The Midnight Sky – Alexandre Desplat

De Franse componist Alexandre Desplat is zeer gewild in Hollywood, vooral na twee Oscars te hebben gewonnen voor The Grand Budapest Hotel en The Shape of Water. Ik heb een aantal van zijn soundtracks in mijn bezit, maar tot mijn verbazing had ik nog nooit een van zijn soundtracks gerecenseerd. Het is tijd om daar verandering in te brengen door naar zijn muziek te kijken voor de Netflix-film The Midnight Sky, die geregisseerd is door Desplat’s vriend George Clooney, waarmee het hun vierde samenwerking is.

De hoofdrol is ook weggelegd voor Clooney. Hij speelt Augustine, een wetenschapper die, vlak na een apocalyptische gebeurtenis in onze nabije toekomst die de rest van de aarde verwoest heeft, achterblijft in het noordpoolgebied. Terwijl hij daar is, probeert hij in contact te komen met een ruimteschip om de bemanning ervan te overtuigen niet terug te keren naar de aarde. Hij denkt dat hij alleen is, maar hij komt er snel achter dat er ook een klein meisje, Iris genaamd, is achtergebleven. Ze moeten samen op missie om het ruimteschip te redden. Het verhaal is niet rooskleurig en dat wordt in de filmmuziek, die prachtige melodieën heeft, weerspiegeld in vele trieste en gespannen momenten.

Terwijl de meeste muziek bedoeld is ter ondersteuning met melodieën, patronen en texturen, en speciaal is afgestemd op de scènes, heeft Desplat ook een aantal thema’s bedacht. Het eerste thema kan als hoofdthema worden beschouwd en is een prachtig emotioneel stuk, uitgevoerd door veel strijkers, samen met één hoorn, waarin melodieën en tegenmelodieën samenkomen. Het geeft het verdriet, de spijt en de eenzaamheid van Augustine perfect weer. Het thema komt voor het eerst voor in het eerste nummer “The Midnight Sky”, maar het is ook op enkele andere plaatsen te horen. Aan het einde van “Crashed Plane” is het plotselinge begin van het mooie thema een behoorlijk contrast na een lang stuk met verontrustende geluiden. In andere nummers hoor je meer hints van het thema verborgen in de rest van de muziek. “Evacuation” en “Wolves Attack” zijn hier goede voorbeelden van.

Een ander belangrijk thema zou je het Iris-thema kunnen noemen, maar het vertegenwoordigt meer de band tussen Iris en Augustine dan het meisje zelf. Het thema is een elegante melodie op een piano, waarbij een herhalend patroon van drie noten opvalt. De beste versies zijn te horen in “Iris in The Stars” en “A Child”. In “Dead Birds” is een andere hint van het thema aanwezig en in “The Mission” is het drie-toonspatroon omgeven door vele synthesizerklanken en een ritme op een elektrische gitaar.

Op de eerste helft van het album hoor je, naast de prachtige klanken van de twee thema’s, een combinatie van emotionele, en soms verkwikkende nummers, samen met donkerdere muziek. Een van de nummers die me echt opvalt, is “Aether Spaceship” met zijn aangename opbeurende melodieën. In de tweede helft wordt de muziek nog donkerder en zorgwekkender. Er zijn twee hectisch klinkende actiemomenten, namelijk “The Ice Breaks” en “Asteroids Rain”, met snelle muziek, gespeeld door het orkest in combinatie met elektronische klanken. Er zijn ook veel trieste emoties te horen in de tweede helft. “Visuals on Earth” is een soort orkestrale klaagzang voor de dode planeet. In “Survivors” en “There Is Nowhere” ligt de focus op een prachtige cellosolo, en na het horen van dood en verdriet, in “Blood Drops” en “Mourning,” eindigt het album met twee prachtige, en wat meer positief klinkende, orkeststukken “A Ride Home” en “A New Life Ahead”.

Met uitzondering van zijn muziek voor Harry Potter and the Deathly Hallows, associeer ik Alexandre Desplat met mooie en vrolijke melodieën. The Midnight Sky is dat zeker niet. Toen ik voor het eerst naar de soundtrack luisterde, had ik de indruk dat ik er naast het hoofdthema er niet veel om zou geven. Pas na het zien van de film en het luisteren naar de muziek, begon ik de soundtrack meer te waarderen. De muziek helpt echt om het verhaal te vertellen, op aarde, maar ook in het ruimteschip en omdat Desplat niet echt verandert hoe de filmmuziek voor beide locaties klinkt, helpt de muziek om alles met elkaar te verbinden. Hoewel dit album enkele delen bevat die niet prettig zijn om naar te luisteren, zijn er ook andere delen die wel erg aangenaam zijn, waarbij de twee thema’s er echt uit springen.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. The Midnight Sky (3:31)
  2. Aether Spaceship (3:33)
  3. Mission (4:24)
  4. Sullivan’s Nightmare (2:09)
  5. Iris in the Stars (4:32)
  6. Augustine’s Redemption (2:54)
  7. Evacuation (2:48)
  8. Wolves Attack (2:06)
  9. Families & Friends (2:32)
  10. In the Milky Way (2:55)
  11. A Child (1:57)
  12. Peas Battle (3:22)
  13. First Alert (3:54)
  14. Dead Birds (1:10)
  15. Crashed Plane (5:22)
  16. The Ice Breaks (3:09)
  17. Visual on Earth (3:00)
  18. Survivors (3:11)
  19. Is There Hope? (7:43)
  20. Changing Route (3:55)
  21. Asteroids Rain (2:08)
  22. Blood Drops (5:33)
  23. Mourning (4:00)
  24. There Is Nowhere (2:13)
  25. A Ride Home (1:44)
  26. A New Life Ahead (3:03)

Duur: 1 uur en 26 minuten
ABKCO Music & Records, Inc. (2020)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *