Black Panther: Wakanda Forever – Ludwig Goransson

Met betrekking tot spoilers: Ik heb details over het verhaal in deze recensie vermeden, maar ik moet het wel over wat algemenere concepten hebben, die je misschien niet wilt weten.

De recentste film in het Marvel superheldenuniversum Black Panther: Wakanda Forever heeft een treurig verhaal. Het is het vervolg op Black Panther, waarin acteur Chadwick Boseman de rol van de held Black Panther vertolkte. Helaas vocht hij al jaren tegen kanker en die strijd verloor hij in augustus 2020. Dat betekent dat Wakanda Forever twee problemen moest oplossen. De eerste was hoe het overlijden van de geliefde acteur zou worden verwerkt in het verhaal voor deze nieuwe film en de tweede was wie de rol van de nieuwe Black Panther zou overnemen.

Wat wel vooraf bekend was, was dat Ludwig Goransson zou terugkeren om de muziek voor Wakanda Forever te componeren. Zijn muziek voor Black Panther was goed ontvangen. Vooral zijn gebruik van authentieke Afrikaanse invloeden en hiphop-elementen maakten die score zo bijzonder dat hij een Oscar won. Uiteraard was ik daarom benieuwd wat Goransson voor het vervolg had geschreven.

Het album begint sterk met “Nyana Wam”. Het is een prachtig nummer met uitstekende Afrikaanse elementen, waaronder zanger Baaba Maal, die ook voor deze soundtrack terugkeerde. Het begin van het nummer is verrassend opbeurend, maar in de tweede helft wordt het emotioneler. Het werk eindigt met een mooi thema uit de eerste film en is daarmee een waardig afscheid van de vorige Black Panther, maar vooral van de acteur die hem jarenlang heeft vertolkt.

In “We Know What You Whisper” hoor je het gezang van Afrikaanse krijgers, die de kracht van de Wakandianen weergeven, maar in het middendeel van hetzelfde nummer hoor je ook een hint van het nieuwe Wakanda-thema in klokachtige klanken. In de laatste helft van “Welcome Home” vind je de eerste meer gedetailleerde versie van het nieuwe thema na voortreffelijk gezang van Baaba Maal. Het nieuwe Wakanda-thema is statiger dan het oude, met een langzamer en rustiger percussiefundament en een andere melodie.

Na de introductie van het thema verschijnt het pas weer in het nummer “Wakanda Forever”. Dat stuk begint met de zeldzame terugkeer van het oude Black Panther-thema voordat luide elektronische elementen hun intrede doen. Daarna gaan deze elektronische geluiden over in de melodie van het nieuwe Wakanda-thema, dat het nieuwe Wakanda en de herboren Black Panther met elkaar verbindt, net zoals het vorige Black Panther/Wakanda-thema dat ook al deed. Vooral wanneer de Afrikaanse elementen ter ondersteuning meedoen, klinkt het nieuwe thema compleet. Als je goed naar de noten luistert, hoor je zelfs enige gelijkenis met het Killmonger-thema, wat het thema nog specialer maakt.

Na de herintroductie verschijnt het thema vaker. In “Blood for Blood” is de melodie donker en zwaarmoedig. In “Vengeance Has Consumed Us” klinkt het thema droevig in een fraaie orkestrale variant voordat de triomfantelijke finale begint met het oude Wakanda-thema. Het is niet de enige plek waar de oude versie te horen is, aangezien het ook verschijnt in het laatste nummer “T’Challa”, verborgen in een schitterend akoestisch gitaarspel.

Het nieuwe Black Panther/Wakanda-thema is niet het enige opmerkelijke kenmerk van de filmmuziek voor Wakanda Forever. Een ander fascinerend concept in de muziek zijn de invloeden uit een andere cultuur dan de Afrikaanse, namelijk de Centraal-Amerikaanse cultuur, die verbonden is met tegenspeler Namor en zijn volk. In veel nummers zijn deze invloeden te horen: voor het eerst in “Sirens” na indrukwekkend gezang door zangeressen en met percussie en andere instrumenten uit die regio.

Namor krijgt ook zijn eigen thema, dat te horen is in “Namor”. De basis van dit thema wordt gevormd door vele onheilspellende geluiden op blaas- en percussie-instrumenten die verbonden zijn met de Mayacultuur. De melodie is interessant eenvoudig, met slechts drie noten die worden gespeeld door deze etnische instrumenten.

Het Namor-thema vormt samen met alle andere concepten, zoals het krijgsgezang van de Wakandianen, de beide Wakanda-thema’s en andere Centraal-Amerikaanse en Afrikaanse invloeden, de basis van de score. Ze weerspiegelen allemaal perfect de gebeurtenissen op het scherm. Vooral in de muziek voor de twee actiescènes “Imperius Rex” en “Yibambe!” worden alle elementen zeer goed gecombineerd.

Na al deze verschillende aspecten van deze filmmuziek heb ik nog twee dingen te bespreken. Een daarvan zijn de liedjes in de film, namelijk “They Want It, But No”, “Árboles Bajo El Mar” en “Con La Brisa”. Deze zijn allemaal prachtig geïntegreerd in de muziek voor de film. Het tweede en laatste aspect dat ik wil noemen zijn de handvol emotionele nummers. Dit zijn “He Wasn’t There”, Lift Me Up” en “Mama”. Hun emotionele effect wordt bereikt door droevige melodieën en adembenemende uitvoeringen door verschillende zangeressen.

Deze recensie is een van de langere die ik over een enkele soundtrack heb geschreven. Ik zou in de lach zijn geschoten als iemand me dat had verteld voordat ik de film had gezien. De muziek was zo anders en minder melodieus dan de eerste Black Panther, dat ik niet wist wat ik er precies over zou kunnen schrijven. Maar na het zien van de film begon het te kloppen. Bovendien maakte de extra informatie over de plot het opnieuw beluisteren van de muziek een fascinerende ervaring, waardoor ik er graag alsnog over wilde schrijven.

Veel recente vervolgen op videospellen en films hebben muziek van componisten die de muziek voor de respectievelijke vorige delen ook hebben geschreven. Vaak is er weinig om daar over te schrijven omdat de thema’s, de instrumentatie en het algemene gevoel van de muziek vaak hetzelfde blijven. Dat is hier niet het geval. Wakanda Forever is een heel andere film dan Black Panther, en Goransson’s fundamenteel andere soundtrack weerspiegelt dat op briljante wijze. Bovendien zit er veel denkwerk achter elk deel, zoals ook al het geval was bij Black Panther, wat resulteert in een andere, maar net zo briljante, score voor Wakanda Forever.

Luisteren of kopen

Lijst van de nummers

De hoogtepunten zijn vetgedrukt.

  1. Nyana Wam (3:59)
  2. We Know What You Whisper (2:35)
  3. Sirens (3:56)
  4. Welcome Home (2:10)
  5. Lift Me Up (Score Version) (1:08)
  6. He Wasn’t There (1:21)
  7. Namor (3:41)
  8. They Want It, But No – Film Version (4:13)
  9. Árboles Bajo El Mar – Film Version (6:29)
  10. Lost to the Depths (1:29)
  11. Con La Brisa – Film Version (2:40)
  12. Yucatán (1:41)
  13. Let Us Burn It Together (3:40)
  14. This Will Mean War (2:08)
  15. Namor’s Throne (2:14)
  16. Imperius Rex (7:40)
  17. Mama (4:42)
  18. Who Did You See? (3:12)
  19. Wakanda Forever (2:34)
  20. Blood for Blood (1:27)
  21. Yibambe! (7:24)
  22. Sink the Ship (3:51)
  23. It Could Have Been Different (1:53)
  24. Vengeance Has Consumed Us (4:04)
  25. Alliance (1:46)
  26. T’Challa (1:25)

Duur: 1 uur en 23 minuten
Hollywood Records (2022)

Author

  • Anton Smit

    Anton is de hoofdredacteur en oprichter van Soundtrackwereld. Nadat hij een tijdje af en toe over filmmuziek had geschreven, vond hij het tijd worden om een eigen site te creëren om muziek uit film, maar ook uit andere media, te promoten. Naast tijd te besteden aan deze website is Anton lid van de International Film Music Critics Association, werkt Anton in de IT en speelt hij tuba in een lokaal orkest.

    Bekijk Berichten

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *