale geheel zijn identiteit krijgt, maar hij houdt de muziek ook fris en interessant tijdens allerlei scènes. De muziek zorgt voor emotie waar het nodig is of juist voor ondersteuning van de actiescènes met muzikale patronen en melodieën. Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat Alan Silvestri een geweldige componist is. Zijn muziek voor de Back to the Future-serie, Forrest Gump, Contact en zijn muziek voor de meeste Avengers-films wordt als briljant beschouwd, maar ik wilde deze fantastische en minder bekende soundtrack in de schijnwerpers zetten en ik hoop dat je hem zult gaan beluisteren voor het geval je er niet bekend mee bent.
Luisteren of kopen
- Koop deze soundtrack op Amazon.com en Apple Music
- Luister naar deze soundtrack op Spotify
- Vraag een nummer aan van deze soundtrack op StreamingSoundtracks.com
Lijst van de nummers
De hoogtepunten zijn vetgedrukt.
- Opening (1:39)
- The Luna Temple (7:43)
- Shark Attack (3:18)
- “I Need Terry Sheridan” (5:40)
- Arrival in China (1:46)
- Captured by the Shay Ling (5:59)
- Escape from Chen (4:19)
- Flower Pagoda Battle (5:41)
- Skydive Getaway (2:11)
- Orb Transmission (1:42)
- Journey to the Cradle of Life (6:22)
- The Cradle of Life (6:33)
- Pandora’s Box (5:24)
- “Not Meant to be Found” (0:44)
- Lara Croft – Tomb Raider (0:51)
Duur: 60 minuten
Varese Sarabande (2003)